Intel Core i7-14700K: Štyri E jadrá k dobru dokážu divy

Metodika: výkonnostné testy

Procesor Core i7-14700K je jediný 125-wattový model z generácie Intel Raptor Lake-S Refresh, u ktorého medzigeneračne došlo k zmene konfigurácie jadier. S väčším počtom „efektívnych“ je tento procesor na polceste ku Core i9-(14900K/13900K), ale za cenu Core i7. Ci7-14700K je teda za rovnaké peniaze výrazne výkonnejší ako Ci7-13700K. Hlavne v náročnej viacvláknovej záťaži.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Potvrzeno: Intel vydá nové procesory na LGA 1700, bez big.LITTLE

Včera jsme psali, že Intel bude v oblasti desktopových procesorů mít příští dva roky stále jen Arrow Lake s 8 velkými a 16 efektivními jádry, protože zrušil desktopovou verzi následující 1,8nm generace Panther Lake i refresh Arrow Lake, který měl alespoň výrazně přidat na počtu jader. Ovšem zdá se, že realita je složitější. Intel totiž paralelně bude udržovat při životě socket LGA 1700 a vydá pro něj úplně nové procesory. Celý článok „Potvrzeno: Intel vydá nové procesory na LGA 1700, bez big.LITTLE“ »

  •  
  •  
  •  

Nestabilitou či degradací trpí velká část 125W Intel Raptor Lake

Brzo to bude půl roku, co vešly ve větší známost problémy procesorů Intel Core 13. a 14. generace s nestabilitou ve hrách, přinejmenším u 125W modelů s vyššími takty. Intel se k němu moc nevyjadřuje a stále ještě hledá hloubkovou příčinu. Ač se o problému neobjevuje moc nových zpráv, bohužel stále trvá a není vůbec vzácný. To teď doložilo šťourání youtubového kanálu Level1Techs, podle kterého mají problémy až desítky procent procesorů. Celý článok „Nestabilitou či degradací trpí velká část 125W Intel Raptor Lake“ »

  •  
  •  
  •  

Nestabilní procesory Intel mají chybu TVB, ale řešení stále není

Ještě než veletrh Computex strhl pozornost na nové procesory AMD, Intelu a Qualcommu, měli jsme tu jednu táhnoucí se kauzu: nestabilní procesory Intel Raptor Lake. Intel měl původně přinést nějaké veřejné vyjádření k této věci do konce května, což se však nestalo. Intel teď prozradil, že nalezl chybu, která může přispívat k nestabilitě, ale stále to není hlavní ani definitivní příčina a řešení problémů těchto CPU stále chybí. Celý článok „Nestabilní procesory Intel mají chybu TVB, ale řešení stále není“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

  1. myslim ze stoji za zmienku ze ked zlimitujem 14700K tak aby v CB R23 dosahoval multicore skore ako 13700K (a podobny cas enkodovania 265 videa) tak pri CB R23 nameram na EPS kabli len 160W (13700K zral v hwcooling teste o 100W viac)

    1. Jasné, používateľská prispôsobiteľnosť je na milión plus jeden spôsob. Rýchlosť pri rôznych napájacích limitoch ale v rámci testov neanalyzujeme. Nie pre to, že by to bolo nezaujímavé, ale pre to, že to máme metodicky postavené na väčšom počte rôznych aplikačných scenárov, čo osobne považujem za užitočnejšie, ako ich mať iba jeden dva a v nich vo vysokom rozlíšení sledovať škálovanie rýchlosti v závislosti od spotreby. Skĺbiť to, bohužiaľ, nejde, časová náročnosť by bola už naozaj neúnosná.

      Každopádne áno, po výraznom obmedzení napájacích limitov sa efektivita procesorov Intel dramaticky zlepšuje a že je veľmi podobná ako u AMD je možné dobre vidieť aj v našich testoch základných dosiek, kde je pri obmedzenom napájaní aspoň porovnanie Core i9-13900K s Ryzen 9 7950X. V testoch procesorov sa k tomu obvykle v rámci hodnotenia príliš nevyjadrujem, pretože nemáme na čo (na aké výsledky) odkázať. Ale súhlasím, dôležité to praxe je, len procesory holt testujeme bez limitov napájania.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *