Procesory Intel Meteor Lake už mají GPU s podporou ray tracingu

Ovladače pro Linux poodhalily iGPU procesorů Intel Core 14. generace

AMD teď s Ryzeny 6000 a v budoucnu snad i s Ryzeny 7000 zase začalo tlačit na výkon integrovaných GPU v noteboocích. Intel na to ale také bude mít odpověď. Velký upgrade grafického výkonu úsporných mobilních procesorů by měly přinést procesory Meteor Lake. Ty budou mít herní GPU s architekturou převzatou ze samostatných karet Arc, a dostanou tak už i podporu ray tracingu ve hrách. Vývoj Meteor Lake ale také není bez problémů.

Intel poskytuje pro svá GPU podobně jako AMD open-source ovladače pro Linux a také v jeho případě do tohoto ovladače přicházejí patche s podporou předem, takže se z nich dá leccos vyčíst o budoucích architekturách a produktech. V jednom takovém patchi se objevily informace o schopnostech GPU procesorů Meteor Lake – upozornil na ně japonský blog Coelacanth’s Dream.

RTU z GPU Arc, ale ne XMX

Podle jeho analýzy patchů grafika procesorů Meteor Lake zřejmě vychází z architektury Xe HPG, byť není beze změn. Nepůjde tedy jen o repete architektury Xe LP z procesorů Alder Lake. Co je asi nejdůležitější: podle ovladačů bude mít grafika v Meteor Lake přítomné jednotky RTU, tedy akcelerátory raytracingových efektů analogické RT jádrům u Nvidie nebo Ray Acceleratorům v grafikách AMD (od architektury RDNA 2). Ovladač totiž při detekci podpory ray tracingu nakládá s grafikou Meteor Lake stejně jako s GPU Arc „Alchemist“.

Schopnost spouštět ve hrách tyto efekty bude tedy obohacením těchto iGPU, byť je samozřejmě otázka, jak užitečné v této výkonové kategorii „RTX“ bude. AMD má ovšem v integrovaných grafikách jednotky pro ray tracing také (od Ryzenů 6000 „Rembrandt“), takže toto také znamená, že Intel nebude mít „deficit“ př porovnávání výbavy grafik.

Grafika v Meteor Lake má také podporovat výpočty s přesností FP64, což předchozí integrovaná GPU opustila – Intel tuto podporu přímo v hardwaru údajně odstranil v architektuře Gen11 (Ice Lake, Jasper Lake) a Xe LP (Tiger Lake, Rocket Lake, poté Alder Lake). Grafika v Meteor Lake ji ale dostane zpátky, tyto operace se budou provádět v „Extended Match“ pipeline jednotek EU.

Procesor Intel Meteor Lake-U ukázaný na akci Vision 2022 (zdroj: PC Watch)

Na druhou stranu jsou tu odlišnosti od architektury Xe HPG/Alchemist použité v samostatných grafikách Arc, které se teď začínají prodávat. Jejich „Xe Core“ obsahují speciální jednotky XMX (Xe Matrix Engine) pro akceleraci AI aplikací. Tyto jednotky jsou analogií pro změnu Tensor jader v GPU od Nvidie. Ovšem podle patchů pro Linux je integrovaná forma architektury přítomná v procesorech Meteor Lake nebude obsahovat.

Může to znít jako potenciální slabina, ale Meteor Lake má obsahovat speciální vyhrazený akcelerátor pro AI nazvaný VPU (Versatile Processing Unit). Takže je možné, že úlohu XMX převezme ten a úlohy, které by používaly jednotky XMX, grafické ovladače místo toho budou akcelerovat na VPU.

Tip: Intel v ovladačích GPU přestal podporovat DirectX 9 hry. A také starší grafiky, zařízl i Ice Lake

GPU Meteor Lake zmenšeno ze 1536 na „jen“ 1024 shaderů?

Meteor Lake budou mimo jiného první čipletové procesory Intelu pro PC. Tvořené budou z několika částí – SoC Tile, Compute Tile, IO Tile a u notebookových modelů má být na separátním čipletu ještě GPU (v desktopových modelech, které budou používat nový socket LGA 1851, prý bude grafika se 512 shadery místo toho integrovaná v SoC Tile). Compute Tile s jádry CPU by měla být poprvé vyráběná 4nm procesem Intelu (Intel 4). U GPU Tile se dříve uvádělo, že bude vyráběná 3nm procesem TSMC, ale v nedávné době se objevily zmínky, že Intel se obává odkladu a problémů s výtěžností či parametry a GPU Tile kvůli tomu 3nm nebude. Zřejmě by místo toho mělo používat 5nm nebo 4nm proces TSMC.

Je-li toto pravda, pak s tím možná souvisí další změna. Intel již před časem vypustil o Meteor Lake nějaké informace, jejichž cílem asi bylo ukázat znejistělým investorům, že má do budoucna kvalitní a ambiciózní roadmapu. Mezi nimi bylo, že integrované GPU bude mít až 192 EU, což by dávalo 1536 shaderů – toto bylo přímo v oficiálních zveřejněných materiálech.

Dokumenty k mobilním procesorům Intel Meteor Lake (zdroj: igor’sLAB)

V posledních měsících se ale objevují informace, že maximální konfigurace bude místo toho „jen“ 1024 shaderů (tedy odpovídat 128 EU). Pokud to nebude kompenzováno výrazně vyššími takty, bude tedy asi grafický výkon Meteor Lake u špičkových plně vybavených modelů nižší, než byl původní záměr se 192 EU. Je možné, že toto snížení počtu výpočetních jednotek odráží právě zrušený plán na výrobu 3nm procesem a přechod k použití staršího procesu N5 či N4 coby plánu B.

Tip: Procesory Intel Meteor Lake už mají ne dvě, ale tři velikosti jader: LP E-Core v SoC čipletu

Procesory Meteor Lake patrně vyjdou v druhé polovině roku 2023, a konkurovat by tím pádem měly 4nm procesorům Ryzen 7000 „Phoenix Point“. U těch zatím nevíme, jak široké GPU (co do počtu výpočetních jednotek / shaderů) dostanou. Měly by ale již stavět na architektuře RDNA 3. AMD má nyní v Ryzenech 6000 grafiku s až 768 shadery architektury RDNA 2, těžko ale říct, jestli Phoenix Point počet zvýší, nebo ho neponechá stejný.

Zdroje: Coelacanth’s Dream, VideoCardz, David Bepo, OneRaichu

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Intel Lunar Lake má 100 TOPS AI výkonu. A taky hodně silné GPU?

Microsoft spolu s výrobci notebooků a procesorů plánuje příchod tzv. AI PC (a svou vlastní verzi prý chystá také Apple, až vydá procesory M4). Tato zařízení budou potřebovat výrazně vyšší výkony, aby mohla provozovat pokročilé neuronové sítě lokálně na vlastním hardwaru. Intel se teď pochlubil výkonem chystaných procesorů Lunar Lake, které přijdou koncem roku do mobilních zařízení jako Core Ultra druhé generace. Celý článok „Intel Lunar Lake má 100 TOPS AI výkonu. A taky hodně silné GPU?“ »

  •  
  •  
  •  

GeForce RTX 5090 nakonec s 512bitovou pamětí, GB203 má 96 SM

Minulý týden se dostaly ven informace o 28GHz pamětech na grafikách GeForce generace RTX 5000. Byla to ale jen předehra, leaker Kopite7kimi poté přidal podrobnější pohled na specifikace chystaných herních GPU generace Blackwell. Zdá se, že to bude větší výkonnostní skok. Tak trochu v duchu citátu „odvolávám, co jsem odvolal“ je totiž zpět ve hře 512bitová sběrnice, s níž by Blackwell byl nejtěžší kalibr Nvidie za dlouhou dobu. Celý článok „GeForce RTX 5090 nakonec s 512bitovou pamětí, GB203 má 96 SM“ »

  •  
  •  
  •  

Čínské SMIC chystá 3nm výrobní proces. Bez EUV bude mít problém

Loni se objevily informace o čínském 5nm výrobním procesu od společnosti SMIC (byť možná bude mít blíž k vylepšené generaci 7nm technologie, kterou mělo SMIC dříve plánovanou). Tyto snahy o čínskou soběstačnost ve špičkových výrobních procesech budou pokračovat. SMIC nyní plánuje dokonce i 3nm výrobní proces. Západní sankce ale mají vliv – pokud se firmě podaří takovou technologii vyvinout, výroba dost možná bude ekonomicky nevýhodná. Celý článok „Čínské SMIC chystá 3nm výrobní proces. Bez EUV bude mít problém“ »

  •  
  •  
  •  

One comment Pridať komentár

  1. Pro prosazení rtrt to asi i nějaký význam mít bude, třeba to nakonec popostrčí implementaci do Blenderu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *