Proč chtít GeForce RTX 4000? Rozbor technologií Nvidia DLSS 3.5

Závěr

V tomto článku se podíváme na některé exkluzivní technologie, které vám můžou poskytnout grafické karty Nvidia GeForce generace RTX 4000. Některé jsme už probírali, jiné ne, zde tak naleznete vysvětlení nejzásadnějších novinek, které teď ekosystém grafik GeForce podporuje a testy ukazující, co dělají s výkonem ve hře Cyberpunk 2077 s novým rozšířením Phantom Liberty. A také se podíváme, co dělají s kvalitou obrazu.

Závěr

Ray Reconstruction opravdu funguje

Příjemné zjištění je, že Ray Reconstruction skutečně nemá žádný negativní vliv na výkon a naopak mu kvůli zjednodušení procesu vykreslování trošku pomáhá. Nárůst výkonu s Ray Reconstruction je prakticky vždy, kupodivu je ale vyšší u GeForce RTX 4060 (typicky 5–8 %), kdežto u výkonnější GeForce RTX 4090 se už získávají spíš 1–2 % výkonu.

U GeForce RTX 4090 nám ale z nějakého důvodu vychází, že tato zlepšení FPS uvidíte až v situaci se zapnutým generováním snímků – bez této obezličky se na GeForce RTX 4090 v Overdrive Mode v rozlišením 1080p a 1440p nezlepšily průměrné FPS. Ale zvýšily se minimální FPS, což se také dá počítat za zlepšení. V rozlišení 4K, kdy je náročnost největší, už se však zlepšují i FPS a obecně už má Ray Reconstruction i na RTX 4090 vyšší přínos (4–9% zlepšení FPS).

Prakticky vždy jde o zlepšení výkonu o jednociferná procenta, ale to nějak moc nevadí, pokud jde současně o funkci, která má zlepšovat obrazovou kvalitu. Podle těchto výsledků je tak – alespoň v Cyberpunku 2077 Phantom Liberty – vždycky přínosná.

Vizuální bonus

Vizuální stránka Ray Reconstruction také obstála. Všimli jsme si sice i míst, kde to vypadalo, jako by spolu se zlepšeními jinde došlo i k regresi (onen odraz v louži), ale v dalších případech pak Ray Recosntruction vede k lépe zachovanému detailu v nízkokontrastních částech scény (ve stínech). To, že není zlepšení úplně všude, se změnou odšumovacího filtru může stát. Pozitiva snad převažují a k dobru funkce je, že ještě trošku zlepšuje výkon.

Je těžké hodnotit, jak velký přínosem zlepšení vizuální stránky jsou, což platí také pro Overdrive Mode / Path Tracing. Z pohledu hratelnosti vám asi tyto změny moc nepřidají, ale to o grafických ozdobách platí často. Nejsme si třeba jistí přínosem v světlých denních scenériích (i když v třetí, když už ne druhé scéně, se zdá, že i tady přínos v realismu stínů být může).

Overdrive Mode to má těžké v tom, že jeho dopad na výkon je brutální, zatímco možná není až takovým skokem, jako byla první částečná implementace ray tracingu. Nebo aspoň ne vždy (ty denní scény). Nedá se asi říci, že by tyto dvě funkce byly jak se říká v angličtině „must have“, ale určitou jsou „nice to have“. Tedy příjemný bonus, i když ne něco, bez čeho nepřežijete.

Generování snímků: Overdrive se stává hratelným pro GeForce RTX 4090

Generování snímků je dle očekávání velkým přínosem pro koncové FPS, je ale třeba pamatovat, že nejde o plnohodnotné snímky, ale jen o interpolovanou „vložku“, jelikož tyto snímky přímo nereflektují herní fyziku nebo akci (a k tomu je zde onen potenciál pro jejich horší kvalitu). Pokud se díváme jen čistě na dosažené hodnoty FPS, daří se této pomůcce i v Overdrive Mode na GeForce RTX 4090 dosáhnout zhruba zdvojnásobení konečné snímkové frekvence, které zhruba odpovídá principu, že se generují nové mezisnímky v poměru 1:1 ke snímkům reálně vykresleným hrou.

Nicméně rozlišení 4K v Overdrive Mode už se od tohoto výsledku odchyluje a GeForce RTX 4090 má nárůst výkonu (FPS) jen o 65–73 %. Může to ukazovat, že i toto GPU už je příliš saturované a i samotné výpočty Optical Flow a generování snímků mají takovou režii, že se tím o něco sníží počet reálně vykreslených snímků, které GPU za sekundu zvládne. Tudíž pak po onom zdvojnásobení nakonec finální výsledek už není „2ד.

U GeForce RTX 4060 je to i v 1080p na hraně

Pro tuto hypotézu mluví i to, že celkově slabší grafika GeForce RTX 4060 také v Overdrive Mode nedosahuje zdvojnásobení FPS. Vylepšení koncových FPS je u této karty už v nižších rozlišeních (1080p a 1440p) jen o 60–70%, tedy podobné situaci RTX 4090 ve 4K. A když RTX 4060 dostane za úkol pokusit se o rozlišení 4K v Overdrive Mode, dokáže už generování snímků zvýšit koncové FPS jen o 34–37 %, což indikuje, že cena výpočtů generování snímků je již taková, že sabotuje podkladové reálné FPS natolik, až se ztratí převážná většina celého benefitu.

Je třeba říci, že v těchto vyšších rozlišeních je Overdrive Mode celkově i s generováním snímků na GeForce RTX 4060 víceméně nehratelný. Dokonce i po generování snímků máte jen 20,6 FPS ve 4K, 38,7 FPS ve 1440p. A je dobré připomenout, že v nízkých snímkových frekvencích se nejvíce budou ukazovat nevýhody či problémy generování snímků, takže zlepšení plynulosti nemusí být v praxi velké (i zhoršení latence je tím větší, čím nižší jsou FPS). Obecně se spíše doporučuje generování snímků používat jako bonus až tehdy, pokud i bez něj je dosažená nějaká jakž-takž hratelná frekvence.

Diskutovat o tom, zda Frame Generation udělá Overdrive Mode hratelným na GeForce RTX 4060, lze jen u rozlišení 1080p. Tam je bez této funkce naměřeno 36,1 FPS (počítáme s Ray Reconstruction, není důvod ho zde mít vypnuto) a s dogenerovanými snímky 60,9 FPS (což implikuje, že reálná frekvence hry klesne na 30,5 FPS). Jestli to bude dost, to je ale dost otázka, 30 FPS už je poměrně málo („cinematické“ FPS dle Ubisoftu) a je otázka, zda zdvojnásobení interpolací je dostatečná pomoc, když se začíná takto nízko. Asi to bude dost záviset i na náročnosti konkrétního hráče. Na druhou stranu alespoň pro potřeby pokochání grafikou by to stačit mělo.

Přitom ale u RTX 4090 v rozlišení 4K všechny tyto pomůcky vyrobí koncovou frekvenci 100 FPS, která by už měla skutečně být použitelná, i když polovina jsou dogenerované snímky. Nicméně tak už to chodí, v nynější době je mezi grafikami představujícími absolutní highend a dostupnými modely nižšího mainstreamu hodně velké výkonnostní rozpětí.

Partnerem tohoto článku je e-shop Smarty.cz, který prodává různé počítačové věci včetně grafických karet. Stačí pípnout. Děkujeme za spolupráci!



  •  
  •  
  •  
Flattr this!

DirectSR, sjednocený upscaling ve hrách je tu. Vzal si něco z FSR

Před nedávnem se objevily informace o technologii DirectSR, kterou chystá Microsoft jako novou součást API DirectX, nad nímž je postavená většina her pro PC. DirectX standardizuje mnoho věcí včetně API pro 3D grafiku, s DirectSR se k tomu přidá rozhraní, přes které hry budou moci snadno používat upscaling, jako je DLSS. A to bez toho, aby musely přímo podporovat všechna různá řešení výrobců GPU, každé zvlášť. Celý článok „DirectSR, sjednocený upscaling ve hrách je tu. Vzal si něco z FSR“ »

  •  
  •  
  •  

FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS

Na grafické konferenci GDC 2024 odhalilo AMD novou verzi herního upscalingu FidelityFX Super Resolution (FSR) 3.1. Jde o evoluční vylepšení vycházející z loňského FSR 3.0, které má mimo jiného zlepšovat obrazovou kvalitu, ale současně přináší zajímavou změnu. Ve FSR 3 se objevila technologie generování snímků (analogická generování snímků v DLSS 3 a 3.5 od Nvidie). Ta se v generaci FSR 3.1 dá nově využít i samostatně a zkombinovat s DLSS. Celý článok „FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS“ »

  •  
  •  
  •  

DirectSR: Sjednocení DLSS, XeSS a FSR, konec nekompatibility

Už by to mělo být pět let, co Nvidia začala prosazovat do her upscaling s první generací DLSS spojenou s grafikami GeForce RTX 2000. Tento přístup se uchytil a nyní mají jak AMD, tak Intel vlastní alternativy FSR a XeSS. Velká nevýhoda je, že každá z těchto technologií se do her musí přidávat zvlášť. Záchranou teď může být Microsoft, který z upscalingu dělá standardní součást DirectX, takže už nebudete omezení tím, čí GPU vlastníte. Celý článok „DirectSR: Sjednocení DLSS, XeSS a FSR, konec nekompatibility“ »

  •  
  •  
  •  

One comment Pridať komentár

  1. Proč chtít RTX 4000, když mě DLSS absolutně nezajímá. Nechci nějakej náhodně generovanej obraz, sorry jako.

    Ale něco tam přeci je, RTX 3070 má 8GB VRAM, což je dnes tak tak na fullHD. Na 1440p je i 10GB od RTX 3080 docela na hraně, takže i RTX 4070 se 12GB bude mít jistou výhodu. No a až po novým roce NVidia udělá reedici RTX 4080 pro normální hráče, která už má být za adekvátní cenu, tak bude na ty hry až do 4K ideální taky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *