Sapphire RX 7600 XT Pulse alebo najlacnejšia 16 GB grafika

Metodika: ako meriame spotrebu

Vyššie frekvencie GPU a dvojnásobná pamäť. To sú parametre, ktorými sú Radeony RX 7600 XT charakteristické v porovnaní s modelmi bez XT v označení (RX 7600). Súčasne sa jedná o cenovo veľmi dostupné riešenie atraktívne pre používateľov priorizujúcich veľkú videopamäť, hoci i pri relatívne slabšom GPU (na tom zase až tak nezáleží…). V testoch si rozoberieme, ako sa v hrách i mimo ne darí vyhotoveniu Sapphire – RX 7600 XT Pulse.

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter Keysight U1231A, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (15) Pridať komentár

  1. takze je pomalsia a drahsia ako 4060_8. Z tych 360€ ked to spustia na 260-280, tak bude konkurovat, inak nieje sanca. Sklamanie.

    1. Duvod proc je varianta s vetsi pameti a vyssi frekvenci pomalejsi nez predchudce na stejnnem chipu je zahada.
      Nebo sabotaz.
      Nebo nekdo proste posral drivery.

      1. Iste, je to zvláštne. V tých hrách, kde sa to deje, to nebude ani nižšími frekvenciami GPU u RX 7600 XT, ako je to v nehernej záťaži Blenderu. A vychádza to tak aj s rovnakými ovládačmi (Adrenalin 23.40.01.15) aj u RX 7600 (zrovna túto kartu tu máme a zopár, povedzme kritickými situáciami teraz aktuálne prešla). Asi to môže nejako súvisieť s tou pamäťovou priepustnosťou, kde RX 7600 XT Pulse vychádza minimálne v súčasnom stave horšie ako 7600 Pulse. Vždy sú to do praxe iba malé rozdiely, takže nič dramatické a väčšinou má RX 7600 XT navrch, niekedy i dosť výrazne.

        1. Nemôže to byť teoreticky dané tým Clamshell riešením keď sú na jeden kanál pripojené 2 čipy namiesto jedného? Čo tak čítam v tomto riešení sa rozdelí 32-bit kanál na 2x 16-bit do každého čipu zvlášť. Pri CPU to jemne zvyšuje výkon (4 moduly na 2 kanály sú rýchlejšie ako 2 moduly na 2 kanály), otázka je či je GPU pamäťový radič fyzicky horší a namiesto nárastu má pokles výkonu alebo je to niečo čo by teoreticky vedeli zlepšiť ovládače/BIOS.

          1. Asi môže. Nič iné mi vlastne ani nenapadá, hoci tých technických dôvodov, ktoré môžu mať vplyv, bude určite viac. Pri grafických kartách je blbé, že človek nemôže mať všetko, čo sa okolo nich deje, pod úplnou kontrolou, tak ako je to napríklad pri ventilátoroch.

    2. Kde je v priemere pomalšia ako 4060 8GB? V čisto RT tituloch a na ostatné zabudneme? Či si to mýliš s o 100€ drahšou RTX4060 Ti 8GB (o 100€ od 4060, nie od 7600XT)? Problém tejto karty pre hry nie je 4060 ale 6700XT, rýchlejšia, za rovnakú cenu a s dostatočnou 12GB VRAM. Tým pádom než sa vypredá 6700XT tak je táto karta dobrá hlavne ak sa chce človek lacno pohrať s AI modelmi, tu by bolo zaujímavé porovnať s ARC 770 16GB.

      8GB VRAM dnes už nekupovať, s čím rátajú multiplatformy pekne vidno na Xbox Series X, 10GB rýchlej VRAM. Už teraz sa to v niektorých hrách prejavuje aj na výkone dokonca aj vo FullHD a bude horšie s next-gen hrami ktoré počítajú s viac VRAM ak nechceš last-gen detaily, tieto karty už na to majú výkon, je podobný ako majú konzoly. To je ako 4GB RX480, hej mala lepší pomer cena/výkon a v priemere tam veľký rozdiel vo výkone nebol ale už v čase vydania to bolo na hrane a kto kúpil 8GB dobre kúpil. A nie je to iba o výkone, HardwareUnboxed pekne ukazoval čo všetko sa môže stať, rozmazané textúry, neustály loading (doskakovanie) textúr, chýbajúce textúry, microstuttering… a to všetko sa nemusí objaviť hneď, ale napr. až po pol hodine hrania čo 99% testerov neobjaví a hráči budú zvaľovať na hru namiesto karty (na internete je taký zvyk, ak máš AMD a je chyba v hre je to chyba AMD, ak máš nVidia a je chyba v hre tak je to chyba hry). Sám sa priznám než som prešiel z GTX 1080 na RX 6800XT tiež som myslel že to je „normálne“, ale zrazu som mal viac VRAM a tieto veci zrazu zmizli a ani som si to nejak neuvedomil, proste som to bral lepšia karta všetko lepšie. Kebyže vtedy vezmem za podobnú cenu RTX 3070 s 8GB VRAM tak doslova ani neviem o čo som prišiel, dokonca som rád že som si nepriplatil za RTX 3080 10GB lebo som prešiel na 4K OLED.

      Tým nechcem povedať že cena je dobrá, pôjde to o niečo dole (aj keď zase sme tu mali správy že ceny RAM pôjdu hore…), ale nie je to také jednoduché ako 8GB stačí lebo stĺpček v grafe…

      1. Sakra nejde edit. Opravujem sa, nevšimol som si že aj v tejto recenzii je 4060 nejak som ju prehliadol aj keď mi to bolo divné že by nebola, kukal som Techspot a Techpowerup. Každopádne ak je karta „rýchlejšia“ o 0,3% dá sa vôbec hovoriť o tom že je rýchlejšia? 😀

        1. Nedá. Takýto malý rozdiel správí aj to, že vypadne jeden zo systémových ventilátorov testovacej zostavy. Keď aj niekomu vychádzajú väčšie rozdiely, tak aj tie sú vždy do určitej miery dané konzistenciou testovacieho prostredia. Ak ho človek neberie vážne, zodpovedne (a je presvedčený, že musí mať predsa všetko pod kontrolou aj na benchtable bez airflow), tak mu to lieta aj na tejto úrovni.

      2. Je to niche produkt, uplatnění najde jen ve velmi specifických případech. To hausnumero na straně paměti má spíše marketingový význam.

        1. konkretne „suhrnny herny vykon“ – jednotlive hry ma nezaujimaju, zaujima ma ako to je v priemere, lebo dopredu nevies, co budes hrat
          ten edit by faktze bolo treba doplnit

          1. Myslím, že práve na to Wingo narážal. Hernému výkonu v cieľovom rozlíšení (1080p) pre RTX 4060 prináleží bodový zisk 773,0 a RX 7600 XT zase 770,4. A rozdiel medzi týmito hodnotami je okolo 0,3 %. Isteže, je nejaké Poriadie, ale keď sú výsledky takto blízko pri sebe, ťažko hovoriť o nejakom „lepšom umiestnení“. To je porovnateľné, rovnaké. Na eventuálne otočenie poriadia by stačila výmena jednej hry z tých 17, z ktorých priemerný súhrnný herný výkon vychádza.

            1. ok, ale stale je tam 40€ rozdiel v prospech 4060 pricom radeon ani nieje skladom. A potom tu mame 7600… bezvyznamne pomalsia, -90€. V amd padli na hlavu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *