Potichu vyšly GeForce GTX 1650 s GDDR6. Nej grafika bez šestipinu?

Gigabyte bez ohlášení uvedl karty GeForce GTX 1650 s pamětí GDDR6 místo GDDR5. Mají ale nižší takty GPU

V oblasti grafických karet, které se vejdou do 75 W spotřeby, je dnes pořád nejrychlejší GeForce GTX 1650, protože model Super zvýšil TDP na 100 W. Tato úspornější 75W verze GeForce GTX 1650 nyní ale dostává novou verzi, která se od původního modelu liší použitím pamětí GDDR6 místo GDDR5. Má tak vyšší propustnost, ovšem i jednu nevýhodu. Nvidia totiž z nějakého důvodu snížila takt GPU, takže tato karta bude kompromis.

Uvedení těchto grafik pro desktop Nvidia oficiálně neohlásila (možnost pamětí GDDR6 ohlásila jen u mobilní verze GTX 1650). Ale firma Gigabyte tyto grafiky uvedla na trh, čímž potvrdila, že existují, a rovnou tím prozradila specifikace. Před časem se také objevila informace také o kartách GeForce GTX 1650 s pamětí GDDR6 od MSI, takže je bude eventuálně asi nabízet více výrobců.

GeForce GTX 1650 ve verzi s paměťmi GDDR6 má stále čip TU117 (zatímco GTX 1650 Super je postavená na ořezaném TU116) s 896 stream procesory, GPU tedy nemá všechny jednotky aktivní, stejně jako u původní verze. Jak už ale bylo řečeno dříve, karta má z neznámého důvodu pomalejší frekvence. Neznáme sice základní takt, ale podle webu Gigybte snížila Nvidia boostovou frekvenci z 1665 u verze s GDDR5 na jen 1590 MHz, tedy o 4,5 %.

Specifikace pro GDDR6 verzi GeForce GTX 1650 (model Gigabyte GeForce GTX 1650 D6 OC 4G)

Paměti GDDR6 mají kapacitu 4 GB a běží na efektivní frekvenci 12,0 GHz, což dává o 50 % lepší propustnost 192 GB/s (sběrnice je 128bitová) proti původnímu modelu. Toto může dost pomoci zejména ve vysokých rozlišeních. Je asi teoreticky možné, že Nvidia si právě proto mohla dovolit snížit takty GPU – že zpomalila GPU akorát tak, aby výkon karty v průměru zůstal stejný. Ovšem o tom, jak se tato kofigurace ve hrách zachová, bude lépe mluvit až po příchodu recenzí.

Vzhledem ke snížení taktů by snad tato karta pořád měla mít 75W TDP a umožňovat provoz s napájením jen ze slotu PCI Express. Gigabyte publikoval zatím dvě karty (poznáte je podle „D6“ v názvu), které jsou obě zrovna přetaktované. Karta GeForce GTX 1650 D6 Windforce OC 4G (GV-N1656WF2OC-4GD) má dvojventilátorový chladič a takt boostu zvýšený na 1710 MHz (je to opět méně, než má GDDR5 edice), ale používá přídavné napájení šestipinem.

GeForce GTX 1650 D6 Windforce OC 4G

Ovšem druhý model s jednoventilátorovým chladičem označený GeForce GTX 1650 D6 OC 4G (GV-N1656OC-4GD) už je zřejmě opravu bez přídavného napájení (a má stále mírný OC, boost je 1635 MHz). Všimněte si jinak, že kromě D6 v názvu mají také karty s GDDR6 od Gigabyte číslo 1656 ve svém kódu, to je další znak, podle kterého se dají poznat.

GeForce GTX 1650 D6 OC 4G

Pokud příliš neutrpí snížením frekvencí GPU, mohla by teda tato karta být novou nejlepší volbou pro PC, v nichž potřebujete grafiku bez přídavného napájení. Ovšem i verze s šestpinovým konektorem by možná mohly být zajímavé pro změnu do levných herních PC. Bude u nich totiž do značné míry odstraněn bottleneck v paměťové propustnosti a tudíž by měly vznikat dobré přínosy při přetočení frekvence GPU, zatímco normálně by taktování GPU na krev přinášelo omezené bonusy (i když popravdě nevím, zda má čip TU117 nějaké velké rezervy).


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *