Najlepší pomer cena/herný výkon? Sparkle Arc A580 Orc

Metodika: testy zahrievania

Segment lacných grafických kariet AMD s Nvidia nechali toľko „chátrať“, až toho pomerne elegantne využil Intel. Najnovší Arc A580 vo vyhotovení Sparkle (Orc) má mnoho nedokonalostí, cez ktoré sa možno neprenesiete, ale zároveň sa usídlil na najvyššom mieste, pokiaľ ide o pomer ceny a výkonu v hrách. Týmto prvenstvom sa profiluje ako jeden z popredných adeptov do nízkorozpočtových zostáv.

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (8) Pridať komentár

  1. V závěru mi trošku chybí, že výsledky testů pod OpenCL api už postrádají zásadní relevanci. OpenCL je eufemisticky pokládáno za hibernované. Vykreslování v novějších verzích Blenderu zprostředkovává HIP api pro karty AMD a OneAPI pro karty Intel. Formulace „v Blenderi@Cycles je cez OpenCL (t.j. jediná možnosť)“ je nepřesná.

    1. Áno, pravda. Z tej formulácie je odstránená aspoň tá zátvorka.

      Viem, že ten Blender, čo používame, je už zastaraný (ale pre konzistenciu a porovnanie s inými grafickými kartami nevyhnutný). Jasné, táto informácia môže byť pre niekoho zásadná a som rád, že článok dopĺňa aspoň takto z diskusie. V tých záveroch je snaha o čo najúdernejšie interpretácie výsledkov čiastkových testov, aby sa z toho nestával úplne nečitateľný kolos. 🙂

    2. Po zvážení ale uznávam, že je vhodné túto informáciu ale doplniť aj do článku. Inak by to bolo asi trochu neférové. Podobne, ako by bolo pri GeForce obchádzať CUDA a konštatovať, že Radeon (pod OpenCL) v Blenderi rýchlejší. Výhĺadovo asi bude potrebné prejsť na novšiu verziu a spolu s tým zahodiť aj výsledky grafických kariet AMD.

      1. Ne každý software je stran vykreslování vyvíjen tak progresivně jako Blender. Úplně bez relevance ty výsledky taky nejsou.

        1. Asi by mohlo ísť o kombináciu, kde sa bude rozvíjať súčasná databáza výsledkov OpenCL doplnená o testy pod HIP (AMD) a oneAPI (Intel). A potom ešte to Eevee s RT. No, uvidíme, na čo budú v rámci modernizácie a rozširovania metodiky sily.

          1. Tak metodiku bych hned nerozšiřoval (spíš naopak). Zase nemusíme hned skákat z okna, protože tak zavelel Intel. Jen bych poupravil závěry ohledně aplikačního výkonu. Testu oneAPI bych zatím věnoval jen speciál pro zajímavost.

  2. cena/herný výkon? Kedze tieto testy idu i do zahranicia, kde nemaju zastropovane ceny elektriky, skor treba stanovit pocet hodin denneho pouzivania, nejaku zivotnost a uvadzat cenu za vlastnictvo. Spotreba tej karty v necinnosti a pri beznom pouzivani je sialena! 50W pri nicnerobeni, ci pozerani filmu.
    O 100 Eur lacnejsia ako RTX 4060, podstatne nizsi vykon, skoro dvojnasobna spotreba, aj zadamo je draha! Staci len platit Ceske, ci Nemecke ceny za elektriku. Recenzia je super, karta za cca 200 Eur, kde kazde usetrene euro bude draho preplatene pocas jej niekolkorocneho pouzivania.

    1. S ohľadom na zahraničie je pri cenách viac vecí, ktoré nedokážeme vyriešiť. To sú aj rôzne obstarávacie ceny grafických kariet s ohľadom na rôzne poplatky naprieč rôznymi krajinami. S týmto skrátka treba počítať. Asi možno by bolo vhodné na to upozorniť formou nejakej vysvetlivky, pridaním boxu s poznámkou so 33. kapitoly. Už dlhšie premýšľam nad tým, ako to spraviť v rámci možností čo najelegantnejšie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *