Procesory Rocket Lake neměly 5 dní ovladač GPU, Intel ho nevydal

Intel zapomněl vydat ovladače pro GPU Intel Xe v procesorech Rocket Lake

Procesory Rocket Lake asi nikdy neměly velkou šanci zapsat se na přední místa nejlepších produktů Intelu, když jde o vůbec poslední (doufejme) výkřik značně přesluhující 14nm technologie. Ale vypadá to, že tím jejich smůla nekončí. Vydání poznamenala zvláštní blamáž, kdy kupující zjistili, že pro integrované GPU těchto procesorů – které Intel prezentuje jako jednu z velkých výhod – neexistují žádné ovladače.

Vydání procesorů Rocket asi nejvíc negativně poznamenala vysoká spotřeba. Ovšem ta se čekala, zatímco víc překvapilo, že Intel zdá se neměl vydání tak důkladně připravené, jako v minulosti. Údajně například ještě v den vydání někteří výrobci desek vydali pro recenzenty nový BIOS, jako by se platforma stále ladila (výkonnostní postavení procesorů také jako by v recenzích kolísalo mezi horšími a lepšími výsledky). AnandTech zase uvádí, že někteří recenzenti měli problémy se stabilitou a BSOD.

Vypadá to ale, že (dočasná) nehotovost při vydání u procesorů Rocket Lake nabrala podobu, která moc obvyklá nebo očekávaná není. Až první kupující si všimli, že Intel jaksi vůbec nevydal ovladače pro integrovanou grafiku procesoru. Takže pokud jste ji chtěli použít, byli jste u těchto procesorů, které se již několik dní reálně prodávaly, odkázání na fungování s „Výchozím grafickým adaptérem“. Pokud nemáte tu kliku, že fungujete na Linuxu, protože tam by snad ovladač být měl.

Ovladač GPU měli recenzenti, ale stáhnout se nikde nedal

Ovladače pro grafické jádro Intel Xe v procesorech Rocket Lake nebyly ke stažení na webu Intelu a nenašlo je ani Windows Update, podle všeho opravdu nebyly vydány. V den vydání to kupodivu prošlo bez povšimnutí. Recenzentům totiž Intel ovladače pro testy dodal, takže někteří grafiku normálně vyzkoušeli a přeměřili výkon. Ale veřejně k dispozici tyto ovladače nebyly.

Nejdřív to vypadalo, že to bude kvůli nějakému problému, který se ještě musí dořešit (nebo už byl vyřešen, ale ovladač ještě od té doby prochází testováním a kontrolou kvality a vydání procesorů se nestihlo). A také to vypadalo, že bude grafické bezvládí trvat ještě nějakou dobu. Podle Lisy Pearce z Intelu údajně měl být ovladač vydaný „za pár týdnů“, z čehož to vypadalo, že nejde jen o to, že by nastalo drobné zpoždění nahrání na servery. Nicméně, tento tweet byl napsaný 1. apríla…

Ještě v pátek čtyři dny po vydání CPU se zdálo, že pokud už Rocket Lake máte nebo se chystáte pořídit a chtěli byste integrovanou grafiku a její různé funkce rozběhat v tomto mezidobí, budete si muset sehnat si ovladač, který Intel poskytl recenzentům (Andreas Schilling z Hardwareluxx ho například nasdílel na Dropboxu).

V sobotu se ovšem situace změnila. podle Lisy Pearce byla potíž v tom, že Intel chtěl původně ovladač vydat v balíku spolu s běžnou aktualizací s ostatními ovladači (například pro grafiky předchozích generací) a z nějakého důvodu se zdrželo vydání tohoto balíku. Samotné sestavení ovladače snad už v tu chvíli mělo být hotové, Intel ho prý již nějakou donu distribuoval OEM výrobcům počítačů. Otázka, jak se taková triviální věc mohla zadrhnout v tak důležitý moment a narušit uvedení produktu, je zatím nezodpovězená. Intel asi sám zpytuje svědomí, respektive zodpovědné zaměstnance.

Vyřešeno v sobotu

Nejdřív bylo oznámeno, že ovladač by měl být veřejně vydán v pondělí, ale stihlo se to nakonec rychleji, již v sobotu večer. Nyní již tedy ovladač GPU Xe můžete stahovat zde. Je tento náhlý spěch a sobota místo pondělí znamení, že se někdo ve vedení chytil za nos byl vydán povel publikovat ovladače „ASAP“? Asi by nebylo divné, kdyby se do věci vložil třeba i nový CEO Pat Gelsinger, kterému takováto blamáž na začátku kariéry asi nechyběla.

Ale celá situace je tak netypická, že těžko interpretovat a hádat, co se vlastně semlelo – jak během doby, kdy, kdy se tato kuriozita osnovala, tak poté v době, kdy již Intel reagoval na mediální profláknutí a stížnosti.

Procesor Intel Rocket Lake (Zdroj: Intel)

Projekt GPU Intel má asi pořád rezervy v organizaci

Naštěstí tedy nakonec nemusíme psát o tom, že Rocket Lake ještě týdny bude bez ovladač, ale i tak to není úplně dobrá vizitka pro firmu, která má ambici povstat a konkurovat výkonným Radeonům a GeForce v herním segmentu a dalších grafických oblastech.

Ukazuje to ale asi, že tým v Intelu má pořád problémy dostát podobným standardům jako Nvidia a AMD. Situace, kdy by integrovaná grafika v čipsetu nebo procesoru neměla při vydání ovladačovou podporu pro Windows, je vcelku nevídaná. Přitom ani nejde o novou architekturu, ale jen o adaptaci GPU z procesorů Tiger Lake, v nichž mělo premiéru před půl rokem.

Zdroj: VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Fluid Motion Frames už i pro integrované Radeony a mimo preview

Loni AMD vydalo technologii generování snímků FSR 3, jejíž zjednodušená verze nevyužívající data o vektorech ze hry je použitelná i globálně v rámci ovladačů jako tzv. funkce AMD Fluid Motion Frames, takže se dá použít ve všech možných hrách, aniž by musely FSR 3 (nebo DLSS 3 od Nvidie) podporovat. Tato technologie se brzo dostane z betatestu do standardních ovladačů, a navíc teď už funguje i na integrovaných GPU, včetně herních handheldů. Celý článok „Fluid Motion Frames už i pro integrované Radeony a mimo preview“ »

  •  
  •  
  •  

Síla Meteor Lake může být v iGPU. Lepší herní výkon než Phoenix?

Procesory Meteor Lake trošku připomínají vydání první reálné generace 10nm procesorů Intelu (Ice Lake) před čtyřmi roky. Sice by měly mít dobrou energetickou efektivitu, ale kvůli 4nm technologii klesly jejich takty, takže výkon CPU se moc neposune (ani jader moc nepřibylo). Ale je jedna oblast, kde by Meteor Lake mohlo být silné – v integrovaném GPU. To se dotáhlo, a mohlo by dokonce překonávat, na RDNA 3 grafiku v mobilních Ryzenech. Celý článok „Síla Meteor Lake může být v iGPU. Lepší herní výkon než Phoenix?“ »

  •  
  •  
  •  

Jako Crystal Well? Procesory Intel Meteor Lake mají L4 cache

Na konec letošního roku nebo na začátek příštího chystá Intel uvedení prvních 4nm procesorů generace Meteor Lake. Jejich desktopová verze je podle některých informací zrušená, ale minimálně do notebooků (řady U a P) mají dorazit. Tyto procesory budou používat čipletovou stavbu skládající křemík vyráběný různými technologiemi. Dozvěděli jsme se teď o jedné změně, kterou si to vyžádá: Procesory Meteor Lake budou mít odlišné sdílené cache. Celý článok „Jako Crystal Well? Procesory Intel Meteor Lake mají L4 cache“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *