Sapphire RX 7600 XT Pulse alebo najlacnejšia 16 GB grafika

Sapphire RX 7600 XT Pulse v detailoch

Vyššie frekvencie GPU a dvojnásobná pamäť. To sú parametre, ktorými sú Radeony RX 7600 XT charakteristické v porovnaní s modelmi bez XT v označení (RX 7600). Súčasne sa jedná o cenovo veľmi dostupné riešenie atraktívne pre používateľov priorizujúcich veľkú videopamäť, hoci i pri relatívne slabšom GPU (na tom zase až tak nezáleží…). V testoch si rozoberieme, ako sa v hrách i mimo ne darí vyhotoveniu Sapphire – RX 7600 XT Pulse.

Atraktivita grafických kariet RX 7600 XT spočíva hlavne v kombinácii 16 GB pamäte (typu GDDR6) s predsa len pomerne nízkou cenou. Isteže, kategoricky stále musí byť reč o strednej triede, ale v tej sú obvykle grafické karty s výrazne menšou pamäťou, ako je 16 GB Radeon RX 7600 XT. GeForce RTX 4060 Ti so 16 GB stojí aspoň o 150 eur (cca 3700 Kč) viac, hoci GPU Nvidie v tejto grafickej karte je rýchlejšie ako Navi 33 XT v RX 7600 XT.

Bližšie k Radeonu (RX 7600 XT) majú grafické karty Intel Arc A770 so 16 GB. Rýchlostne i cenovo. Odporúčaná cena výrobcu je ale stále o trochu vyššia ako u RX 7600 XT, hoci v cenníkov obchodov narazíte aj na lacnejšie 16 GB modely A770. Dané to je ale do určitej miery aj tým, že RX 7600 XT je tesne po vydaní na svojom cenovom vrchole a výhľadovo je u najnovších Radeonov možné takisto očakávať nejaký ten pokles cien. RX 7600 XT sú pre takmer dvakrát menšie GPU, než je u Arc A770, lacnejšie aj výrobne.

Výbava grafického jadra RX 7600 XT je rovnaká ako u neXT modelov (7600) – Navi 33 s 2048 shadermi (32 CU). Nezmenila sa ani priepustnosť pamätí GDDR6, ktoré sú znovu pripojené cez 128-bitovú zbernicu. Rozdiel je teda iba v počte modulov, tých je na RX 7600 XT dvakrát toľko, keďže kapacita na jeden čip sa nezmenila. Na komunikáciu so základnou doskou táto grafická karta používa 8 liniek rozhrania PCI Express ×16.

Na rozdiel od RX 7600 je už pre RX 7600 XT povinná podpora DisplayPort 2.1, konkrétne UHBR 10. Priepustnosť DP je teda o trochu nižšia ako u vyšších modelov (od RX 7700 XT) s UHBR 13.5, čo ale do praxe neznamená nižšie rozlíšenie ani obnovovaciu frekvenciu, ale iba väčšiu kompresiu. Viac tematických podrobností k UHBR nájdete v tomto článku.

Detaily Sapphire RX 7600 XT Pulse

Sapphire Pulse patrí medzi modely MSRP, teda bez navýšenia ceny nad rámec referenčných RX 7600 XT AMD. Vo vyhotovení Pulse máme na porovnanie aj RX 7600 a z grafických kariet s konkurenčným GPU zase Gigabyte RTX 4060 Windforce OC 8G. To je tiež „základný“ model bez príplatku nad odporúčanú cenu výrobcu.

Podľa oficiálnych špecifikácií Sapphire by frekvencie RX 7600 XT Pulse mali byť v porovnaní s RX 7600 v hernej záťaži vyššie o 184 MHz. To je však iba orientačná hodnota, ktorá sa môže (a bude) hra od hry líšiť. A na dosahované frekvencie GPU má vplyv aj systémové chladenie a celkovo  „klimatické“ podmienky zostavy, v ktorej grafická karta funguje. Variant XT by však mal byť vždy, čo sa týka frekvencií GPU, rýchlejší. V parametroch Sapphire je uvádzané aj vyššie TGP (Total Graphics Power), 192 W. To by malo zohľadňovať a zahŕňať aj nárast spotreby daný väčším počtom osadených pamätí.

Rozmerovo sa vzhľadom na súčasné pomery jedná o skôr menšiu grafickú kartu. RX 7600 XT Pulse má dva 95-milimetrové ventilátory a celková hmotnosť tejto grafickej karty je približne 800 gramov.

Nižší model 7600 Pulse táto karta vo všetkých osiach trochu prerastá. S 250 mm dĺžky je ale stále zachovaná veľmi dobrá kompatibilita so skrinkami a k nadmerným kolíziám nebude dochádzať ani s rozširujúcimi kartami. Druhý slot prirodzene blokuje, ale tretí je už použiteľný, hoci treba počítať s tým, že jeho využitie zhorši chladenie grafickej karty, ktoré môže byť hlučnejšie.

   

A ešte jeden rozmer – šírka. Tá je priemerná (cca 129 mm). V užších skrinkách (typicky dvojkomorových s vertikálne rozdeleným interiérom) už môže byť cez limit (a bude kolidovať s bočnicou), ale do skriniek s mainstreamovým rozložením sa v drvivej väčšine zmestí s pomerne veľkou rezervou.

Backplate je celokovový a cez teplovodivé podložky je i v kontakte s pamäťami. To znamená, že okrem ochrannej a spevňujúcej úlohy sa podieľa aj na chladení.

Vzadu, kde už backplate presahuje PCB grafickej karty, je tradične malé okienko na lepší prietok vzduchu, vďaka čomu je dosahovaná vyššia efektivita chladenia.

Ventilátory geometricky vyzerajú dobre, rozumne. Lopatky sú nahusto a budú mať vyšší statický tlak, ktorý je pre fungovanie na rebrách chladiča dôležitý. Prítomná je takisto obruč, ktorá spevňuje špičky lopatiek, čím sa potláčajú vibrácie a eliminujú nežiaduce rezonančné frekvencie. A na rovnomernejšie tlakové zaťaženie dochádza pozdĺžne v strede k výraznejšiemu zalomeniu lopatiek.

Externé napájanie: Namiesto jedného konektoru (RX 7600) sú už naboku karty dva 8-piny. Aj tie naznačujú zvýšené energetické nároky a z výsledkov testov vieme, že rozdiel medzi RX 7600 XT Pulse a RX 7600 je podstatne väčší ako 7 W v materiáloch Sapphire (185 vs. 192 W).

   

Upozornenie: Článok pokračuje ďalšími kapitolami.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (15) Pridať komentár

  1. takze je pomalsia a drahsia ako 4060_8. Z tych 360€ ked to spustia na 260-280, tak bude konkurovat, inak nieje sanca. Sklamanie.

    1. Duvod proc je varianta s vetsi pameti a vyssi frekvenci pomalejsi nez predchudce na stejnnem chipu je zahada.
      Nebo sabotaz.
      Nebo nekdo proste posral drivery.

      1. Iste, je to zvláštne. V tých hrách, kde sa to deje, to nebude ani nižšími frekvenciami GPU u RX 7600 XT, ako je to v nehernej záťaži Blenderu. A vychádza to tak aj s rovnakými ovládačmi (Adrenalin 23.40.01.15) aj u RX 7600 (zrovna túto kartu tu máme a zopár, povedzme kritickými situáciami teraz aktuálne prešla). Asi to môže nejako súvisieť s tou pamäťovou priepustnosťou, kde RX 7600 XT Pulse vychádza minimálne v súčasnom stave horšie ako 7600 Pulse. Vždy sú to do praxe iba malé rozdiely, takže nič dramatické a väčšinou má RX 7600 XT navrch, niekedy i dosť výrazne.

        1. Nemôže to byť teoreticky dané tým Clamshell riešením keď sú na jeden kanál pripojené 2 čipy namiesto jedného? Čo tak čítam v tomto riešení sa rozdelí 32-bit kanál na 2x 16-bit do každého čipu zvlášť. Pri CPU to jemne zvyšuje výkon (4 moduly na 2 kanály sú rýchlejšie ako 2 moduly na 2 kanály), otázka je či je GPU pamäťový radič fyzicky horší a namiesto nárastu má pokles výkonu alebo je to niečo čo by teoreticky vedeli zlepšiť ovládače/BIOS.

          1. Asi môže. Nič iné mi vlastne ani nenapadá, hoci tých technických dôvodov, ktoré môžu mať vplyv, bude určite viac. Pri grafických kartách je blbé, že človek nemôže mať všetko, čo sa okolo nich deje, pod úplnou kontrolou, tak ako je to napríklad pri ventilátoroch.

    2. Kde je v priemere pomalšia ako 4060 8GB? V čisto RT tituloch a na ostatné zabudneme? Či si to mýliš s o 100€ drahšou RTX4060 Ti 8GB (o 100€ od 4060, nie od 7600XT)? Problém tejto karty pre hry nie je 4060 ale 6700XT, rýchlejšia, za rovnakú cenu a s dostatočnou 12GB VRAM. Tým pádom než sa vypredá 6700XT tak je táto karta dobrá hlavne ak sa chce človek lacno pohrať s AI modelmi, tu by bolo zaujímavé porovnať s ARC 770 16GB.

      8GB VRAM dnes už nekupovať, s čím rátajú multiplatformy pekne vidno na Xbox Series X, 10GB rýchlej VRAM. Už teraz sa to v niektorých hrách prejavuje aj na výkone dokonca aj vo FullHD a bude horšie s next-gen hrami ktoré počítajú s viac VRAM ak nechceš last-gen detaily, tieto karty už na to majú výkon, je podobný ako majú konzoly. To je ako 4GB RX480, hej mala lepší pomer cena/výkon a v priemere tam veľký rozdiel vo výkone nebol ale už v čase vydania to bolo na hrane a kto kúpil 8GB dobre kúpil. A nie je to iba o výkone, HardwareUnboxed pekne ukazoval čo všetko sa môže stať, rozmazané textúry, neustály loading (doskakovanie) textúr, chýbajúce textúry, microstuttering… a to všetko sa nemusí objaviť hneď, ale napr. až po pol hodine hrania čo 99% testerov neobjaví a hráči budú zvaľovať na hru namiesto karty (na internete je taký zvyk, ak máš AMD a je chyba v hre je to chyba AMD, ak máš nVidia a je chyba v hre tak je to chyba hry). Sám sa priznám než som prešiel z GTX 1080 na RX 6800XT tiež som myslel že to je „normálne“, ale zrazu som mal viac VRAM a tieto veci zrazu zmizli a ani som si to nejak neuvedomil, proste som to bral lepšia karta všetko lepšie. Kebyže vtedy vezmem za podobnú cenu RTX 3070 s 8GB VRAM tak doslova ani neviem o čo som prišiel, dokonca som rád že som si nepriplatil za RTX 3080 10GB lebo som prešiel na 4K OLED.

      Tým nechcem povedať že cena je dobrá, pôjde to o niečo dole (aj keď zase sme tu mali správy že ceny RAM pôjdu hore…), ale nie je to také jednoduché ako 8GB stačí lebo stĺpček v grafe…

      1. Sakra nejde edit. Opravujem sa, nevšimol som si že aj v tejto recenzii je 4060 nejak som ju prehliadol aj keď mi to bolo divné že by nebola, kukal som Techspot a Techpowerup. Každopádne ak je karta „rýchlejšia“ o 0,3% dá sa vôbec hovoriť o tom že je rýchlejšia? 😀

        1. Nedá. Takýto malý rozdiel správí aj to, že vypadne jeden zo systémových ventilátorov testovacej zostavy. Keď aj niekomu vychádzajú väčšie rozdiely, tak aj tie sú vždy do určitej miery dané konzistenciou testovacieho prostredia. Ak ho človek neberie vážne, zodpovedne (a je presvedčený, že musí mať predsa všetko pod kontrolou aj na benchtable bez airflow), tak mu to lieta aj na tejto úrovni.

      2. Je to niche produkt, uplatnění najde jen ve velmi specifických případech. To hausnumero na straně paměti má spíše marketingový význam.

        1. konkretne „suhrnny herny vykon“ – jednotlive hry ma nezaujimaju, zaujima ma ako to je v priemere, lebo dopredu nevies, co budes hrat
          ten edit by faktze bolo treba doplnit

          1. Myslím, že práve na to Wingo narážal. Hernému výkonu v cieľovom rozlíšení (1080p) pre RTX 4060 prináleží bodový zisk 773,0 a RX 7600 XT zase 770,4. A rozdiel medzi týmito hodnotami je okolo 0,3 %. Isteže, je nejaké Poriadie, ale keď sú výsledky takto blízko pri sebe, ťažko hovoriť o nejakom „lepšom umiestnení“. To je porovnateľné, rovnaké. Na eventuálne otočenie poriadia by stačila výmena jednej hry z tých 17, z ktorých priemerný súhrnný herný výkon vychádza.

            1. ok, ale stale je tam 40€ rozdiel v prospech 4060 pricom radeon ani nieje skladom. A potom tu mame 7600… bezvyznamne pomalsia, -90€. V amd padli na hlavu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *