Duel: Radeon RX 6800 XT vs. GeForce RTX 3080 (časť 1/2)

Metodika: výkonnostné testy

Osemnásť výberových hier v rôznych rozlíšeniach a nastaveniach, meranie výkonu vo výpočtových aplikáciách, detailné analýzy spotreby či generovaného zvuku, pri ktorom ideme až na úroveň frekvenčných charakteristík. To vystihuje novú robustnú metodiku na testy grafických kariet. A hneď takto na úvod si to rozdajú populárne high-endové modely z oboch táborov.

Metodika: výkonnostné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–33) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3D Marku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používane ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Testy s aktívnym AMD Smart Access Memory nebudú zatiaľ súčasť štandardnej metodiky. SAM sa samozrejme budeme venovať, ale na lepšiu orientáciu tieto testy budeme orientovať do samostatného článku. Ale to len dočasne, kým nebudú mať podporu aj grafiky GeForce. Potom prejdeme na opačný model a všetky karty budú testované so zapnutým SAM. Dovtedy však bude SAM v rámci štandardných testov vypnuté a výkonnostný nárast jeho vplyvom budeme publikovať zvlášť. Nikto tak nebude o nič ukrátený (ani tí, čo majú v skrinke čistokrvné AMD a ani majitelia platforiem Intel) a pekne sa zachová i prehľadnosť výsledkov. Predsa len dávať viac režimov jednej karty do rovnakého grafu (alebo mať namiesto 300 grafov 500 na článok) by už nerobilo dobrotu.

V pláne máme ešte jednu vec – raz kvartálne premeriavať dosah rôznych aktualizácií (ovládačov, OS, hier, BIOSu) na výkon. Z toho vypadnú percentuálne nárasty či poklesy výkonu, s ktorými môžete pracovať pri študovaní starších testov. Je to síce trochu kompromis, ale určite lepšia možnosť, než vydávať nové testy s neaktualizovaným softvérom. Ideálne by bolo samozrejme pred vydaním každého nového testu všetky predošlé karty pretestovať, ale to je nereálne. Ale veríme, že oceníte i priebežné premeriavanie s jednou grafikou GeForce a jednou Radeon a uvádzanie príslušného koeficientu v kritériách interaktívnych grafov.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2

Letos Microsoft naplnil mlhavá varování provázející od vydání kompatibilitu Windows 11 se staršími počítači, jejichž procesory nejsou oficiálně podporované, a začal používat instrukci POPCNT, čímž systém přestává fungovat na řadě procesorů. To však nebylo všechno a požadavky se mohou dále zvyšovat. Teď totiž Windows 11 začínají vyžadovat další instrukční rozšíření, které odstaví další skupiny procesorů, mezi nimi i Phenomy a první APU. Celý článok „Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2“ »

  •  
  •  
  •  

Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6

O Velikonocích se objevily údajné specifikace pro grafické karty Radeon RX 8000, tedy nové grafiky založené na architektuře RDNA 4 pro mainstream a levnější část trhu (zatímco highendový model údajně AMD zrušilo). Teď se k nim objevila další zvěst, dle níž AMD u těchto grafik nepřejde na novou technologii pamětí GDDR7, která se má objevit u Nvidie. Vypadá to však, že ani nevyužije možností rychlejších pamětí GDDR6, které jsou na trhu. Celý článok „Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (5) Pridať komentár

  1. Bomba clanek!!! Moc, moc dik.

    Ja to teda neprojel uplne cele, az bude o vikendu vic casu, navic v tuhle chvili je mit to vcelku jedno, protoze stejne ani jedna karta na trhu bohuzel neni k dispozici.
    Kdyby ty karty byly, chtel bych si koupit spis RX 6800XT kvuli nizsi spotrebe a v dusledku teda i nizsimu hluku. Tovarni AMD kartu ale nechci a nemuzu, potrebuju pripojit na normalni vystup 4 monitory, to znamena HDMI a DP. Treba Asus ma ale dobrou kartu nejen GeForce, ale i Radeon.

    1. bože, ten šašo je už aj tu….

      vzhľadom na nulovú dostupnosť kariet a šibnuté ceny na e-bay, má vôbec význam sa takto podrobne drbať pri testovaní? keď ťažiari skúpia či ukradnú z baliacej linky všetko čo vyrobia, možno by nezaškodil aj test výkonu v ťažbe nejakej tej kryptomeny, he-he 🙂 lenže smiech prejde, keď si človek uvedomí, že nádej na zlepšenie situácie je v nedohľadne a kto si neuchmatol v prvých minútach predaja má smolíka možno nafurt….

    2. Áno, treba si na to nájsť čas, nejde o testy na rýchle čítanie. 🙂

      Miro, jasné, že to má význam, nech je dostupnosť aká je. Osobne ma podrobné merania hardvéru fascinujú z technických dôvodov nových, najlepšie neprebádaných zistení. A to, že sa to dá aj reálne kúpiť, je len bonus. Ale chápem, že je toto asi menšinový pohľad na veci.

  2. Výborný článok, diky. Teším sa na druhú časť, aj keď viem ako dopadne. Štve ma to, lebo budem musieť kúpiť NV, neznášam politiku tej firmy. Holt u mňa prevláda práca s videom 80:20.

    1. S tým videom by to ale snáď na Radeonoch nemuselo byť až také beznádejné? Verím, že optimalizácie AMD VCE vo väčšine strihových programov sú na podstatne lepšej úrovni než implementácia OpenCL.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *