Intel Core i9-11900K vs. AMD Ryzen 9 5900X. Kto z koho?

Metodika: výkonnostné testy

Máte už vytvorený dokonalý obraz o aktuálnej generácii desktopových procesorov alebo ste ešte možno ochotní niektoré veci prehodnotiť? Na začiatok testov procesorov na HWC sme otestovali najhorúcejšie želiezko v mainstreamovom kotli Intelu – Core i9-11900K, ktorému v 40 kapitolách plných informácií čelí AMD Ryzen 9 5900X. Re-test novou metodikou má ale úspešne za sebou aj starší Core i9-10900K.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Padělky CPU naruby. Čínská firma vydává čipy Intelu za vlastní

Asi byste čekali, že když se v džungli čínského počítačového průmyslu budou padělat procesory, nejspíš se budou tvářit jako procesor třeba od Intelu, zatímco uvnitř bude bůhví co. (Post)moderní doba je ale plná překvapení. Vypadá to, že nejnovějším disruptivním obchodním modelem je vzít procesory Intel a dělat, že to procesory Intel vůbec nejsou. Jaký to ale celé má mít smysl, asi ví jen autoři tohoto nápadu. Celý článok „Padělky CPU naruby. Čínská firma vydává čipy Intelu za vlastní“ »

  •  
  •  
  •  

Už pátý čínský výrobce GPU: Zhihui slibuje výkon až jako GTX 1650

V Číně se, zdá se, spustila úplná bublina startupů a jiných firem usilujících o výrobu domácího lokálního GPU nezávislého na „Západu“. Už jsme zde psali o několika různých firmách a pořád to ještě není všechno: teď se vynořil už minimálně pátý vyzyvatel. Firma pojmenovaná Zhihui Microelectronics dokonce už odhalila svůj čip, který slibuje výkon na úrovni GeForce GTX 1650. Otázka samozřejmě je, jak to pak dopadne v praxi. Celý článok „Už pátý čínský výrobce GPU: Zhihui slibuje výkon až jako GTX 1650“ »

  •  
  •  
  •  

Vzácnosť Intel Core i3-10105F: Lacný procesor do lacných dosiek

Výber procesorov do nízkorozpočtových zostáv je čoraz slabší a nevýhodnejší – súčasné ceny Pentií pripomínajú zlý vtip. Človek ale môže byť rád, že v tomto segmente zostalo aspoň niečo dostupné. Core i3-1010x(F) sú momentálne ako jediné v dostatočnom počte a zatiaľ stále za rozumné peniaze. Škoda len, že AMD k nim nemá konkurenciu. Atraktívne je ale i porovnanie Core i3 Comet Lake s Core i5-10400(F). Možno zistíte, že sa vám oplatí ušetriť. Celý článok „Vzácnosť Intel Core i3-10105F: Lacný procesor do lacných dosiek“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (4) Pridať komentár

  1. Tohle je olbrimi testovaci dilo. Jak jen muzes sedet a testovat cely den , kdyz je venk tak pekne 🙂
    Kazdopadne ti preji at se ti sem presunou vsichni ctenari z Pctuningu, protoze tam chcipnul pes.
    Hodne stesti v rozvijeni hardcore webu.

    1. V testlabe máme ale príjemne chladno aj keď je vonku 35 °C. 🙂

      Neviem, či úplne potrebujeme všetkých čitateľov PCT a skôr výhľadovo vidíme budúcnosť v anglickej verzii. Ale v tom zmysle, že tá bude vytvárať významnú časť návštevnosti, čo už vlastne platí teraz, ale furt je to málo na to, aby sme sa nemuseli trápiť. Bližší vzťah však mám k česko-slovenskému HWC a nikdy to nebude inak. Jedno je láska (SK/CZ HWC) a druhé rozum (EN HWC).

  2. Šťastné a veselé celej redakcií 🙂
    Mal by som 1 otázku k testovacej zostave.
    Nakoľko je všeobecne známe, že ryzeny idú
    o dosť lepšie v hrách pri lepšom takte a časovaní pamäti ako konkurenčný intel, nebolo by dobré testovať testovať aj tento prípad ?
    Mám na mysli napríklad iba 1 kategóriu kde by bolo aspoň porovnanie jednej vybranej hry z časových dôvodov.
    Osobne mám 5800x párovaní s 4000Mhz Cl16 pričom na túto frekvenciu ide aj 1:1 memory bus čo je podstatný rozdiel oproti 3600 cl18 ktorý ste testovali.
    Do budúcnosti by ma zaujímalo ako si vedie táto kombinácia oproti intelu.

    1. Ďakujeme za prianie aj za dotaz. Testy procesorov sú už takmer na „plnej kapacite“. Iste, v budúcnosti ešte nejaký test doplníme či vymeníme, aby medotika zostala svieža a aktuálna a budeme sa venovať aj tomuto, čo píšete. To ale až v testoch pamätí, ktoré budeme, samozrejme, testovať nielen naprieč platformami, ale aj rôznymi triedami procesorov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *