Odmerané: „Úsporný režim“ Arc A580 neprináša iba výhody

Zúsporňovanie Arc A580...

Jedno z negatív grafických kariet Intel Arc je ich vysoká spotreba v nečinnosti. Konkurenčné riešenia z podobnej triedy sú skrátka výrazne úspornejšie. Do určitej miery je možné aj spotrebu grafických kariet Arc, a to veľmi jednoduchým spôsobom. Ten však prináša aj nežiaduce vedľajšie účinky, ktoré sa do bežnej praxe príliš nehodia a celú túto operáciu pre ne pravdepodobne zavrhnete.

Zo štandardných testov Sparkle Arc A580 Orc viete, že spotreba tejto grafickej karty mimo záťaže je neatraktívne vysoká. V porovnaní s Radeon RX 6600 XT je takmer 10-násobná. A viac než 4-krát úspornejšia je aj RTX 3050 Ventus 2X 8G OC. Podrobná analýza spotreby pritom ukazuje, že obzvlášť veľký elektrický prúd ide cez slot PCI Express ×16.

Zatiaľ čo pri RX 7600XT Pulse je to iba 0,1 A, tak slotom PCIe s A580 v nečinnosti preteká približne 2,8 A. U väčšiny kariet väčšia časť výkonovej záťaže pripadá na externé napájanie. Napríklad RTX 4080 Suprim X interne odoberá nanajvýš 7 W. To je dobre aj z pohľadu základnej dosky. Čím menší prúd, tým je grafická karta k jej slotu (PCIe ×16) šetrnejšie a na napájacej časti bude nižšie zahrievanie. Z rizika požiaru však nemusíte mať obavy ani pri Arc A580aj pri 56,1 W/cca 4,7 A (t. j. najviac, čo sme v záťaži zaznamenali) je tu stále rezerva a skôr ide o tú energeticky neefektívnu prevádzku. Takéhoto stavu si je vedomý aj Intel a na svojom webe zverejnil tip k tomu, ako je možné v nečinnosti dosiahnuť nižšej spotreby.

Na začiatok musíte mať základnú dosku s podporou ASPM (Active State Power Management). To je funkcia, ktorá v rámci PCIe umožňuje nižšie stavy napájania. Pokiaľ ju podsystéme nastavení PCI Express nenájdete, tak pri novších platformách bude zrejme stačiť aktualizácia BIOSu (základnej dosky). Pri starších je ASPM nepodporované. Keď ale podporované je, treba aktivovať voľbu L1.

Po nastavení ASPM na L1 máte za sebou prvú z dvoch úlohu za sebou. Pod operačným systémom sa ešte vyžaduje v rozšírených možnostiach napájania v sekcii PCI Express, vynútiť „maximálna úspora energie“. Misia splnená. Teraz môže, ale takisto nemusí byť, chod grafickej karty Intel Arc úspornejší. Prejdite nižšie k interpretácii výsledkov, všetko vám podrobne vysvetlíme.

Neprehliadnite: Kompletné testy grafickej karty Sparkle Arc A580 Orc nájdete v tomto odkaze. V 50 kapitolách nájdete stovky rýchlostných testov (z hier i výpočtových úloh), ale aj prevádzkových vlastností vrátane zahrievania či hlučnosti.

Mimo záťaže mínus ~6 W, ale…

Vyššie uvedené kroky naozaj vedú k nižšej celkovej spotrebe v nečinnosti. Externe je síce vždy, v každej situácii, malý nárast, ale to popri eventuálne výraznejšom poklese v rámci interného napájania zo slotu PCIe. A keď sa všetko spočíta, tak oproti východiskovému stavu je Arc A580 Orc v nečinnosti úspornejšia o viac než 6 W. Aj s nimi je ale pri cca 38 W energeticky najnáročnejšou grafickou kartou v testoch.

Každopádne aj malé zlepšenie je lepšie než žiadne. Teda, pokiaľ by súčasne nedochádzalo k zhoršeniam vo vyššej záťaži, ktorá zodpovedá dekódovaniu videa, akcelerovanému webovému prehliadaču alebo i režimu s vyššou priepustnosťou po zapojení druhého monitora alebo s použitím jedného vysokorýchlostného. To sú všetko prípady, kde si už nepolepšíte, hoci sa upravené nastavenie javí ako to najúsporenejšie.

Prečo je ale za rovnakých podmienok, pri takom istom nastavení, raz dosahované zníženie spotreby a raz jej zvýšenie? Opatrenia, ktoré Intel odporúča na zníženie spotreby, spočívajú v uspávaní liniek PCI Express, ktoré prepájajú GPU a CPU. Toto uspanie zrejme umožňuje prejsť do úsporného režimu aj celému GPU. Ak však grafická karta zobrazuje plochu, tak linka celú dobu spať nemôže a aj malá záťaž stačí na to, aby uspávanie liniek PCIe prestalo mať pozitívny efekt a vysoká spotreba sa vracia. A ešte teda s malou prirážkou z externého napájania, ktorá je pri týchto nastaveniach vždy.

Ak väčšinu času trávite mimo webové rozhranie, tak v kancelárskych počítačoch asi má zmysel do správy napájania zasahovať. V multimediálnych zostavách bude ale za rovnaký čas stav elektromeru horší. Samozrejme zanedbateľne, ide len o to, aby ste sa vyhli medvedej službe.

Ako meriame spotrebu? Podľa štandardnej metodiky, kde prúd medzi slotom PCIe a grafickou kartou monitorujeme pomocou bočníka a na kábloch (externého napájania) zase kliešťami.

Zdá sa, že Intel Arc vyložene počíta s použitím hybridnej grafiky v notebooku, keď režimy nízkej záťaže preberá iGPU a samotná karta by sa zapínala iba pre vyššiu záťaž. Tento stav nečinnosti alebo nízkej záťaže, ktorý Arc v desktope trápi, v notebookoch obstojí lepšie. Hybrid Graphics teoreticky je možné používať aj v stolovom počítači a mohlo by sa jednať o riešenie nepriaznivej spotreby v idle, ale zase sú tu nevýhody pre hráčov (zhoršenie výkonu, latencie) a nemôžete potom grafickú kartu spárovať s lacnejším procesorom bez iGPU.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (3) Pridať komentár

  1. Je pekne ze Intel vytvari iluzi konkurence. Nicmene, … firma ktera byla po desetileti leadrem polovodicoveho prumyslu a pocitacu je v poslednich peti letech v systemove krizi. Muselo tam nalezt vetsi nez male mnozstvi korporatnich zmrdu ™ kteri firmu efektivne rdousi.

    Jeste vetsi problem je, ze novy absolventi kteri by mohli intel vytahnout z hnoje nejsou. Americke univerzity uz neprodukuji talenty. A talenti se vzdelanim kteri v americe jsou, pracuji na zelenou kartu.

    Takle vypada „nova ameriicka generace“ natoceno v bezny vecer na ulici Austin – Texas – USA.
    https://kaotic.com/video/fcb316ff_20240204194526_t
    Myslite ze tihle individua dokazi zlepsit mikroprocesorvou techniku ?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *