Sapphire RX 6700 XT Nitro+: silný soupeř pro RTX 3060 Ti

Závěr

Po výkonnějších kartách (s GPU Navi 21) je Radeon RX 6700 XT první grafická karta s menším jádrem Navi 22. To znamená, že už ani střední třída Nvidie s RTX 3060 Ti v čelu nezůstává bez konkurence. RX 6700 XT s ní svádí tvrdý souboj a dokáže GeForce trápit i s neaktivním SAM. Takto těsné srovnání jsme tu ještě neměli a výběr správné karty tak obzvláště záleží na konkrétních hrách či neherních aplikacích a způsobech jejich použití.

Závěr

Skóre souhrnného výkonu se u Sapphire RX 6700 XT téměř dokonale překrývá s MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, a to i bez SAM. S aktivním SAM (tyto testy vydáme koncem týdne) půjde zřejmě už agresivně po krku RTX 3070. Je pravda, že až se masivněji rozšíří podpora Resizable BAR, bude situace zase jiná, ale momentálně je třeba pracovat s tím, co máme v rukou nyní.

Ve srovnání s referenční RX 6800 je Sapphire RX 6700 XT Nitro+ v průměru pomalejší o 5–14%, přičemž nejnižší rozdíl je v rozlišení Full HD. Odpověď na to, zda je pro vás lepší volba RX 6700 XT nebo RTX 3060 Ti, je třeba hledat v konkrétních hrách. Při takovém Battlefieldu V záleží ještě ale i na tom, zda hrajete nebo nehrajete s ray-tracingovou grafikou. Bez ní má RX 6700 XT Nitro+ nad RTX 3060 Ti Gaming X 8–16% náskok, po zapnutí DXR (Ultra) ale už 19–34 % výkonu ztrácí. Rychlejší je RX 6700 XT i v Borderlands 3 (+9–14 %) či DOOM Eternal. A u toho speciálně v rozlišení UHD, kde se rozdíl z 5–7% (naměřených ve FHD a QHD) prohlubuje až na 18%. Zde se již projevila o 4 GB větší paměť RX 6700 XT.

Je tu ale i nějaký seznam her, kde RX 6700 XT na RTX 3060 Ti ztrácí (ale znovu dodávám, že s vypnutým SAM). V Mafii DE 7–16 %, ve Forza Horizon 4 to je 7–11 %, v Total War Saga: Troy 5–16 %, v Control 4–8 % (bez DXR), s DXR je to samozřejmě výrazně horší a Radeon je pomalejší i v Metro Exodus. Vzácně vyrovnaný je výkon v Cybeprunku 2077 (s FidelityFX CAS i bez něj) či v Red Dead Redemption 2. Pod Vulkanem RX 6700 XT malinko ztrácí (2–4 %), ale s DX12 má zase v porovnání s RTX 3060 Ti 3–5 % k dobru. Zanedbatelné rozdíly jsou i v Shadow of the Tomb Raider, kde ale RX 6700 XT táhne spíše za kratší konec, je horší o 1–4 % dle rozlišení.

Mimořádně vyrovnaná je i efektivita obou karet. Velmi podobný herní výkon zde znamená i velmi podobnou spotřebu. V F1 2020 je rozdíl 5 W (z pohledu RX 6700 Nitro+ 243,5 vs. 248,8 W), v Shadow of the Tomb Raider pouze 0,5 W (233,4 vs. 233,9 W). Koeficient jednotky výkonu na watt má ale RX 6700 XT Nitro+ ale výrazně slabší než RX 6800. Chladič Sapphire Nitro+ je dobře připraven a naddimenzován i na 250 W, o čemž svědčí i poměrně nízké teploty GPU. V režimu „performance“ je ale karta hlučnější, než byste možná od takového monstra očekávali. Proto se brzy podíváme na to, jaký vliv na provozní vlastnosti bude mít volba BIOSu „silent“. Na celkové hlučnosti se ale poměrně výrazně podílejí i cívky. Ty jsou poměrně hlasité, což zamrzí. Těm změna BIOSu zřejmě nepomůže…

Sapphire RX 6700 XT Nitro se dá jinak klasifikovat jako slušná herní grafická karta vhodná do rozlišení Quad HD (2560 × 1440 px). Ve výpočetních úlohách obvykle ztrácí na RTX 3060 Ti, v Blenderu pod Cycles opravdu výrazně. Ale zase vybrané šifry jako WPA-EAPOL-PBKDF2, SHA1, SHA2-256 nebo SHA2-512 umí rozlousknout rychleji.

 

Testovací hry máme z Jamy levovej


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *