Navi 31 a Navi 32 budou mít méně výpočetních jednotek, než se čekalo
O víkendu vyšly zprávy o tom, že by se AMD mohlo u příští generace grafik Radeon RX 7000 dostat na teoretický výkon až 90 TFLOPS. Jenže vzápětí je tu zásadní obrat. Vypadá to, že počty výpočetních jednotek, které se v únicích objevily už dost dávno, se změnily. AMD se patrně před dokončením čipu rozhodlo vyrobit ho ve výrazně „užší formě“, takže bude mít asi jen 80 % shaderů a hrubý matematický výkon ALU o dost nižší.
Zatímco doteď jsme operovali s tím, že Navi 31 (složené z čipletů, místo aby šlo o monolitické GPU) bude mít až 15 360 shaderů, toto musíme vzít zpět. Leaker Greymon55 během pondělí přišel s novou informací, podle níž budou specifikace Navi 31, ale také druhého nejvýkonnějšího GPU Navi 32, o něco slabší, než se doteď tradovalo.
Navi 31: 2,4× víc jednotek než Navi 21
Navi 31 nemá mít šest shader enginů s 10 workgroup processory (20 CU) v každém, ale zřejmě jen 8 WGP / 16 CU v každém z shader enginů. To znamená, že celé GPU bude obsahovat 48 WGP / 96 CU, což dává 12 288 shaderů (mělo by to být 2× 6144 ve dvou výpočetních čipletech). To pak znamená, že GPU bude mít jen 80 % výpočetních jednotek proti tomu, co jsme doteď očekávali.
Pro připomenutí, v architektuře RDNA 3 má jedna CU mít 128 shaderových jednotek proti 64 u RDNA 1 a 2. Navi 31 bude s 96 CU (12 288 shadery), tedy mít o 140 % více shaderů než dnešní highendové Navi 21 s 80 CU (5120 shaderů). Bude to tedy pořád hodně vysoký nárůst. Asi má pořád platit, že by frekvence boostu mohly být okolo těch 3 GHz, ale už to samozřejmě nebude znamenat teoretický výpočetní výkon 90–92 TFLOPS, ale jen dejme tomu 72–73 TFLOPS (Navi 21 v Radeonu RX 6900 XT má oficiálně rating 23 TFLOPS).
12288
8192
4096
?— Greymon55 (@greymon55) May 2, 2022
Navi 32: patrně odlišný křemík, 8192 shaderů
Druhé nejvýkonnější GPU (které by mělo vyjít až později po Navi 31) má také jiné specifikace, než co se původně uvádělo. Podle Greymona55 má obsahovat 8192 shaderů, což bude tvořeno 32 workgroup processory / 64 CU. Tím pádem má toto GPU mít 8192 shaderů. Snad by to mohlo být ve dvou čipletech po 32 CU / 4096 shaderech. Je otázka, zda to budou separátně navržené odlišné čiplety, nebo ořezané čiplety z Navi 31.
Nevypadá to, že Navi 32 by mohla být verze Navi 31, kde bude aktivní jen jeden ze dvou výpočetních čipletů, jaké má Navi 31. Protože tato levnější verze má více než 50 % jednotek Navi 31, asi to není možné (ledaže by to bylo pro změnu Navi 31, které by bylo tvořené částečně neaktivními čiplety).
Mainstreamové Navi 33 beze změn
Kde se ale specifikace nezmění, bude mainstreamové Navi 33, což je údajně jako jediné GPU z generace RDNA 3 monolitický čip, a navíc jen 6nm, zatímco předchozí čipletové „kombináty“ budou používat 5nm výpočetní čiplety. Pořád tedy prý platí, že Navi 33 bude mít 4096 shaderů (16 WGP / 32 CU). Tím pádem bude Navi 32 jeho dvojnásobkem a Navi 31 trojnásobkem, i když tato matematika nemusí sedět u počtů shader enginů, počtu ROP, šířky paměťové sběrnice a dalších takových parametrech. Podle starších drbů AMD plánuje, že tento čip bude mít výkon na úrovni Radeonu RX 6900 XT, nebo lepší.
Greymon55 píše, že předchozí velkorysejší parametry možná reflektovaly koncepci z ranější fáze vývoje, než AMD specifikace přehodnotilo. Méně jednotek mohlo být zvoleno kvůli zlevnění výroby nebo proto, že se ukázalo, že čip bude větší, než se čekalo, takže se nevejde do nějakých daných limitů a musí být zredukován. Možná se k tomuto nikdy nedozvíme víc detailů.
Zajímavé je, že podle Greymona55 se prý tímto nemají měnit výkonnostní cíle. Sice bude GPU mít na papíře méně TFLOPS, ale pořád prý platí, že má nastat navýšení výkonu o víc jak dvojnásobek. Plánované výkony, o kterých se šušká (i když asi zatím úplně přesná čísla nejsou) asi AMD mělo už delší dobu stanovené podle těchto zrevidovaných skromnějších počtů výpočetních jednotek, o nichž jsme se my dozvěděli až teď.
By the way, the performance goals remain the same and may even be higher.
— Greymon55 (@greymon55) May 2, 2022
Jak to s výkonem dopadne, bychom měli vědět cca do půl roku. Grafiky Radeon RX 7000 by měly začít vycházet letos na podzim. Jako první má ovšem vyjít Navi 33, až pak highend a jako třetí prostřední Navi 32.
Zdroje: Greymon55, VideoCardz
Jan Olšan, redaktor Cnews.cz
⠀