Radeon RX 6600: celé parametry a TDP. Má skoro výkon RTX 3060

Specifikace Radeonu RX 6600 XT a oficiální údaje o výkonu v 1080p

AMD chystá na trh další levnější grafiku s architekturou RDNA 2, po Radeonu RX 6600 XT teď půjde na trh ještě ořezaná verze se stejným čipem Navi 23, nazvaná Radeon RX 6600. Venku by měla být za týden, ale už teď unikly zřejmě finální a kompletní parametry a také nějaké údaje o jejím výkonu z prezentace AMD. RX 6600 by prý měl být téměř tak rychlý jako GeForce RTX 3060 od Nvidie, ale se spotřebou skoro o čtvrtinu nižší.

Prakticky kompletní informace k Radeonu RX 6600 vypustil web VideoCardz, který se zřejmě dostal k informacím pod NDA, které AMD předalo recenzentům. Od 4. 10. totiž měly být k dispozici vzorky pro testování a jak jsme minule informovali, vydání recenzí a karty samotné má pak následovat 13. 10. (i když je možné, že prodej začne třeba o den později).

Radeon RX 6600 je založený na 7nm čipu Navi 23 se 1792 shadery (28 CU), má tedy o 12,5 % méně výpočetních jednotek než karta RX 6600 XT. Také je ale provozuje na nižší frekvenci. Boost karty je jen 2491 MHz proti 2589 MHz u RX 6600 XT (-3,8 %), ale zejména je nižší tzv. Game Clock, což by měla být typická frekvence ve hrách. Ta je jen 2044 MHz místo 2359 MHz u vyššího modelu (-13,4 %). Pokud to dáme dohromady s redukcí počtu jednotek, vychází z toho, že by grafika měla teoreticky mít asi 76 % hrubého výkonu modelu RX 6600 XT.

Na druhou stranu ale karta bude mít zachovaný paměťový subsystém bez oslabení: používá 128bitovou paměťovou sběrnici s pamětmi GDDR6 na frekvenci 16,0 GHz (efektivně), což jí dává propustnost 256 GB/s. A ponechaná je také celá 32MB Infinity Cache. Ta pomáhá dosáhnout vyššího výkonu, než by takováto propustnost normálně umožňovala, protože velká část požadavků na data je obsloužena již touto cache (jejíž propustnost je mnohem vyšší). Radeon RX 6600 by tedy jako ostatní Radeony RX 6000 měl být lepší, než by se z šířky sběrnice pamětí dalo čekat, ale protože má Infinity Cache jen menší kapacitu, bude účinná hlavně v rozlišení 1920 × 1080 bodů (nebo na vyšších rozlišeních s upscalingem FSR, kdy je reálné vykreslování na 1080p). Při vyšších už bude ztrácet, zejména ve 4K.

GPU AMD Navi 23, schematická ilustrace (Zdroj: AMD)

Aktualizováno (7. 10. 2021): paměti budou mít nižší frekvenci

Paměťová propustnost bude nakonec snížená proti modelu RX 6600 XT. VideoCardz uvádí, že specifikace, které dostal, to ještě neuváděly, ale mezitím získal potvrzení, že ve skutečnosti Radeon RX 6600 bude mít paměti s efektivní frekvencí pouze 14,0 GHz, což by znamenalo, že propustnost bude 224 GB/s. Jde o snížení o 12,5 % odpovídající snížení počtu výpočetních jednotek, stále ale propustnost bude zhoršená méně, než hrubý výkon shaderů.

Kapacita paměti je 8 GB, stejně jako u vyššího modelu, a zůstat by mělo také 64 rasterizačních jednotek (ROP). Díky tomuto by karta asi typicky mohla mít o něco lepší výkon, než je jen těch 76 % vyššího modelu. Počet Ray Acceleratorů (specializovaná jádra pro výpočet ray tracingových efektů, jako jsou RT jádra u Nvidie) je ale jen 28, protože závisí na počtu CU.

Aktualizováno (7. 10.):

Paměťová propustnost bude nakonec snížená proti modelu RX 6600 XT. VideoCardz uvádí, že specifikace, které dostal, to ještě neuváděly, ale mezitím získal potvrzení, že ve skutečnosti Radeon RX 6600 bude mít paměti s efektivní frekvencí pouze 14,0 GHz, což by znamenalo, že propustnost bude 224 GB/s. Jde o snížení o 12,5 % odpovídající snížení počtu výpočetních jednotek, stále ale propustnost bude zhoršená méně, než hrubý výkon shaderů.

Spotřeba: zatím nejnižší mezi kartami této generace

Co je oproti sníženému výkonu naopak pozitivní, je spotřeba. Patrně i díky oněm zhoršeným taktům je TDP grafiky Radeon RX 6600 jen 132 W. Ještě to není úplně na úrovni 120W GeForce GTX 1060 z roku 2016, ale i tak je Radeon RX 6600 zatím suverénně nejúspornější grafikou, která obsahuje raytracingovou akceleraci (a také je kartou z nejnižší spotřebou mezi mezi aktuální generací grafik GeForce a Radeon).

Nvidia sice má chystat modely GeForce RTX 3050 Ti a RTX 3050, které by také mohli být kandidáty, ale ty zatím vyšly jen v noteboocích. V desktopu zatím po nich není ani ohýnku, ani kouře.

Výkon podle oficiálních výsledků

AMD tuto grafiku srovnává s nejnižším dostupným modelem generace Nvidia Ampere, s GeForce RTX 3060 založenou na čipu GA106, jejíž TDP je 170 W (o 29 % vyšší). Proti této kartě Nvidie je Radeon RX 6600 zdá se lehce pomalejší nebo přinejlepším stejně rychlý. VideoCardz uvádí tabulku výsledků v různých hrách v rozlišení 1080p, zřejmě jsou to kontrolní výsledky z dokumentace pro recenzenty. Radeon je v části výsledků rychlejší než GeForce, ale v části pomalejší a těchto výsledků je více, než těch končících výhrou pro Radeon. V rasterizačních hrách je většinou náskok GeForce RTX 3060 většinou v jednociferných procentech. Průměr vychází na 100 % RTX 3060 v obecné skupině her a 95 % v titulech typu eSports. Je však třeba pamatovat na to, že to platí pro rozlišení 1080p, ve vyšších bude narůstat výhoda GeForce RTX 3060.

Oficiální benchmarky AMD Radeon RX 6600, únik (Zdroj: VideoCardz)

A jako obvykle při souboji mezi AMD RDNA 2 a Nvidia Ampere je Radeon pomalejší o větší rozdíl tehdy, když hra používá raytracingové efekty. V těch má při rozlišení 1920 × 1080 bodů výkon na úrovni 77–90 % GeForce, ovšem s ústřely – v Battlefieldu V je to jen 69 % výkonu, ale v F1 2021 je zase opačná výjimka, kdy má Radeon 109 % výkonu GeForce RTX 3060 je tedy v této hře překvapivě rychlejší). Bez tohoto ústřelu by to vypadalo hůř, ale při průměru jen z těchto her by vycházelo, že RX 6600 má 87 % výkonu GeForce RTX 3060.

Jako obvykle je ale třeba brát v úvahu, že jde o oficiální výsledky naměřené AMD, nikoliv o nezávislé testy, tudíž mohou být účelově zkreslené. A to buď nastaveními, nebo tím, že si firma vybrala jen ty lepší výsledky a nezařadilo do seznamu hry, kde karta dopadne hůř. To se může stát u výsledků, které by byly ukazované v oficiálních prezentacích. Pokud jsou předchozí čísla ale referenční pomůcka pro recenzenty (v tom smyslu, že si můžete ověřit, zda vám třeba nevyšlo podezřele vysoké nebo nízké číslo, indikující chybu při testování), pak je riziko asi menší. Ovšem tak jako tak je třeba s děláním závěrů počkat na definitivní a kompletní informace z nezávislých testů. Jak už bylo zmíněné, ty by měly být venku již za týden 13.10, nejspíše v obvyklém čase 15:00 středoevropského času.

Nyní už tedy zbývá více méně jediná neznámá, a to cena. Vzhledem k nižšímu výkonu (ale také menší paměti) by snad cena mohla být nižší, nebo maximálně stejná jako 329 $, které chce Nvidia za GeForce RTX 3060 (to se samozřejmě bavíme o oficiálních částkách). Byť tedy v dnešní situaci kryptoměnové bubliny se asi může stát cokoliv a v reálu se karty zase hned vyprodají a ceny vyšponují nahoru.

Zdroj: VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Sapphire RX 6600 XT Pulse: RTX 3060 si vo Full HD neškrtá

Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká. Celý článok „Sapphire RX 6600 XT Pulse: RTX 3060 si vo Full HD neškrtá“ »

  •  
  •  
  •  

Chyby ve Windows 11 zpomalující Ryzeny opravené. Co byl důvod?

Když začátkem měsíce vyšly Windows 11, ukázalo se, že i ve finální verzi jsou dvě chyby, zhoršující výkon procesorů AMD Ryzen. Nefunkční detekce preferovaných jader mohla snížit jednovláknový výkon, současně ale také procesory zdánlivě měly výrazně zpomalenou L3 cache. Na obojí by už teď měla existovat záplata a také se objevilo možné vysvětlení toho, jak dost podivný bug zpomalující L3 cache vznikl. Celý článok „Chyby ve Windows 11 zpomalující Ryzeny opravené. Co byl důvod?“ »

  •  
  •  
  •  

Adrenalin 21.10.3 majú výrazne zvýšiť výkon v nových hrách

Podľa interných meraní AMD betaverzia Adrenalin 21.10.3 oproti predošlým ovládačom pridáva poriadnu porciu výkonu v herných novinkách Marvel’s Guardians of the Galaxy a Age of Empires IV. Vo štvrtom pokračovaní kultovej stratégie má byť nárast fps naozaj dramatický a aktualizácia ovládačov je tu priam povinnosť. V správe prinášame aj prehľad opráv a možných chýb. Celý článok „Adrenalin 21.10.3 majú výrazne zvýšiť výkon v nových hrách“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *