Testovanie a záver
V ďalšom teste monitorov sa pozrieme na nový herný kúsok od AOC. Ultraširokouhlé monitory v posledných rokoch naberajú na popularite a to najmä v hernej komunite. Po dizajnovom Q27T1 je herný CU34G2X úplne inou dimenziou, kde prvoradý je herný zážitok. Napriek tomu sa nenechá zahanbiť ani po stránke vzhľadu. Má šancu stať sa vašim novým herným monitorom?
Gamut, jas a odchýlka
Vlastnosti displeja sme otestovali pomocou sondy Datacolor Spyder5Elite. Displej je VA s uhlopriečkou 34″ a pomerom strán 21:9, rozlíšenie má 3440 × 1440 px, antireflexnú úpravu a minimalistické rámčeky z troch strán displeja. Pochváliť sa tiež môže obnovovacou frekvenciou 144 Hz a podporuje aj AMD FreeSync v rozsahu 30 – 144 Hz. Okrem FreeSync môžete využiť aj G-Sync, hoci displej oficiálne nepatrí medzi G-Sync certifikované displeje. Pri testovaní však fungovali obe verzie Adaptive Sync bez problémov. Displej podporuje aj HDR, no v tomto prípade ide skôr len o marketingový ťah, nakoľko s jasom 300 nitov displej nespĺňa ani najnižšiu certifikáciu VESA HDR400 a nenájdeme tu ani žiadne sofistikované podsvietenie typu FALD a pod. Tak či onak, HDR bez OLED alebo microLED je podľa môjho názoru aj tak nepoužiteľné a 2000-eurové monitory s FALD sú toho dôkazom. Takže v tomto prípade radšej rátajte s tým, že monitor HDR ani nemá.
Kvalitu zobrazenia sme porovnali v základnom režime, teda takom, v akom bude monitor hneď po rozbalení. Druhé meranie bolo v režime sRGB. Podľa výrobcu by mal displej dosahovať už spomínaných 300 nitov, kontrast 3000:1, pokrývať 88 % AdobeRGB spektra a 119 % v sRGB. Naše merania hovoria niečo iné. Základný režim má 98 % sRGB a 85 % AdobeRGB. V tomto režime je nastavenie vyváženia bielej na teplú. V sRGB režime sú prekvapivo hodnoty horšie a to 93 % sRGB a 71 % AdobeRGB. Zmeny po prepnutí režimov je vidieť aj voľným okom, režim sRGB má modrastý nádych. To potvrdzujú aj výsledky farebnej odchýlke Delta E, kde základný režim aj režim sRGB majú priemer 2, no pri sRGB je vidieť veľké zmeny v hodnotách modrých odtieňov.
Podobne ako na Q27T1, aj tu máte na výber z troch režimov gamma. Gamma 1 kopíruje krivku hodnoty 1.9. Gamma 2 zodpovedá 1.8 a Gamma 3 zase 2.1. Spomínali sme, že monitor má viacero režimov teploty farieb, konkrétne teplé, normálne, studené a sRGB. Rozdiel medzi jednotlivými režimami je okrem teploty farby vidieť aj pri jase. Celkový maximálny jas dosahoval len 250 nitov, čo je v dnešnej dobe už podpriemerná hodnota a hlavný dôvod prečo neodporúčam HDR na tomto displeji. Na druhej strane, už podľa fotografie zobrazenia čiernej farby sme mali možnosť vidieť, že monitor ponúka veľmi dobrú uniformitu, ktorá pri ultrawide monitoroch býva často problémová. Takže za toto dávam palec nahor.
Funkcie a nastavenia
Pozrime sa aké ďalšie funkcie monitor ponúka. Na rozdiel od dizajnového Q27T1 tu nájdeme režimy PIP a PBP. Tieto skratky znamenajú Picture in Picture a Picture by Picture, teda obraz v obraze a obraz vedľa obrazu.
V režime PIP si môžete nastaviť, aké veľké má byť okno a to z troch veľkostí.
Následne viete zmeniť aj pozíciu a druhú obrazovku umiestniť do jedného zo štyroch rohov.
Režim PBP ponúka zase možnosť rozdeliť obrazovku na polovicu a opäť zobraziť dva nezávislé obrazy. Taktiež môžete tieto obrazy medzi sebou vymeniť. Toto je možné aj v režime PIP.
Okrem už spomínaných herných nastavení tu nájdete tiež červené mieridlo, ktoré je permanentne zobrazené na displeji. Zíde sa to najmä v hrách, kde mieridlá pri bežnom pohľade nie sú zobrazené.
Input Lag, Overdrive a MBR
Na monitore sme odmerali aj input lag a to vo viacerých režimoch. Zaujímalo nás, či má reálne nejaký vplyv funkcia Low Input Lag a ako vplýva Overdrive a jeho jednotlivé úrovne.
Zistenia sú nasledujúce. Low Input Lag reálne funguje a to pomerne výrazne. Kým pri vypnutom stave sme namerali 27,9 ms, po zapnutí tejto funkcie už len 12,2 ms. Jednotlivé režimy Overdrive majú tiež vplyv, aj keď každá úroveň znižuje lag nelineárne. Zatiaľ čo pri Weak bol rozdiel len 0,1 – 0,2 ms od základného stavu, pri Medium to už bolo 0,5 – 0,6 ms a pri strong takmer 2 sekundy. Režim Boost nie je možné aktivovať pri zapojení cez HDMI a tak sme nemohli otestovať aj túto úroveň.
Čo sme však otestovali je vplyv Overdrive a MBR na ghosting pri jednotlivých úrovniach. Pri Boost a maximálnej MBR dochádza k výraznému zníženiu jasu a namiesto ghostingu sa objavujú artefakty. Pri reálnom používaní však tieto zmeny veľmi viditeľné nie sú a obrázok je preto ilustračný, aby sme ukázali, ako jednotlivé režimy fungujú. Jednotlivé snímky boli zhotovené pri uzávierke 1/125 s, nakoľko pri rýchlejšom čase už v režime Boost a MBR 20 bolo na snímkach vidieť blikanie displeja. Opäť však niečo, čo voľným okom neuvidíte.
Záver
AOC CU34G2X je parádny herný monitor, ktorý prináša širokouhlý formát so 144 Hz, podporou FreeSync aj G-sync za veľmi zaujímavú cenu. Dizajnom ani funkciami nesklame, chválim porty, hub USB aj možnosti polohovania. V tomto prípade ma nepotešilo ovládanie a jeho neintuitívnosť prevažne v noci, kde budete nahmatávať jednotlivé tlačidlá takpovediac naslepo.
Kvalita obrazu je vzhľadom na herné zameranie dobrá, no na profesionálnu prácu s videami či fotografiami to nie je. Napriek tomu drvivej väčšine používateľov bude podanie farieb vyhovovať. Netreba mať však prehnané očakávania od HDR, ktoré je skôr marketingovým ťahom ako reálne využiteľnou funkciou. Orientačná cena monitora je 490 €/13500 Kč. Keď však zoberieme do úvahy herné aspekty a cenovku, ide o veľmi dobrú ponuku, kdeže len prednedávnom takéto monitory stáli aj dvojnásobok, hoci niektoré konkurenčné modely už ponúkali aj panel IPS.
AOC CU34G2X |
+ decentný herný dizajn |
+ 144Hz displej s FreeSync a G-sync |
+ množstvo funkcií a nastavení |
+ 4 vstupy a USB hub |
+ široké možnosti polohovanie stojana |
+ dobrá uniformita displeja |
- HDR je pre nízky jas a jednotné podsvietenie nepoužiteľné |
- tlačidlá na ovládanie menu OSD v noci nie sú vidieť a zle sa nahmatávajú |
- Contents
- Detaily
- Testovanie a záver