Záver
Radeon RX 6800 je najlacnejšia grafika vybavená grafickým čipom Navi 21. Ten je v tejto karte prirodzene chudobnejší než na RX 6800 XT a RX 6900 XT, ale za to RX 6800 ponúka z trojice jasne najatraktívnejší pomer cena/výkon. A oplatí sa vám pristaviť aj pri spotrebe, efektivita je tu pozoruhodne veľmi slušná i napriek veľkému, z časti deaktivovanému jadru. Nejaké tie „muchy“ sa však na referenčnej karte AMD nájdu.
Záver
Herne RX 6800 za RX 6800 XT v priemere zaostáva 15 %. Za RTX 3080 potom 18 %, ten náskok GeForce však do istej miery stiahne AMD SAM (testy s ním vydáme určite ešte tento týždeň). V Assassin’s Creed: Valhalla však RX 6800 zdoláva RTX 3080 v nižších rozlíšeniach FHD a QHD i bez SAM (teda bez ohľadu na platformu, teda i s procesormi Intel). V UHD už RX 6800 viditeľne stráca. Nielen v ACV, ale napríklad i v Battlefield V, kde podstatne lacnejší Radeon hrá s RTX 3080 vyrovnanú partiu iba v rozlíšení Full HD. Pochopiteľne bez ray tracingu, s ním je rozdiel v neprospech RX 6800 už vcelku výrazný naprieč všetkými rozlíšeniami.
Väčšinou (vrátane Cyberpunku) sa RX 6800 drží v závese, ktorý percentuálne približne zodpovedá priemernému poklesu výkonu (t.j. 10–17 %). Ak sa ale niekde výkonnostný zosun RX 6800 priemeru vymyká, tak je to Counter Strike, kde na RX 6800 XT stráca 30–40 %. Na CS:GO preto túto kartu neodporúčame. Nájdu sa ale i také tituly, pre ktoré sa vyložene neoplatí priplácať za výkonnejší variant XT. Výkonnostný rozdiel v jednotkách percent je napríklad v MS Flight Simulátore (vo vysokom rozlíšení sme v RX 6800 paradoxne namerali o chlp vyšší výkon), čo platí aj pre hardvérovo nenáročné hry, ako sú FIFA 21 či Wasteland 3.
Z pohľadu výpočtových testov je priemerná strata RX 6800 na 6800 XT skôr 20 %. Neplatí to však vždy, pri úprave fotografií sa bavíme iba o jednotkách percent. Vyrovnaný výkon je i v prípade renderu v Eevee v Blenderi, kde má RX 6800 v našich grafoch pred RX 6800 XT paradoxne 2 % náskok. To je dané použitím novších/aktuálnych ovládačov, ktoré nejaké úpravy v kontexte s Eevee avizovali. Inak (s rovnakými ovládačmi) je výkon vyrovnaný, respektíve je RX 6800 o percento pomalšia, takže tak či onak je to zanedbateľný rozdiel a nemá ho zmysel hlbšie rozpitvávať.
Frekvencie grafického jadra sa podľa záťaže pohybujú v rozmedzí 2210–2276 MHz, inými slovami ďaleko za hranicou garantovaného boostu (2105 MHz), čo je chvályhodné. Zahrievanie GPU sa v dobre ochladzovanej skrinke bude pohybovať do 66 °C, čo je špičkovo až o 10 stupňov Celzia menej než na RX 6800 XT s masívnejším chladičom. Napriek tomu, že sú teploty RX 6800 vždy nižšie, tak je RX 6800 vždy hlučnejšia. A to i v CS:GO, kde pri podstatne nižšej spotrebe podáva výrazne nižší výkon. V Shadow of the Tomb Raider sme namerali takmer 4-decibelový nárast.
Tichšia (a i to iba o chlp) je RX 6800 iba v Blenderi@Cycles (Classroom). V ňom sa zase toľko VRAM nevyužíva, čo celkom jasne ukazuje na slabšie chladenie pamätí GDDR6, ktoré sú zrejme dôvodom toho, prečo bežia ventilátory na vyššie otáčky. Tie tvoria v spektre 1045–1175 Hz jasne zložku zvuku, s ktorou prebijú aj hlasitejšie cievky, ktoré má podobne ako referenčná RX 6800 XT aj táto karta.
Tak či onak odhliadnuc od týchto nedokonalostí s vyššou hlučnosťou je Radeon RX 6800 má mimo ray-tracingovú grafiku pri cene okolo 700 eur veľmi atraktívny pomer cena/výkon (za čo si táto grafika odnáša redakčné ocenenie Smart buy!). Teda minimálne čo sa týka grafických kariet vhodných na hranie na maximálnych vizuálnych detailoch vo vyšších rozlíšeniach. Drvivú väčšinu hier RX 6800 rozhýbe nad 60 fps aj v rozlíšení UHD (3840 × 2160 px).
AMD Radeon RX 6800 |
+ Vysoký herný výkon (použiteľný aj na hranie v 2160p/4K) |
+ Skvelá efektivita s lepším výkonom na watt |
+ Z pohľadu rastrovej hernej grafiky vynikajúci pomer cena/výkon |
+ Solídne vyhotovenie |
+ Možný nárast výkonu na platformách AMD (podpora Resizable BAR) |
+ Dvojslotové vyhotovenie – lepšia kompatibilita s inými rozširujúcimi kartami |
- Slabší výkon ray-tracingovej grafiky |
- Vyššia hlučnosť (chladiča i cievok) |
- Nedostupnosť |
Za poskytnutie hier na testovanie ďakujeme Spacebaru
- Contents
- AMD Radeon RX 6800 v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s FidelityFX CAS
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
Tyhle testy jsou sice hrozně krásný, ale uplně k ničemu. Co mi to má říct, když nevidim porovnání se staršíma, mnohem rozšířenějšíma kartama?
Tie grafiky (aj staršie) budú prirodzene postupne pribúdať. Každá metodika začína od nuly a v tomto rozsahu pri tej ohromnej časovej náročnosti je úplne nereálne vydať hneď testy 20 rôznych kariet.
Ahoj, staršie karty samozrejme v redakcii máme a budeme sa im v porovnaniach venovať. Musíme vás však poprosiť ešte o chvíľku strpenia, prioritou teraz bolo vydať testy nových grafík, ktoré musíme výrobcom vrátiť a už nejaký ten mesiac meškáme. Vytvorenie novej metodiky stálo neskutočne veľa času a peňazí na to, aby sme teraz vydávali uponáhľadné testy len aby sme mali o 5 grafík v grafoch viac. Otestovanie jednej pri tom novou metodikou trvá vyše 20 hodín (Ľubo, oprav ma) čistého času a v najbližších týždňoch plánujeme vydať aj nové testy procesorov a dlhoočakávané porovnania ventilátorov. Robíme maximum pre to, aby sme testy vydali čím skôr, no rozhodne nie na úkor kvality. Tá bola, je a aj bude pre nás vždy prioritou 🙂
Šotek v názvech, jde o CompuBench, u grafů pak Catmull-Clark Subdivision, ne Subvision.
Opravené, znovu raz díky! ?