AMD Radeon RX 6800 v detailoch
Radeon RX 6800 je najlacnejšia grafika vybavená grafickým čipom Navi 21. Ten je v tejto karte prirodzene chudobnejší než na RX 6800 XT a RX 6900 XT, ale za to RX 6800 ponúka z trojice jasne najatraktívnejší pomer cena/výkon. A oplatí sa vám pristaviť aj pri spotrebe, efektivita je tu pozoruhodne veľmi slušná i napriek veľkému, z časti deaktivovanému jadru. Nejaké tie „muchy“ sa však na referenčnej karte AMD nájdu.
Po dueli RX 6800 XT s RTX 3080 sa budeme v nasledujúcich testoch grafických kariet venovať o rad lacnejším kartám. Teraz to bude RX 6800, nabudúce RTX 3070.
Oproti RX 6800 XT má RX 6800 „iba“ 60 CU, čo je o 12 menej. Z pohľadu shaderov je to mínus 768. V porovnaní s modelom s koncovým označením XT je karta ukrátené i o 48 textúrovacích a 32 rasterizačných jednotiek. GPU sa však stále pripája 256-bitovou zbernicou a použité sú rýchle 16 Gb pamäte GDDR6X. Udávané TDP (alebo presnejšie TBP – Total Board Power) je 250 W. Záujemca o ďalšie parametre by nemali preskočiť druhú kapitolu, kde prehľadná tabuľka zachádza do najpodrobnejších detailov. Dôležitejšie ale samozrejme sú vlastné zistenia a merania, cez ktoré vás prevedieme v tomto 50-kapitolovom článku so stovkami meraní.
Detaily AMD Radeon RX 6800
Návrh RX 6800 sa od RX 6800 XT z minulého testu príliš neodlišuje. V dvoch osiach (na dĺžku i hĺbku) má táto karta rovnaké rozmery, rozdiel je iba vo výške.
Ventilátory sú tu takisto tri 80 mm a so zapustenými koncami lopatiek do okrúhleho rámčeka. Ten rotuje spolu so zvyškom rotora. Takéto spojenie je v ostatnom čase veľmi populárne a sľubuje vyššiu účinnosť, teda vyšší chladiaci výkon pri nižšej hlučnosti. To vďaka potlačeniu nežiaduceho turbulentného prúdenia, ktoré by malo byť laminárnejšie, čo má (i napríklad vďaka vyššiemu statickému tlaku) viesť k efektívnejšiemu obtekaniu členitých rebier. Tie majú väčšie rozstupy (1,45 mm) než nameriate na pasívoch väčšiny grafických kariet.
Rebrovaný radiátor je však nad celou plochou PCB a absorpčná plocha je tu tak veľká. O tom svedčí aj vyššia celková hmotnosť. Rovných 1,4 kg je veru na dvojslotovú kartu dosť. Do istej miery sa na tom podieľa masívny kovový kryt spredu i zozadu. Chladič je otvorený v podstate iba po svojej dĺžke, z bokov. Inak je jeho konštrukcia uzavretá (vrátane zadku).
S dĺžkou grafickej karty v skrinke bojovať najskôr nebudete, s 267 mm sa zmestíte takmer všade. Ojedinele však môže nekompatibilitu spôsobiť o trochu väčšia hĺbka, než býva pri referenčných návrhoch obvyklé. Telo karty „jazýček“ panelu s videovýstupmi prerastá o 14 mm, na ktoré si dajte špeciálne pozor v menších skrinkách, ktoré majú dvojkomorový interiér s vertikálnoo priečkou. Napríklad ako je i Riotoro CR1088 alebo podobnej Chieftec UK-02B-OP, v ktorých by už AMD Radeon RX 6800 kolidovala s bočnicou.
Výbava konektorov zahŕňa dva DisplayPorty 1.4a, ktoré dopĺňa jedno HDMI 2.1 a USB-C určené primárne na pripojenie headsetu VR. A na úplnosť treba dodať, že všetky štyri videovýstupy je možné používať súčasne.
Už ste si najskôr všimli, že je dizajn chladiča dvojslotový. To niektorí určite ocenia pre lepšiu kompatibilitu s kartami v počítači. Aj keď to, či „upchávať“ ventilátory kartou v slote bezprostredne pod grafikou, je na zváženie. Chladeniu to rozhodne nepridá, ale pokiaľ nie je iná možnosť… v každom prípade bude pozoruhodné sledovať, ako sa znížený profil chladiča fungovať v záťaži. To sa, samozrejme, z našich podrobných analýz merania hladiny hluku a frekvenčných charakteristík zvuku dozviete.
Grafickú kartu sme testovali už s novými ovládačmi Adrenalin 21.2.2, ktoré okrem drobných zmien zrýchľujú aj mesh shadery, ktoré sa síce v hrách ešte nepoužívajú, ale otestovať sa dajú v novom rozšírení 3DMarku. To len pre zaujímavosť, dôležité sú praktické testy v hrách, aplikáciách a multimédiách. Takéto testy s RX 6800 nájdete v nasledujúcich kapitolách článku.
- Contents
- AMD Radeon RX 6800 v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s FidelityFX CAS
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
Tyhle testy jsou sice hrozně krásný, ale uplně k ničemu. Co mi to má říct, když nevidim porovnání se staršíma, mnohem rozšířenějšíma kartama?
Tie grafiky (aj staršie) budú prirodzene postupne pribúdať. Každá metodika začína od nuly a v tomto rozsahu pri tej ohromnej časovej náročnosti je úplne nereálne vydať hneď testy 20 rôznych kariet.
Ahoj, staršie karty samozrejme v redakcii máme a budeme sa im v porovnaniach venovať. Musíme vás však poprosiť ešte o chvíľku strpenia, prioritou teraz bolo vydať testy nových grafík, ktoré musíme výrobcom vrátiť a už nejaký ten mesiac meškáme. Vytvorenie novej metodiky stálo neskutočne veľa času a peňazí na to, aby sme teraz vydávali uponáhľadné testy len aby sme mali o 5 grafík v grafoch viac. Otestovanie jednej pri tom novou metodikou trvá vyše 20 hodín (Ľubo, oprav ma) čistého času a v najbližších týždňoch plánujeme vydať aj nové testy procesorov a dlhoočakávané porovnania ventilátorov. Robíme maximum pre to, aby sme testy vydali čím skôr, no rozhodne nie na úkor kvality. Tá bola, je a aj bude pre nás vždy prioritou 🙂
Šotek v názvech, jde o CompuBench, u grafů pak Catmull-Clark Subdivision, ne Subvision.
Opravené, znovu raz díky! ?