Tip: verzi DLSS ve hrách lze aktualizovat výměnou souboru

DLSS se dá ve hrách manuálně aktualizovat

Nvidia má u grafik GeForce RTX 3000 technologii DLSS, která zlepšuje FPS skrz vykreslování na sníženém rozlišení a pak vylepšení obrazu pomocí umělé inteligence. DLSS se kontinuálně vyvíjí a nové verze aktualizují model AI a jinak upravují fungování. Tento aspekt se teď otevírá uživatelům k manuálnímu štelování: můžete dostat novou verzi DLSS i do her, které nebyly aktualizovány, nebo zkoušet, která verze nejlíp vypadá.

Nedávno bylo upozorněno na to, že verze upscalingu DLSS není ve hrách, které jej implementují, pevně navázána na určitou verzi hry a jejího kódu. Bylo zjištěno, že DLSS vývojáři začleňují ve formě knihovny, která zdá se má stabilní API a je možné do her dostat různé její verze. Tedy v rámci generace DLSS 2.0. Hry používající původní DLSS 1.0 už kvůli požadavku na pohybové vektory (které DLSS 2.0 používá k temporální rekonstrukci/stabilizaci) nelze provozovat s knihovnou verze 2.0. Můžete jen zkoušet různé verze DLSS 1.0.

DLSS zřejmě do her přináší knihovna nvngx_dlss.dll, kterou můžete vyhledat v souborech hry a nahradit ji jinou. Toto umožňuje ručně aktualizovat DLSS na novější verzi ještě předtím, než to oficiálně udělají autoři hry, nebo to udělat i v případě, kdy vývojáři už o aktualizování nemají zájem. Postupem času tedy možná bude tato možnost čím dál šikovnější, jak některé dnešní hry budou stárnout a přestanou dostávat nové patche.

Rozličné verze DLSS se dají získat z různých her, například v Doom Eternal je 2.1.66, v Rainbow Six Siege 2.2.6, v Unreal Enginu 5 pak je bundlovaná knihovna DLSS 2.2.9. A momentálně by snad nejnovější verze měla být 2.2.10 ve hře Rust. Zkopírováním jen této knihovny byste se asi neměli dopouštět nějakého závažného pirátství. Nvidia snad mohla zamhouřit oko, protože tuto knihovnu asi zamýšlí zpřístupnit jakémukoli vlastníku karty GeForce RTX a nejde přímo o dílo autora hry.

Srovnání obrazu DLSS po náhradě za novější knihovnu ve hře Warzone (Zdroj: Reddit)

Vypadá to, že mezi různými verzemi se někde dají najít zajímavé změny v kvalitě obrazu a chování efektu, který DLSS dosahuje, takže pokud vám nevadí laborování, může být zajímavé zkoušet různé verze v různých hrách. Je samozřejmě možné, že nějaká hra je vyloženě je vyladěná, aby ideálně fungovala s konkrétní verzí DLSS a s jinou by třeba mohlo dojít k nějakým artefaktům. Ale minimálně asi stojí za vyzkoušení, jestli třeba nejnovější verze nefunguje také s nějakými přínosy. Byť vypozorování takových odlišností nemusí být vůbec jednoduché.

Vedle lepšího – nebo jen jinak vypadajícího, ale třeba vámi preferovaného – obrazu je zde také možnost, že novější verze knihovny může vylepšit výkon, kterého hra dosahuje.

Snadno dostupný archiv různých knihoven DLSS

Aby se tento zajímavý potenciál pro tunění dal využít, zprovoznil teď web techPowerUp archiv verzí dané knihovny nvngx_dlss přímo na svých serverech. Najdete ho zde. Motivace je jednoduchá: knihovna .dll je spustitelný soubor stejně jako .exe, takže by bylo vysoce nebezpečné, pokud by hráči používali tyto soubory stažené z neověřeného zdroje, jelikož by do nich někdo mohl nalíčit malware. techPowerUp slibuje, že hostuje jen soubory, u kterých je ověřené, že jsou originální přímo z her, takže stažení z jeho webu by mělo být bezpečné (doufejme, že se mu kvůli tomu do databáze někdo nezkusí nabourat).

Databáze různých verzí knihovny DLSS webu techPowerUp (Zdroj: techPowerUp)

Díky této databázi tedy nemusíte vlastnit všechny dotyčné hry. Hodně se tím usnadní testování různých verzí DLSS, protože je můžete postupně prohazovat v rámci jedné hry a pozorovat výsledky na stejném podkladě.

Pokud se tedy chcete v DLSS v různých hrách pošťourat, příjemné experimentování.

Zdroje: techPowerUp, TechSpot

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

DirectSR, sjednocený upscaling ve hrách je tu. Vzal si něco z FSR

Před nedávnem se objevily informace o technologii DirectSR, kterou chystá Microsoft jako novou součást API DirectX, nad nímž je postavená většina her pro PC. DirectX standardizuje mnoho věcí včetně API pro 3D grafiku, s DirectSR se k tomu přidá rozhraní, přes které hry budou moci snadno používat upscaling, jako je DLSS. A to bez toho, aby musely přímo podporovat všechna různá řešení výrobců GPU, každé zvlášť. Celý článok „DirectSR, sjednocený upscaling ve hrách je tu. Vzal si něco z FSR“ »

  •  
  •  
  •  

FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS

Na grafické konferenci GDC 2024 odhalilo AMD novou verzi herního upscalingu FidelityFX Super Resolution (FSR) 3.1. Jde o evoluční vylepšení vycházející z loňského FSR 3.0, které má mimo jiného zlepšovat obrazovou kvalitu, ale současně přináší zajímavou změnu. Ve FSR 3 se objevila technologie generování snímků (analogická generování snímků v DLSS 3 a 3.5 od Nvidie). Ta se v generaci FSR 3.1 dá nově využít i samostatně a zkombinovat s DLSS. Celý článok „FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS“ »

  •  
  •  
  •  

DirectSR: Sjednocení DLSS, XeSS a FSR, konec nekompatibility

Už by to mělo být pět let, co Nvidia začala prosazovat do her upscaling s první generací DLSS spojenou s grafikami GeForce RTX 2000. Tento přístup se uchytil a nyní mají jak AMD, tak Intel vlastní alternativy FSR a XeSS. Velká nevýhoda je, že každá z těchto technologií se do her musí přidávat zvlášť. Záchranou teď může být Microsoft, který z upscalingu dělá standardní součást DirectX, takže už nebudete omezení tím, čí GPU vlastníte. Celý článok „DirectSR: Sjednocení DLSS, XeSS a FSR, konec nekompatibility“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *