Metodika: testy zahrievania
Radeon RX 6800 je najlacnejšia grafika vybavená grafickým čipom Navi 21. Ten je v tejto karte prirodzene chudobnejší než na RX 6800 XT a RX 6900 XT, ale za to RX 6800 ponúka z trojice jasne najatraktívnejší pomer cena/výkon. A oplatí sa vám pristaviť aj pri spotrebe, efektivita je tu pozoruhodne veľmi slušná i napriek veľkému, z časti deaktivovanému jadru. Nejaké tie „muchy“ sa však na referenčnej karte AMD nájdu.
Metodika: testy zahrievania
Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.
Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.
Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.
- Contents
- AMD Radeon RX 6800 v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s FidelityFX CAS
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
Tyhle testy jsou sice hrozně krásný, ale uplně k ničemu. Co mi to má říct, když nevidim porovnání se staršíma, mnohem rozšířenějšíma kartama?
Tie grafiky (aj staršie) budú prirodzene postupne pribúdať. Každá metodika začína od nuly a v tomto rozsahu pri tej ohromnej časovej náročnosti je úplne nereálne vydať hneď testy 20 rôznych kariet.
Ahoj, staršie karty samozrejme v redakcii máme a budeme sa im v porovnaniach venovať. Musíme vás však poprosiť ešte o chvíľku strpenia, prioritou teraz bolo vydať testy nových grafík, ktoré musíme výrobcom vrátiť a už nejaký ten mesiac meškáme. Vytvorenie novej metodiky stálo neskutočne veľa času a peňazí na to, aby sme teraz vydávali uponáhľadné testy len aby sme mali o 5 grafík v grafoch viac. Otestovanie jednej pri tom novou metodikou trvá vyše 20 hodín (Ľubo, oprav ma) čistého času a v najbližších týždňoch plánujeme vydať aj nové testy procesorov a dlhoočakávané porovnania ventilátorov. Robíme maximum pre to, aby sme testy vydali čím skôr, no rozhodne nie na úkor kvality. Tá bola, je a aj bude pre nás vždy prioritou 🙂
Šotek v názvech, jde o CompuBench, u grafů pak Catmull-Clark Subdivision, ne Subvision.
Opravené, znovu raz díky! ?