Najlepší pomer cena/herný výkon? Sparkle Arc A580 Orc

Záver

Segment lacných grafických kariet AMD s Nvidia nechali toľko „chátrať“, až toho pomerne elegantne využil Intel. Najnovší Arc A580 vo vyhotovení Sparkle (Orc) má mnoho nedokonalostí, cez ktoré sa možno neprenesiete, ale zároveň sa usídlil na najvyššom mieste, pokiaľ ide o pomer ceny a výkonu v hrách. Týmto prvenstvom sa profiluje ako jeden z popredných adeptov do nízkorozpočtových zostáv.

Záver

Asi to najatraktívnejšie – Sparke A580 Orc je na špičke grafov pomeru cena/výkon. Táto relatívne lacná a výkonná karta môže byť mimoriadne atraktívna pre používateľov, ktorí chcú výkonný herný počítač za čo najmenej peňazí.

Samozrejme, reč je o nižšej triede a rozlíšení 1080p, do ktorého Arc A580 mieri a oproti drahším RTX 3050 je v priemere rýchlejšia o 10 %. GPU Intel má dokonca navrch aj s raytracingovou grafikou, plusový nárast (v porovnaní s RTX 3050) sme zaznamenali v Battlefield V, v Metro Exodus (a tam veru výrazne). V Cyberpunk 2077 s RT grafikou je už A580 o trochu slabšia, a to takisto v Shadow of the Tomb Raider.

Každopádne treba vyzdvihnúť, že s A580 s ray tracingom niekedy poráža aj o triedu výkonnejší Radeon RX 7600, ktorý má pri čisto rasterizácii v priemere navrch  približne 25 %. V rozlíšení FHD (1080p), teda. V UHD (2160p) je to už iba 12 %. Toto ktovieako platné A580 nie je, pretože v takomto vysokom rozlíšení už táto grafická karta nestíha. Dobre to však ilustruje pozitívny vplyv vyššej pamäťovej priepustnosti, ktorá je dosahovaná vďaka širokej 256-bitovej zbernici.

Jedna vec je, keď GPU Intel funguje skvelo a druhá, keď je to, povedzme, horšie. Napríklad také hardvérové urýchľovanie v Blenderi@Cycles je cez OpenCL veľmi pomalé, skoro sa tu ponúka až slovo „žiadne“. Nejaká aktivita tu ale predsa len je, každopádne pri iba ~51 W, čo nezodpovedá ani štvrtinovej spotrebe maximálneho výkonu (situácia s oneAPI podporovaného v novších verzách Blender, než pre historickú konzistenciu výsledkov používame my, je už ale iná, výkonná). V takom Affinity Photo musíte OpenCL zakázať, aby sa aplikácia vôbec spustila.

Pod OpenGL je pre zmenu dosahovaný aj vyšší výkon ako u RTX 3050, to napríklad v aplikáciách CATIA, Maya či Medical. Zaujímavejšie než toto je akcelerácia filtrov Adobe Photoshop (Field Blur, Iris Blur, Adaptive Wide-Angle), kde A580 neporáža iba RTX 3050, ale aj RX 7600. Nedarí sa to vždy, ale rozhodne môžeme konštatovať, že ako lacná voľba pre DTP zostavy s Photoshopom je A580 Orc výhodná, čo sa týka rýchlosti.

Ak vás zaujme výkon, špičkový pomer cena/výkon a neodradia eventuálne komplikácie so softvérovou kompatibilitou, tak sú tu ešte pomerne neatraktívne prevádzkové vlastnosti. Intel Arc A580 má výrazne horšiu efektivitu aj v porovnaní s ekvivalentnými Radeonmi RDNA 2. Aj oproti RX 6650 XT je to cca 30 %, voči úspornejšej RX 6600, ktorú nemáme odmeranú, to bude ešte väčšia priepasť. Pozoruhodné je i porovnanie s RTX 4060, ktorá môže byť o 40 % úspornejšia pri súčasne o 23 % vyššej rýchlosti. To sme už ale v inej cenovej kategórii typicky s menším počtom nedostatkov.

Sparkle A580 Orc sme pri rozbore konštrukčných detailov chválili za menšie rozmery (a tým pádom lepšiu kompatibilitu s okolitými komponentmi), ale je to na úkor vyššej hlučnosti. Tá je na úrovni Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G, čo je grafická karta s dvojnásobnou spotrebou. A s vyššou hlučnosťou, než by ste si priali, sa môžete stretávať aj v nižšej záťaži. V nej sa budete pravdepodobne pohybovať na hranici pasívneho a aktívneho režimu, kedy ventilátor v pravidelných cykloch spína a zase vypína. Túto periódu dobre ilustruje aj priebeh hlučnosti v testoch Blenderu, diať sa to môže aj pri záťaži zodpovedajúcej dekódovaniu videa a v zostavách so slabším systémovým chladením dokonca aj v nečinnosti, kde sa pod 50 °C (teplota GPU) len tak nedostane. Na to by ste museli grafickú kartu prevádzkovať v prostredí s nižšou teplotou okolia, než je prirodzených približne 21 °C.

Vyššia teplota GPU mimo záťaže je spôsobená aj celkovo vyššou spotrebou. So 44,5 W zatiaľ najvyššou, akú sme u grafických kariet namerali (o 12 W menej má aj RTX 4080 Suprim X). Spotrebu v nečinnosti by malo byť možné znížiť, Intel má i návod, čo treba pre to urobiť. Aké zmiernenie sa dá dosiahnuť, bude predmetom skúmania samostatného testu, ktorý vydáme neskôr. To však nemení nič na tom, že prirodzene, bez špeciálneho zásahu používateľa, je chod A580 Orc v nižšej záťaži neefektívny. Spotreba je vyššia, než by bolo vhodné, aj pri prehrávaní videa či vo webovom prostredí.

Prečo je cena Sparkle A580 Orc nastavená tak (nízko), ako je, viete. Otázka už len je, či ste pre naozaj bezkonkurenčný pomer cena/výkon ochotní tolerovať viac negatív, než napočítate u o trochu drahších Radeonov či GeForce.

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (8) Pridať komentár

  1. V závěru mi trošku chybí, že výsledky testů pod OpenCL api už postrádají zásadní relevanci. OpenCL je eufemisticky pokládáno za hibernované. Vykreslování v novějších verzích Blenderu zprostředkovává HIP api pro karty AMD a OneAPI pro karty Intel. Formulace „v Blenderi@Cycles je cez OpenCL (t.j. jediná možnosť)“ je nepřesná.

    1. Áno, pravda. Z tej formulácie je odstránená aspoň tá zátvorka.

      Viem, že ten Blender, čo používame, je už zastaraný (ale pre konzistenciu a porovnanie s inými grafickými kartami nevyhnutný). Jasné, táto informácia môže byť pre niekoho zásadná a som rád, že článok dopĺňa aspoň takto z diskusie. V tých záveroch je snaha o čo najúdernejšie interpretácie výsledkov čiastkových testov, aby sa z toho nestával úplne nečitateľný kolos. 🙂

    2. Po zvážení ale uznávam, že je vhodné túto informáciu ale doplniť aj do článku. Inak by to bolo asi trochu neférové. Podobne, ako by bolo pri GeForce obchádzať CUDA a konštatovať, že Radeon (pod OpenCL) v Blenderi rýchlejší. Výhĺadovo asi bude potrebné prejsť na novšiu verziu a spolu s tým zahodiť aj výsledky grafických kariet AMD.

      1. Ne každý software je stran vykreslování vyvíjen tak progresivně jako Blender. Úplně bez relevance ty výsledky taky nejsou.

        1. Asi by mohlo ísť o kombináciu, kde sa bude rozvíjať súčasná databáza výsledkov OpenCL doplnená o testy pod HIP (AMD) a oneAPI (Intel). A potom ešte to Eevee s RT. No, uvidíme, na čo budú v rámci modernizácie a rozširovania metodiky sily.

          1. Tak metodiku bych hned nerozšiřoval (spíš naopak). Zase nemusíme hned skákat z okna, protože tak zavelel Intel. Jen bych poupravil závěry ohledně aplikačního výkonu. Testu oneAPI bych zatím věnoval jen speciál pro zajímavost.

  2. cena/herný výkon? Kedze tieto testy idu i do zahranicia, kde nemaju zastropovane ceny elektriky, skor treba stanovit pocet hodin denneho pouzivania, nejaku zivotnost a uvadzat cenu za vlastnictvo. Spotreba tej karty v necinnosti a pri beznom pouzivani je sialena! 50W pri nicnerobeni, ci pozerani filmu.
    O 100 Eur lacnejsia ako RTX 4060, podstatne nizsi vykon, skoro dvojnasobna spotreba, aj zadamo je draha! Staci len platit Ceske, ci Nemecke ceny za elektriku. Recenzia je super, karta za cca 200 Eur, kde kazde usetrene euro bude draho preplatene pocas jej niekolkorocneho pouzivania.

    1. S ohľadom na zahraničie je pri cenách viac vecí, ktoré nedokážeme vyriešiť. To sú aj rôzne obstarávacie ceny grafických kariet s ohľadom na rôzne poplatky naprieč rôznymi krajinami. S týmto skrátka treba počítať. Asi možno by bolo vhodné na to upozorniť formou nejakej vysvetlivky, pridaním boxu s poznámkou so 33. kapitoly. Už dlhšie premýšľam nad tým, ako to spraviť v rámci možností čo najelegantnejšie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *