Detaily
Monitory s rozlíšením 4K sú tu s nami už nejaký ten rok, ale ich výraznejšiemu rozšíreniu dlho bránila vyššia cena. Za solídnejšie modely ste zaplatili aj viac ako 500 eur a tie lacnejšie zase často ponúkali pomerne nekvalitné panely s matricou TN. Doba sa však zmenila a 4K monitor už nemusí byť výsada, ale bežný mainstreamový produkt. Presne o to sa snaží firma AOC s novinkou U27V4EA.
Základné parametre
Parametre | AOC |
U27V4EA | |
Parametre | Alfa Gamer Pro 60S |
Displej | 27" IPS, 16:9 |
Rozlíšenie | 3840 × 2160 px |
Obnovovacia frekvencia | 60 Hz |
Panel | 10-bit (8+FRC) |
Adaptive-Sync | áno |
Doba odozvy | 4 ms (GTG) |
Jas | 350 nitov |
Kontrast | 1000:1 |
Farebné režimy | sRGB: 112 %, AdobeRGB: 83 %, NTSC: 79 % |
Výstupy | 2× HDMI 2.0b, 1× DisplayPort 1.2 |
USB hub | nie |
Audio vstup/výstup | nie/áno |
Reproduktory | áno, 2× 2W |
VESA | áno (100 × 100) |
Orientačná cena | 300 €/7600 Kč |
Balenie a výbava
Dizajn kartónovej škatule sa nápadne podobá na ten, aký vídame pri monitoroch Philipsoch. Na potlači je vyobrazená silueta monitora a aj zopár základných parametrov, ako je veľkosť uhlopriečky, rozlíšenie či dostupné konektory.
V balení okrem monitora nájdete napájací adaptér skladajúci sa z dvoch častí, kábel HDMI a dokumentáciu. Nájdete tu tiež report z kalibrácie monitora, čo býva zvykom pri drahších monitoroch, ide teda o príjemné prekvapenie.
Súčasťou balenia je samozrejme stojan, ktorý sa skladá z dvoch častí. Základňa v tvare oválu má čierny povrch a zo spodnej strany skrutku, ktorú viete dotiahnuť bez použitia skrutkovača, len prstami.
Druhá časť stojana sa zaklapne do prvej a dotiahne spomínanou skrutkou.
Noha bohužiaľ neponúka žiadne výškové nastavenie, monitor je teda možné len nakláňať.
Za zmienku stojí fakt, že U27V4EA ponúka aj možnosť montáže pomocou VESA 100 × 100, čo je čiastočné riešenie problému s obmedzenou pohyblivosťou dodávaného stojanu.
Upevnenie stojanu k zadnej strane monitora je jednoduché a zaberie vám len pár sekúnd. Rýchlosť a jednoduchosť montáže je tu zvládnutá na jednotku, no nejde o nič výnimočné. Rovnaké riešenie ponúka väčšina konkurencie. Akonáhle je potrebné použiť nejaké nástroje alebo postup vyžaduje viacero krokov, bolo by to určite terčom mojej kritiky, nič také tu však nehrozí.
Po zložení sa môžeme pozrieť na prednú stranu. Chválim minimalistický dizajn, ktorý pôsobí moderne a nadčasovo. Spodok monitora tvorí tenká brada s logom výrobcu, ktorá patrí medzi tie menšie. Po stranách nie sú žiadne hrubé rámčeky, čo oceníte pri použití dvoch a viacerých monitorov naraz. Ale aj pri použití len jedného to však vyzerá dobre.
Vzadu je opäť logo výrobcu a horná časť je tvorená akýmisi pásmi, čo je určite lepšie, ako keby tu bol lesklý čierny plast.
Prejdime ale ku konektivite, ktorá sa dá označiť ako priemerná, uspokojivá, no ničím výnimočná. Dvojica konektorov HDMI 2.0 a jeden DisplayPort 1.2 poskytnú možnosť pripojenia až troch rôznych zdrojov pri 4K a 60 Hz, čo oceníte pri súbežnom používaní PC, notebooku a povedzme hernej konzoly. Staršie modely 4K monitorov často ponúkali 4K@60 Hz len na vybraných a nie všetkých portoch.
Okrem video vstupov monitor ponúka aj 3,5 mm audio jack a samozrejme napájací konektor. Čo v roku 2021 zamrzí je absencia USB-C a aspoň menšieho rozbočovača USB (povedzme dvojica USB-A konektorov), ktorý by tento monitor rozhodne obohatil a zatraktívnil.
Na spodnej brade okrem loga AOC vidieť aj piktogramy ovládacích prvkov a malú stavovú kontrolku.
Spomínané rámčeky na bokoch a vrchu sú naozaj tenké a prispievajú k modernému vzhľadu monitora. Výrobca vie ponúknuť ešte atraktívnejší dizajn s úplne bezrámikovým dizajnom, avšak za inú cenu. Dôkazom je minulý rok testovaný U32U1.
Pri opise dodávaného stojana sme si už povedali, že ponúka len obmedzené možnosti polohovania. Konkrétne ide nastavenie sklonu od -5 do +23 stupňov. Pivot či výškové nastavenie tu nenájdete.
Backlight bleed trochu ruší hlavne vľavo hore a mierne na pravej hrane.
Samozrejme ako vždy platí, že každý panel je iný a váš kúsok môže byť lepší, ale aj horší. Uniformitu si v nasledujúcej kapitole premeriame aj kolorimetrickou sondou.
Je osvěžující teď vidět produkt s tak přívětivou konstrukcí, parametry i cenou.
Problém 4K rozlíšenia na 27″ je práve tých 27″. Na konzum využitie povedzme OK, ale na pracovné využitie vo win prostredí v podstate utópia.
Zvláštní, na již nevyráběné 24″ 4K a 27″ 5K Dell nedají profesionálové dopustit.
V akom zmysle? Možno tak Mac users, tam to dáva zmysel.
Těch 5K je pro gui windows programů v současnosti příliš, ale 4K běžně používám (grafika, správa databáze). Musím zaklepat, netrpím žádnou vadou zraku. Běžně dnes taky můžeš vidět lidi, kteří k práci užívají zakřivený monitor, na kterém je každá linka a graf zkreslený. Rád bych viděl náhradu za ty zmíněné modely Dellu, bohužel převládá postoj, který zastáváš, tak se asi příznivější ceny a pokroku v grafických rozhraních aplikací nikdy nedočkáme.
Tak ty budeš to promile ľudí, ktorým to nevadí. Pre mňa hustejší raster než majú bežné 27″ QHD už začína byť nekomfortný na moju bežnú pozorovaciu vzdialenosť, cca 60 cm. A to zatiaľ nemám problém so zrakom. 4K na 32″ by som ešte možno dal, menej už ani náhodou.
Inak tiež som jeden z tých čo robia na oblúku, doma mám 34″ zakrivený QHD ultrawide, v práci plochý 27″ QHD a na oboch robím grafiku. S linkami nie je problém, oko si zvykne, a to aj keď striedam pravidelne plochý a zakrivený panel. Ale je pravda, že je to jeden z tých konzervatívnejších oblúkov 1900R.
Líbí se mi dostupnost QHD 24″, na tom dokážu komfortně pracovat, ale jsem vážně vděčný za každý přírůstek v dostupných parametrově solidních 4K 27″ a méně, které by mi mohly posloužit v případě, že můj milášek vypoví službu. Možná se tady na závěr hodí obecně mířené staré moudro, že člověk si zvykne i na šibenici 😉