Intel Core i9-12900K v tisícke testov: AMD je zase dvojka

Metodika: výkonnostné testy

Dvanásta generácia procesorov Intel Core – Alder Lake je vonku a my máme pre vás už plnohodnotné testy. Tieto procesory sa oproti predošlým v mnohých aspektoch výrazne odlišujú a veľa vecí je použitých „prvýkrát“. Medzi ne patrí aj podpora pamätí DDR5, PCI Express 5.0, 7 nm výrobný postup či hybridná koncepcia malých a veľkých jadier. Čas na podrobnú analýzu začína práve teraz!

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozparovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórii, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme pod SVT-AV1, v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Test: Vypíname malé (E) a veľké (P) jadrá Core i9-12900K

Koncepcia big.LITTLE u procesorov Intel Alder Lake nabáda k rôznym „re-konfiguráciám“ jadier. Špeciálne v kontexte horšieho škálovania či nastavení priority, ktorá niektorým aplikáciám nesvedčí. Používateľské zásahy v tomto smere však budú viesť častejšie k medvedej službe než k prospechu vecí. Že má zmysel obchádzať E jadrá v hrách? Nemá. Takýto zásah ženie procesory do ťažkej neefektivity. Celý článok „Test: Vypíname malé (E) a veľké (P) jadrá Core i9-12900K“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (18) Pridať komentár

  1. Pekne, Intelu sa konečne podarilo dobehnúť AMD. AMD by teraz mohlo zareagovať znížením cien kým nevydajú Zen3D, a aj to asi nebudú môcť naceniť príliš vysoko lebo cache nepomôže všade, iba niekde 🙂
    Zaujímavé bude ešte porovnanie DDR5 vs DDR4 a potom ako bude vyzerať výkon a cena/výkon mainstreamu i5 proti 5600X.

    1. Jo a ne 🙂 puvodne to byl 10nm+++ ci kolik plus ale Intel to pak marketingove posunul na 7 at to lepe odrazi skutecnost, ze je defakto srovnatelny s TSMC 7nm procesem … ono stejne jsou to spise marketingova hatmatilka nez realita, takze osobne nemam problem ten Intelovskej 10nm+++ nove brat jako 7nm

    2. Dlouho tak byly prezentovaný, ale letos Intel rozhodl, že ty novější procesy přečísluje tak, aby číslo sedělo zhruba s tím, co uvádí TSMC. Takže nakonec je Alder Lake oficiálně 7nm, proces se jmenuje „Intel 7“.

      Taky s tím nemám problém a přijde mi to spíš jako ve výsledku pozitivní zjednodušení. Sice to vypadá trošku trapně, ale výsledek je, že už se nemusí vysvětlovat, že sice Tiger Lake/Alder Lake je jenom 10nm, ale ta ten proces Intelu celkem odpovídá 7nm procesu TSMC u AMD, takže obě firmy mají teď celkem srovnatelné podmínky.
      Psali jsme o tom tady : https://www.hwcooling.net/intel-plan-vyrobni-procesx-7nm-4nm-3nm-20a-18a-ribbonfet-powervia-precislovani/

      1. Příliš jim to ale v konkurenci nekoresponduje s praktickou realizací AL, která původně nakračovala s příslibem výrazného pokroku v efektivitě.

        1. Ten pokrok v efektivite pri AL je. Dobre to bude vidieť v zajtrajších testoch Ci9-12900K bez E jadier: 8C/16T Alder Lake vs. 8/16T Rocket Lake (11900K).

  2. Žádné překvapení, budou to mít těžké. Kdyby limity napájení více zohledňovaly efektivitu, dojem by imho byl o chlup lepší. DDR5 zatím nikdo střízlivě zvažovat nebude, to bude AL v úspěchu bránit asi nejvíce, architektura (sheduler) až v druhé řadě.

    1. Na druhou stranu napájení si může každý upravit po svém. Na jednom webu se tím více zabývali a zjistili, že i když i9 z původních max. 241W zamkneš na 60, či 88W tak ve hrách neztratíš prakticky žádný výkon. Reálně nedává smysl povolovat jim víc než 150W. Tych 241W jsou dobré jen na honění trika v benchmarcích.

      1. To je bez debat, spíš je otázkou, jestli obchodně vypadá lépe nejvyšší možný výkon, nebo rozumná spotřeba. Na mě jednotky procent navíc za cenu neúměrné spotřeby nepůsobí dvakrát „solidním“ dojmem. Argument, jak tyto čipy necílí na podnikovou sféru, je už s tolika jádry lichý.

          1. intel v 12. gen zatial neukazal nic, co by pri aktualnych cenach celych platforiem intel vs amd dokazalo amd konkurovat.

  3. pekny test, zaujimave vysledky by boli s pouzitim DDR4. Chapem ze je to najvyssi vykon co vyzmikaju, jednovlakno super len nelogicke nahanat sa v tomto procesore s jednovlaknom, nikto si nekupi viac ako 8 jadier na jednovlakno.. ale ukazuje to potencial

    1. Výkonu s DDR4 sa určite budeme venovať pri lacnejších procesoroch Core i5-12400(F), ktoré výjdu budúci rok. Pri týchto modeloch to bude dávať zmysel aj z toho dôvodu, že budú pre ne vhodné hlavne tie lacnejšie dosky bez podpory pamätí DDR5.

  4. píšete že :Intel Core i9-12900K – Oproti Ryzenom 9 slabšia efektivita (výkon na watt) pri viacvláknových úlohách
    Ale srovnáváte s paticí AM4 ,mě by zajímalo srovnání I9-12900K vs AMD Ryzen Threadripper 3970X ,( 24 JADER/ 48 VLÁKEN, zákl.takt 3.8) rozhoduji se mezi těmito dvěma procesory,chci rendering videa i hry .Poradí někdo prosím??Děkuji Mirek

    1. Ďakujeme za dotaz. Threadripper 3970X je iná trieda než Core i9-12900K. Nielen na úrovni procesorov ako takých, ale aj naprieč platfromami (Z690 vs. TRX40). Ten je trikrát drahší a mnohovláknový výkon bude mať výrazne vyšší. Herný výkon bude zase jasne na strane Core i9. Pokiaľ zvažujete 3970X a nemáte jasno v tom, či ten správny procesor je od AMD, tak by bolo asi lepšie dať do porvanania platformu Intel X299 a Core i9-10980XE.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *