Obrazové vlastnosti
Nedávno sme sa pozreli na 32″ 4K monitor od AOC, ktorý ponúkal veľa zaujímavých vlastností, solídnu konektivitu či pokročilé možnosti polohovania. Treaz testovaný U28P2A by podľa názvu mal byť len zmenšenou verziu spomínaného modelu, no nie je tomu celkom tak. Najviac pozoruhodná je rozdielna kvalita panelov, nakoľko U28P2A na rozdiel od väčšieho modelu AOC U32P2 (s panelom VA) používa matricu IPS.
Obrazové vlastnosti
Vlastnosti displeja sme otestovali pomocou sondy Datacolor Spyder5Elite. Hlavným rozdielom medzi U32P2 a U28P2A je ako už názov napovedá rozdiel v uhlopriečke displeja. Tam to však nekončí, nakoľko testovaný U28P2A ponúka aj inú matricu a to IPS. S 28″ uhlopriečkou a klasickým pomerom strán 16:9, rozlíšením 3840 × 2160 px, ponúka lepšie PPI ako väčší súrodenec, no za cenu nutnosti používať vyššieho škálovania pri zobrazení. Nechýba antireflexná úprava a minimálne rámčeky z troch strán. Na stránke výrobcu nájdeme informácie o 4 ms GtG odozve, 300 nit jase, ktorý je o niečo nižší než udávaných 350 nitov pri U32P2. Rovnako aj kontrast išiel dole z 3000:1 na 1000:1, zachovaná bola 60 Hz obnovovacia frekvencia a podpora Adaptive Sync. Môžem potvrdiť, že pri pripojení Nvidia grafiky je možné aktivovať G-Sync, hoci monitor nepatrí medzi oficiálne G-Sync Compatible displeje. Porovnávané monitory majú ešte jednu odlišnosť a to v počete obrazených farieb. Panel IPS je scjopný zobraziť až 1,07 miliardy farieb, čo znamená že používa 8 bit + FRC, na rozdiel od 8 bitového U32P2 so 16,7 miliónmi.
Kvalitu zobrazenia sme porovnali v základnom režime, teda takom, v akom bude monitor hneď po rozbalení. Výrobca udáva 120 % pokrytie sRGB, 89 % AdobeRGB, 85 % NTSC, čo je o mierne viac, ako bolo udávané pre U32P2 – 119 % sRGB, 88 % AdobeRGB, 72 % NTSC. Nám sonda ukázala 100 % sRGB, 84 % AdobeRGB, 89 % DCI-P3 a 80 % NTSC. Papierové hodnoty sa teda viac menej potvrdili a rozdiely oproti väčšiemu súrodencovi sú tiež len v jednotkách percenta. U28P2A ponúka o niečo lepšiu priemernú farebnú odchýlku Delta E s hodnotou 3,22 oproti 3,92 pri U32P2. Monitor ponúka tri režimy Gamma – 1,2 a 3. Namerané hodnoty zodpovedajú číslam 2,1, 1,9 a 2,3 s prakticky zhodnými odchýlkami o hodnote 0,04. Maximálny jas dosiahol 284 nitov, čo je len o máličko menej ako uvádzaných 300. Vďaka antireflexnému povrchu by to nemalo predstavovať výrazný problém, no neočakávajte žiaden nadštandard, ako vidíme pri monitorch určených pre HDR obsah. Uniformita ukazuje viaceré odchýlky, čo sme spomínali už pri pohľade na čierne pozadie.
Input Lag a Response Time
Na monitore sme odmerali aj input lag a to vo viacerých režimoch Overdrive.
Základné nastavenie s vypnutým Low input lag režimom a bez Overdrive dosahuje dobu odozvy 38,1 – 27,2 ms. Po zapnutú Low input lag režimu odozva dramaticky klesne na 10,2 ms. Overdrive následne dokáže túto hodnotu znížiť tromi stupňami, a to Weak, Medium a Strong. Nameraná hodnota potom klesá na 10,1 až 9,8 ms. Zapnutie Low input lag režimu je teda viac než odporúčané, ktorý z režimov Overdrive vybrať nám lepšie povie ďalší obrázok.
Na stránke výrobcu nájdete informáciu o 4 ms response time GTG, teda rýchlosti obnovy pixelov. Overdrive ponúka tri možnosti popri jeho deaktivácii. Pri slabom nastavení je rozdiel veľmi minimálny, stredné nastavenie výraznejšie redukuje duchov, a zatiaľ aj bez náznakov inverse ghostingu. Pri nastavení silné je už inverse ghosting značne viditeľný. Z dostupných režimov sa stredný zdá ako najvhodnejší pre najnižší input lag aj minimalizáciu ghostingu bez nežiadúceho inverse ghostingu.
Spotrebu som žiaľ pre časovú tieseň nestihol odmerať, za čo sa čitateľom ospravedlňujem, do budúceho testu sa pokúsim polepšiť.