Blender@Cycles – test CPU, CUDA a OptiX
Stolovým počítačom sa vo väčšine prípadov venujeme v spojitosti s herným použitím. Hranie hier však nie je jediná náročná činnosť, kde zaváži každé percento výkonu. V pracovnej sfére je výkon ešte dôležitejší, nakoľko šetrí čas. Pracovné počítače zamerané na vysoký výpočtový výkon označujeme ako workstation a nám do redakcie dorazila s takýmto prívlastkom zostava HAL3000. Čo má s bežným PC spoločné a v čom sa líši?
Blender@Cycles – porovnanie CPU a GPU
Zavádzame nový typ testu, v ktorom vám chceme ukázať rozdiely medzi renderom na CPU a GPU a zároveň sa bližšie pozrieť na termálny manažment, takty a spotrebu v praxi a nie len maximálne či priemerné hodnoty ako v predchádzajúcich stránkach.
Porovnávame teda priebeh testu BMW v najnovšej verzii Blenderu, kde okrem klasického CPU a GPU renderu za použitia CUDA máme možnosť použiť aj novinku Nvidia OptiX, ktorá využíva nové hardvérové prostriedky grafických kariet RTX. Zatiaľ, čo CUDA pracuje so shadermi, tak OptiX na urýchľovanie používa aj RT jadrá a jadrá tensor. Takéto komplexnejšie zapojenie výpočtových jednotiek prináša vyšší výkon a aj efektivita je na lepšej úrovni. Aplikačná podpora je pritom už pomerne slušná a obsiahla. Prehľad editorov, ktoré API OptiX podporuje, si môžete pozrieť na stránkach Nvidie. Nvidia to s týmto rozhraním myslí vážne a už nejaký čas vyvíja popri herných ovládačoch aj „štúdiové“, ktoré sú lepšie a rýchlejšie optimalizované pre zmeny v podporovaných aplikáciách. Použitý renderer je Cycles a renderovacích dlaždíc je 12.
V prvom grafe sa pozeráte na vývoj taktov procesora v priebehu renderu. Klasický režim CPU si pekne drží takty okolo hranice 3,9 GHz a v čase vidíme len mierny pokles o 50 MHz, čiže sa dá povedať, že frekvencia je stabilná. Pri kombinovanej záťaži v CUDA režime a takisto aj pri OptiX sú zmeny frekvencií o čosi vyššie, no stále sa hýbu okolo 3,9-4 GHz.
Rovnako stabilná, ako frekvencie, je aj spotreba. V režimoch CPU a kombinovanom režime CUDA je procesor vyťažený naplno, a jeho spotreba sa hýbe okolo limitu 125 W. V OptiX režime je procesor neaktívny a odoberá tak len 66 W.
Veľmi dôležitý je graf teploty procesora. Tie sú opäť pomerne stabilné, okrem chvíľkových skokov pred koncom testu, ktoré možno sledovať aj pri spotrebe. V CPU režime sa teplota hýbe medzi 55-60 stupňami, CUDA má bližšie k 60 a v OptiX je stabilných 60 stupňov, čo však bude spôsobené pomalšími otáčkami ventilátorov chladiča, keďže procesor nie je pod záťažou.
Zaťaženie grafiky v CPU režime je prakticky minimálne, naopak v CUDA aj OptiX môžete vidieť plné vyťaženie.
Takty v CPU sú samozrejme na minime, keďže sa dedikovaná grafika nevyužíva. Vidím len jeden skok k maximálnej frekvencii, ktorý však bude spôsobený nejakou aktivitou OS. CUDA aj OptiX sa viac menej držia hodnoty 1920 MHz a ochýlky sú minimálne.
Zaujímavé rozdiely vidíme v spotreba grafiky, kde OptiX dosahuje okolo 95 W a CUDA má bližšie k 130 W. V režime CPU je spotreba GPU takmer nulová.
Na záver pohľad na teploty GPU. Pri CPU je viditeľná rovná čiara s hodnotou 34 stupňov. V CUDA pracuje veľká časť čipu a preto teplota stúpa k 52 stupňov Celzia. Z predchádzajúceho grafu vieme, že kombinovanom CUDA režime je spotreba oproti OptiX vyššia, čo sa prejavilo aj na vyššej teplote. OptiX sa totiž pohybuje o pár stupňov nižšie, a nepresiahne 50-stupňovú hranicu.
Tak ako vždy, aj teraz môžete pozorovať rozdiely medzi jednotlivými režimami renderovania v Blenderi. Podobne ako pri ostatných testoch renderingu vidieť doteraz najlepší nameraný čas, ale čo je podstatné, rozdiel medzi renderom len na procesore a zvyšnými režimami s grafikou, je výrazne menší, ako zvyčajne. Dokazuje to opäť vysoký výkon procesora. Režimy CUDA a OptiX sa líšia len o 4 sekundy, čo je opäť dôkaz výkonu procesora, ktorý sa v kombinovanom režime s CUDA používa. Zvyčajne býva rozdiel medzi CUDA a OptiX väčší, práve kvôli slabším procesorom. Naopak už sme videli rýchlejšie časy v režime OptiX, čo je zase spôsobené mainstreamovou RTX 3060.
- Contents
- Parametre a detaily
- Metodika testovania
- Rendering a Geekbench
- 3D/PC Mark a Unigine Heaven/Superposition
- Herné testy – dedikovaná grafika
- Šifrovanie, kódovanie
- Testy pamätí a disku
- Zahrievanie a CPU a GPU
- Blender@Cycles – test CPU, CUDA a OptiX
- Hodnotenie
Ty fórové (pro mechaniku a disky nehodící se) 5,25″ pozice se dají něčím užitečným vyplnit (porty, čtečkou). X570 dá 8GB/s, disků dám do bedny poskrovnu, co jinak s tím? Škoda, že se nad tím nezamysleli.
Dobrý den,
jak se uvádí i v recenzi, u sestav kategorie Workstation nabízíme extenzivní možnosti úprav přes náš konfigurátor – včetně dalších disků, čtečky karet a tak dále. Tovární konfigurace tak slouží jako výstupní bod, kde se snažíme uživatelům nabídnout co nejširší možnosti úpravy konfigurace s ohledem na to, že zaručujeme kompatibilitu i bezproblémovou funkčnost.
Zvolili jsme pak danou skříň právě proto, že v sobě kombinuje několik dobrých a často žádaných vlastností, jako např.:
– velmi dobré možnosti odvodu tepla z výkonného hardware a to tiše a během dlouhodobé zátěže
– dobrý poměr cena/výkon
– široké možnosti rozšíření
– odolnost, jednoduchost
– klasický, nerušivý design pro pracovní prostředí
S pozdravem
Hlobil Filip, HAL3000
Těch pár palců teď vem čert. Docela k pobavení ovšem je, jak Home edicí Windows ve výchozí konfiguraci podlézáte cenovou laťku.
Dobrý den,
jak bylo uvedeno, sestava ve výchozí konfiguraci slouží jako základ, který je určen k modifikaci podle potřeb – ne každý má pro vyšší edici Windows využití a nechceme ji tak vnucovat.
S pozdravem
Hlobil Filip, HAL3000
PS: Podsvícené AIO se v sestavě nachází z čistě praktických důvodů – jakožto nejnovější edice prověřeného modelu je nám od výrobce dobře dostupný a za stabilní, dobrou cenu. Byť je podsvícení samozřejmě v tomto případě zbytečné, tak ničemu neškodí a nám tato volba umožňuje nabídnout co nejlepší poměr cena/výkon a to i s ohledem na současnou celosvětovou situaci.
S pozdravem
Hlobil Filip, HAL3000