Alternativa DLAA od AMD: FSR dostalo režim Native bez upscalingu

FSR ne pro výkon, ale pro vyhlazování a vylepšení detailů

Letos vydalo AMD novou generaci svého herního upscalingu – FSR 2.0, v níž už byla také aplikovaná temporální rekonstrukce, kterou předtím úspěšně zavedla Nvidia v DLS 2.0. V rámci FSR 2.0 to naštěstí mělo podobně dobré výsledky. Teď se do FSR chystá další věc, která se dříve objevila v DLSS – využití tohoto filtrování bez vykreslování na nižším rozlišení (které kvalitu samo zhoršuje). Tedy nativní režim, který čistě zlepšuje kvalitu.

Jak DLSS, tak FSR 2.0 v sobě zahrnují kromě upscalingu také vyhlazovací efekt (anti-aliasing). Už v roce 2018 bylo u DLSS 1.0 zamýšleno, že by se toho využilo a existoval by režim DLSS 2X, kdy se upscaling vypustí (vykreslování tedy běží na nativním, ne na sníženém rozlišení) a neuronová síť „udělá svoje“ na nativním snímku. V rámci DLSS 1.0 nebyl tento nápad realizován (možná kvůli problémům s kvalitou obrazu u této první čistě spatiální generace). Nakonec se objevil až o hodně později po příchodu DLSS 2.0 – pod označením DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing), stále ho však příliš mnoho her nepoužívá.

Více: DLAA: Elder Scrolls Online má AI vyhlazování z DLSS bez upscalingu. Návrat idey DLSS 2X

Nvidia DLAA funguje tak, že hra vykresluje snímky na svém nativním rozlišení, takže neuronová síť má vstup se stejným rozlišením, jaké produkuje na výstupu. Kvůli tomu u tohoto režimu nemůžete počítat se zvýšením výkonu, ten naopak o trošku klesne proti běžnému vykreslování (tento postprocessing potřebuje nějaký výkon). Získáváte tímto ovšem vyšší úroveň obrazové kvality, protože temporální rekonstrukce je schopná obohatit detaily a při celém tomto procesu také probíhá vyhlazování hran (rovněž temporálně, tedy jako v TAA používajícím vektory).

FSR 2.1 „Native Quality“

AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) 2.0 a 2.1 mají také temporální rekonstrukci, která obohacuje detaily skládáním informace z po sobě jdoucích snímků, a v rámci tohoto procesu je zabudovaný temporální anti-aliasing využívající pohybové vektory. Firma již dříve připustila, že také umožní vývojářům her použít FSR čistě jako postprocessing bez upscalingu. Až teď se to ale stává skutečností.

Vizuál pro hru Judgment (zdroj: Steam)

Nyní se tato možnost objevila v první hře, a sice v Judgment. Tato hra dostala podporu FSR 2.1 a v aktuálním patchi 1.02 se objevil nový režim nastavení kvality, který v předchozích hrách není. Je označen „Native“ (nativní…) a je přesně tím ekvivalentem DLAA, který funguje jen jako postprocessing obrazu v nativním rozlišení.

Addition of FSR2.1 Native quality. Native works only when it has the same drawing resolution, adopting only the FSR2.1 Anti-aliasing effect.

Mělo by platit totéž, co pro DLAA, s FSR „Native Quality“ by měl být obraz tedy lepší než v běžném nastavení bez FSR, ale také za to zaplatíte snížením výkonu (nižší dosaženou snímkovou frekvencí). Dopad by asi mohl být o něco větší než u grafik Nvidie (které mohou využít offload neuronové sítě na tensor jádra), ale toto záleží na více faktorech, takže jistě to nevíme.

Judgment má i upscaling od Intelu

Hra Judgment v patchi 1.02 přináší ovšem ještě jednu zajímavost. Dostala se do ní totiž také implementace upscalingu XeSS pro změnu od Intelu. Lze na ní tedy porovnávat, jak se podařilo nově příchozímu výrobci samostatných GPU vyrobit vlastní alternativu k upscalingu Nvidie a AMD.

Více: AI upscaling XeSS pro grafiky Intel Arc vyjde se zpožděním, až v létě s výkonnějšími GPU

XeSS také již obsahuje temporální rekonstrukci (Intel tedy začal rovnou s ekvivalentem druhé generace upscalingových technologií Nvidie a AMD) a do značné míry vypadá jako hybrid mezi FSR a DLSS. Používá totiž na grafikách Arc neuronovou síť akcelerovanou specializovanými jednotkami XMX, ale současně má i jednodušší záložní verzi, která funguje i na ostatních či starších GPU bez těchto jednotek.

Princip fungování Intel XeSS (Zdroj: Intel, via Digital Trends)

To znamená, že zatímco DLSS funguje jen na kartách GeForce RTX, použitím XeSS mohou vývojáři dosáhnout toho, že upscaling půjde všem hráčům bez ohledu na značku GPU. Což už ovšem poskytuje i FSR od AMD (a zatím asi o něco lépe, protože XeSS je zdá se méně zralé – byť to může být jen dočasná věc).

Zdroj: VideoCardz, Steam

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Vydání Ryzenů 9000 odloženo. Na poslední chvíli se našly problémy

V těchto dnech to mělo být jen několik dní do příchodu očekávaných procesorů AMD s architekturou Zen 5. Jejich desktopová verze měla vyjít na konci aktuálního měsíce (31. 7.), ale překvapivě se teď dozvídáme, že zcela na poslední chvíli bylo vydání odloženo. Naštěstí to nevypadá na velké zpoždění, ale trošku znepokojí, že to údajně má být kvůli nějakým pozdě odchyceným problémům, nalezeným teď při testování. Celý článok „Vydání Ryzenů 9000 odloženo. Na poslední chvíli se našly problémy“ »

  •  
  •  
  •  

Zen 5: Nejinovativnější jádro AMD od původního Zenu [rozbor]

Jsou to zhruba dva týdny do vydání procesorů AMD s novou architekturou Zen 5. Tento týden jsme se k těmto CPU dozvěděli konečně pořádné podrobnosti o jejich samotné architektuře, které AMD zveřejnilo na akci Tech Day. Už tedy můžeme rozebrat změny, které firma udělala v jádru oproti Zenu 4 – a že jsou hodně rozsáhlé, asi více, než se v červnu zdálo. A firma také zopakovala příslib 16% zvýšení IPC u těchto procesorů. Celý článok „Zen 5: Nejinovativnější jádro AMD od původního Zenu [rozbor]“ »

  •  
  •  
  •  

Ryzeny 9000 mají vyšší maximální takt, než je oficiální boost

AMD už na Computexu 2024 začátkem června oznámilo parametry procesorů Ryzen 9000, což jsou desktopové procesory s novou architekturou Zen 5 pro socket AM5 včetně frekvencí. Maximální takty u nejvýkonnějšího modelu jsou nakonec přesně stejné jako u Zenu 4 (5,7 GHz u Ryzenu 7950X), ale to ještě nebyla úplně konečná odpověď. Jako v předchozích generacích je totiž maximální takt ve skutečnosti vyšší než oficiální číslo. Celý článok „Ryzeny 9000 mají vyšší maximální takt, než je oficiální boost“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *