Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme 10G: štvorslotové monštrum

Metodika: výkonnostné testy

Máme pre vás niečo špeciálne! Otestovali sme najväčšiu GeForce RTX 3080, ktorá je dokonca vybavená vlastným displejom. A minimálne rovnako zaujímavé sú v tomto článku výsledky s Resizable BAR, ktoré majú v našich testoch grafických kariet u GeForce premiéru. Tak sa pohodlne usaďte a poďte sa tým prelúskať. Tie nárasty a poklesy výkonu v porovnaní s Radeonmi stoja za to.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky).  Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadery, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Gigabyte B760I Aorus Pro DDR4: Malá, silná, cenou atraktívna

V testoch sme sa venovali základnej doske Mini-ITX. Nad tento formát sa zvykne v súvislosti s výkonnými procesormi dávať varovný prst, ale často neopodstatnene. To by bolo dokonca aj v prípade jedného z najlacnejších modelov pre platformu LGA 1700 – B760I Aorus Pro DDR4. „Odrezané“ je predovšetkým to, čo nemusíte potrebovať napríklad preto, že väčší počet slotov nielenže nevyužijete, ale ani nezapadá do vízie priestorovo úspornej PC zostavy. Celý článok „Gigabyte B760I Aorus Pro DDR4: Malá, silná, cenou atraktívna“ »

  •  
  •  
  •  

Aorus RTX 4080 Super Master 16G: Problém RX 7900 XTX

Nové RTX 4080 vo variante Super konkurenčné Radeony (RX 7900 XTX) tvrdo atakujú vo všetkých smeroch. K ich posunu došlo nielen pre rýchlejšie GPU (oproti neSuper RTX 4080), ale aj pre vyššiu priepustnosť pamätí. Tie má RTX 4080 Super spomedzi všetkých GeForce postavených na architektúre Nvidia Ada Lovelace najrýchlejšie. RTX 4080 Super v testovanom variante Aorus Master 16G je pritom naozaj extrémna grafická karta. Celý článok „Aorus RTX 4080 Super Master 16G: Problém RX 7900 XTX“ »

  •  
  •  
  •  

Herní monitor Gigabyte plně využije DisplayPort 2.1 s UHBR 20

Už v průběhu loňska se objevil první monitor (od Samsungu) využívající připojení přes DisplayPort 2.1, které je již podporováno na grafikách Intelu a AMD (u Nvidie, jak známo, ne). Ten ovšem ještě nejede na úplně maximální kapacitě tohoto rozhraní. Na CES 2024 se ale objevil první monitor, který toto nové rozhraní ždímá naplno a využije propustnost až 77 GB/s, kterou DisplayPort 2.1 nabízí. Díky tomu se vyhne dnes všudypřítomné kompresi. Celý článok „Herní monitor Gigabyte plně využije DisplayPort 2.1 s UHBR 20“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (3) Pridať komentár

  1. krásna obsiahla recenzia Ľubo, všetka česť, ale prečo tam máš úplne zbytočné grafy výkon za euro, keď… však vieme čo… ale chýba ti tam najdôležitejší aktuálny parameter – výkon MHash/s pri ťažbe Etherea, lebo však vieme ako skončí najmenej polovica/dve_tretiny/tri_štvrtiny/päť_ šestín/…deväť_desatín kariet…

    1. Nejaká cena tam byť musí a stále považujem za lepšiu možnosť MSRP ako nejaký bazárový priemer, hoci je v túto chvíľu len v teoretickej rovine. Ťažbu kryptomien odsudzujem a žiadnymi testami ju nechcem podporovať. 🙂

      1. to bol len taký smutný ironický povzdych, ale pri sučasnom trende kurzu kryptomien nevyzerá byť situácia s grafikami nijako ružová. jakpak tohle skončí…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *