Sapphire RX 6700 XT Nitro+: silný soupeř pro RTX 3060 Ti

Sapphire RX 6700 XT Nitro+ v detailech

Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Upozornenie: Text článku je na žiadosť obchodu, ktorý nám grafickú kartu zapožičal, výnimočne v Češtine.

Na začátek se chceme omluvit za opožděné vydání. Slibovali jsme minulé a ne až toto pondělí, což se nakonec nepodařilo. Ale možná je to i dobře. První testy RX 6700 XT byly realizovány na neveřejných ovladačích, které byly učené výhradně pro recenzenty. A jak už víte, tak den po plošném vydání testů vyšly ovladače Adrenalin 21.3.1; nejprve ale pouze ve verzi beta, verzi WHQL AMD zveřejnilo až 24. března. A právě s těmito ovladači jsme nakonec testovali. Takže pokud jsou napříč ranými verzemi ovladačů nějaké výraznější změny, naše výsledku již zahrnují konečnou podobu, která se bude týkat i většiny uživatelů.

Jádro RX 6700 XT je s plochou 336 mm² o 35 % menší než Navi 21 v RX 6800, RX 6800 XT a RX 6900 XT. Menší je i ve srovnání s Nvidia GA104. Tam je už rozdíl o polovinu menší, ale stále představuje nějakých 14 %. A právě kartám s tímto jádrem (RTX 3060 Ti a RTX 3070) má RX 6700 XT ambice se postavit. Ve srovnání s RX 6800 jí chybí třetina výpočetních jednotek (CU), těch je 40, užší je i 192bitová paměťová sběrnice, ale paměti jsou stále 16GHz. Je tu ale i věc, v níž má RX 6700 XT navrch, a to jsou výrazně vyšší dosahované frekvence GPU. Bavíme se o zhruba 500 MHz navíc.

Oproti RTX 3060 Ti a RTX 3070 má RX 6700 XT s 12 GB výhodu i ve větší paměti. Stejnou má sice i RTX 3060, ale RX 6700 XT je výrazně výkonnější GPU. Na test máme k dispozici grafickou kartu Sapphire Nitro+, které jsme se již trochu věnovali v tomto článku. Klíčové detaily si však znovu projdeme i v rámci standardní „šablony“ pro testy grafických karet.

Detaily Sapphire RX 6700 XT Nitro+

Nitro+ je nejvyšší řada grafických karet Sapphire. Tomu odpovídá i chladič. Ten je na rozdíl od levnější Pulse (s jen dvěma rotory) trojventilátorový. Takové provedení je dnes běžné i ve střední třídě GPU a je třeba počítat s tím, že má karta na délku 310 mm. Jsou i delší karty, ale už i tento rozměr může v některých skříních kolidovat. Proto je třeba si před koupí dát pozor a vše si důkladně přeměřit.

Ventilátory lze v případě potřeby (typicky pro servisní účely) rychle odpojit. Na rozdíl od konkurenčních chladičů mají totiž jednotlivé ventilátory konektor, ke kterému se připojují, i v rámečku. To pěkně umožňuje výměnu poškozeného ventilátoru i na uživatelské úrovni, což se samozřejmě hodí.

Krajní ventilátory jsou větší, mají průměr 95 mm, střední má 85 mm. Ten se navíc pro potlačení turbulentního proudění otáčí v opačném směru zleva doprava a má o dvě lopatky méně. Ale to kompenzuje jejich větší plochou. Všechny tři mají kruhový rámeček, který je pevnou součástí rotoru. Konce lopatek jsou do něj tradičně zapuštěné, ale Sapphire tuto konstrukci ještě trochu vylepšuje. Mezi jednotlivými lopatkami jsou v rámečku drobné výseky, které by měly rovněž přispět k optimalizaci proudění vzduchu. Zvlněné jsou i hrany žeber radiátoru, což je typický trik na snížení hlučnosti. Všechno jsou to samozřejmě kosmetické detaily, ale právě ty často určují konečné umístění v grafech.

Za pozornost stojí i to, že menší pasiv osazený na pamětech má širší rozestupy žebrování, než ten hlavní (pro GPU). Je to i z toho důvodu, že je od pasivu GPU oddělen a tím pádem je více závislý na systémovém chlazení – proto ty širší rozestupy. Jsou vhodnější pro tento typ chladiče, který ve své podstatě funguje jako pasivní.

Je škoda, že tento pasivní modul je jednodušší oproti těm, které má Sapphire v rámci provedení Nitro+ na RX 6800, 6800 XT a 6900 XT. Jednak už teplo není rozváděné pomocí heatpipe (a základnu tvoří pouze hliníkový profil), jednak již nezasahuje na VRM. To je v tomto případě napojené přes prodloužená žebra na hlavní pasiv, což se může ukázat i jako efektivnější řešení.

Jeden z rozdílů oproti levnějšímu provedení Pulse je i v podpoře dvou BIOSů, mezi kterými můžete přepínat. Ručně nebo přes aplikaci TriXX. Pro změnu BIOSu přes software je třeba nastavit přepínač do krajní polohy vlevo. Střední poloha je pak pro výběr BIOSu „silent“ a třetí, vpravo, zase pro „performance“. My testujeme v režimu „performance“, abychom grafickou kartu výkonnostně neomezovali. To bývá ale obvykle za cenu vyšší hlučnosti. A protože zde je ten rozdíl v chlazení opravdu poměrně výrazný, tak se můžete těšit na samostatný článek, kde si provozní vlastnosti mezi těmito dvěma BIOSy porovnáme.

Tak jako většina nereferenčních grafických karet se i tato vyznačuje větší hloubkou a přesahuje jazýček záslepky PCI Express. Sice méně než chladič MSI Gaming X Trio, ale stále je tu riziko, že se v některých skříních může kolidovat s bočnicí.

Výbava konektorů odpovídá referenční výbavě i rozložení. To znamená, že výstup HDMI (2.1) má zleva jeden a zprava dva konektory DisplayPort (1.4a). To je trochu změna oproti výkonnějším Radeon RX 6000, které místo jednoho z portů DP měly USB-C.

RX 6700 Nitro+ je o trochu (3,5 mm) nižší než její výkonnější sestřičky se „stejným“ chladičem (Nitro+). Záslepku PCI Express přesahuje o pouhých 8 mm. Od slotu směrem dolů naměříte 45 mm. Nejvyšší body jsou okraje krytu kolem ventilátorů, které jsou proti jeho zbytku trochu zvýšené.

Hmotnost pouze zlehka přesahuje kilo (1024 g), takže je karta sice velká, ale zdaleka ne největší ani nejtěžší. V tomto se hranice za poslední dobu výrazně posunuly.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *