Obrazové vlastnosti
V poslednej dobe sme otestovali dvojicu monitorov AOC zo série P2, ktoré zaujali dobrým pomerom ceny a výkonu. Chýbala im však jedna vec a tou je USB-C. V závere testu U28P2A sme ale spomenuli, že výrobca začal ponúkať aj verzie s absentujúcim konektorom a dnes sa preto pozrieme na jeden z nich. Konkrétne ide o novinku CU34P2C s 34″ zahnutým panelom LCD.
Obrazové vlastnosti
Vlastnosti displeja sme otestovali pomocou sondy Datacolor Spyder5Elite. 34″ obrazovka s VA matricou dostala klasické širokouhlé QHD rozlíšenie, teda 3440 × 1440 px. Výrobca udáva, že displej má ponúknuť 300 nitov jas, kontrast 3000:1 a podporovať 100 Hz obnovovaciu frekvenciu. Zobrazovať má 16,7 milióna farieb, čo znamená použitie 8 bitového panelu. Nechýba podpora Adaptive Sync, pričom kompatibilitu s G-Sync som overil na Pendullum deme.
Kvalitu zobrazenia sme porovnali v základnom režime, teda takom, v akom bude monitor hneď po rozbalení. Výrobca udáva 120 % pokrytie sRGB, 89 % AdobeRGB, 85 % NTSC, čo sa presne zhoduje s U28P2A. Sonda nám tieto hodnoty potvrdila s nameranými číslami 100 % sRGB, 86 % AdobeRGB, 95 % DCI-P3 a 84 % NTSC, čo sú vo výsledku lepšie hodnoty aké mal menší súrodenec. Výrazne lepšia je aj priemerná farebná odchýlka Delta E s hodnotou 2,31, proti 3,22 pri U28P2A a 3,92 pri U32P2. Monitor ponúka tri režimy Gamma – 1,2 a 3. Namerané hodnoty zodpovedajú číslam 2,1, 1,9 a 2,2 s minimálnymi odchýlkami. Maximálny jas dosiahol 327 nitov, čo je o máličko viacej ako uvádzaných 300. Vďaka antireflexnému povrchu by to nemalo predstavovať výrazný problém, no neočakávajte žiaden nadštandard, ako vidíme pri monitorch určených pre HDR obsah. Pre nižší jas absentuje akákoľvek certifikácia VESA HDR ale napriek tomu monitor ponúka viacero HDR režimov. V nastaveniach OS sa však jasne dočítate, že HDR monitorom nie je podporované a nebudete mať možnosť ho ani aktivovať. Uniformita ponúka pomerne dobré výsledky, tu kritika nie je na mieste.
Input Lag a Response Time
Na monitore sme odmerali aj input lag a to vo viacerých režimoch Overdrive.
Základné nastavenie s vypnutým Low input lag režimom a bez Overdrive dosahuje dobu odozvy 41,5–40,7 ms. Po zapnutú Low input lag režimu odozva dramaticky klesne na 12,5 ms. Overdrive následne dokáže túto hodnotu znížiť tromi stupňami, a to Weak, Medium a Strong. Nameraná hodnota potom klesá na 12,1 až 11,4 ms. Zapnutie Low input lag režimu je teda viac než odporúčané, ktorý z režimov Overdrive vybrať nám lepšie povie ďalší obrázok.
Na stránke výrobcu nájdete informáciu o 4 ms response time GTG, teda rýchlosti obnovy pixelov. Overdrive ponúka tri možnosti popri jeho deaktivácii. Pri slabom nastavení je vidieť mierne zlepšenie, stredné nastavenie už začína produkovať mierny inverse ghosting. Pri nastavení silné je už inverse ghosting značne viditeľný. Z dostupných režimov sa slabý zdá ako najvhodnejší pre najnižší input lag aj minimalizáciu ghostingu bez nežiadúceho inverse ghostingu.
Spotreba
Spotrebu meriame novou metodikou za pomoci multimetra UNI-T UT71E. Monitor pri 0 % jase a zobrazení bielej farby má spotrebu 20,8 W, pri 100 % jase je to presne dvojnásobok, konkrétne 41,6 W. Pre porovnanie sme namerali aj čiernu farbu, pri ktorej sa hodnoty líšia od bielej len minimálne – 0 % = 20,2 W, 100 % = 41,5 W, takže takmer vôbec. HDR test vzhľadom na absenciu podpory nebolo možné vykonať.
Na spotrebu monitora má vplyv samozrejme aj nabíjanie cez USB-C. Pri zobrazení bielej farby a 100 % jase narástla spotreba po pripojení MacBook Pro 14 s M1 Max procesorom na 115,2 W a po chvílke mierne klesla na 113,9 W. Toto bude pravdepodobne maximálna spotreba pri najväčšom vyťažení monitora, aké je možné. Dobrou správou je, že MacBook v systémových informáciách uvádzal správnych 65 W, ktorý by mal monitor podľa parametrov vedieť dodávať.
Postupne budeme zbierať výsledky z dalších monitorov a hodnoty premietneme do grafov, ako býva u nás zvykom.