Obrazové vlastnosti
Výhody OLED technológie oproti bežnému LCD sú známe už nejaký ten rôčik a na smartfónoch, ba dokonca aj notebookoch, dokazujú svoje kvality v špičkových, ale už aj mainstreamových modeloch. Čo však desktopové monitory? Tejto kategórie OLEDov sme sa nevedeli dočkať, no čakanie je na konci. Na trh sa dostalo niekoľko rôznych kúskov a jedným z nich je aj ROG Swift PG42UQ s masívnou 42-palcovou uhlopriečkou.
Obrazové vlastnosti
Vlastnosti displeja sme otestovali pomocou sondy Datacolor Spyder5Elite. Displej má matricu OLED s uhlopriečkou 41,5″ a tradičným pomerom strán 16:9, rozlíšenie má 3840 × 2160 px, antireflexnú úpravu a rovnomerné rámčeky zo všetkých štyroch strán. Panel ponúka pretaktovanie zo 120 Hz až na 138 Hz a nechýba ani podpora Adaptive-Sync s overeným G-Sync compatible režimom. Typický jas má byť 450 nitov, zobrazuje 1.7 mld farieb vďaka 10 bitovému panelu a kontrast dosahuje skvelých 135 000 : 1 a pri HDR dokonca 1 500 000 : 1. Nechýba ani ultrarýchla 0.1 ms odozva či podpora HDR10.
Kvalitu zobrazenia sme porovnali v základnom režime, teda takom, v akom bude monitor hneď po rozbalení. Sondou sme namerali 100 % sRGB, 89 % AdobeRGB, 100 % DCI-P3 a 87 % NTSC, čo sú veľmi dobré výsledky. Maximálny jas bol 182 nitov, čo je výrazne menej ako udáva výrobca. Keď sa však pozrieme na merania farebných režimov, tam je ešte nižšie číslo, len 135 nitov a toto bol reálny 100 % window, keďže v „štandardnom“ teste merania jasu je zobrazená šachovnica. Ďalšiu hodnotu jasu vidíme pri uniformite, kedy je zobrazená len 1/9 obrazovky a tam už jas bol na úrovni 350 nitov, keďže zobrazenie bielej farby bolo len na malej časti displeja. V praxi tak môžete vidieť ako sa OLED správa a ako APL krivka ovplyvňuje jas obrazovky. Výrobca udáva, že pri 3 % okne a HDR obsahu by panel mal dosiahnuť až 900 nitov. Keď sa pozrieme na kontrast tak asi prvýkrát vidíme výrobcom udávanú hodnotu v tomto parametri a teda 135 110 : 1, čo je malý zázrak. Pri LCD obrazovkách som ešte nikdy nevidel kontrast podľa parametrov. Unifomita podsvietenia je perfektná, farebná je máličko horšia, no nejde o nič strašné. Zvláštne hodnoty sodna namaerala pri game aj priemernej farebnej odchýlke Delta E, preto by som tieto hodnoty bral s rezervou.
Input Lag a Response Time
Na monitore sme odmerali aj input lag a to vo viacerých režimoch obrazu no nijako zásadne sa nelíšil. Monitor neponúka žiadne režimy Overdrive a pod, takže hodnoty sú naprieč režimami takmer zhodné.
Input lag sa však správal mierne zvláštne nakoľko pomaličky rástol až k 23 ms a následne sa vrátil na 21 čo opakoval dokolečka.
Na stránke výrobcu nájdete informáciu o 0.1 ms response time v GTG. Pri teste UFO som mal problém voľným okom zbadať nejakú formu ghostingu a kamerou sa mi podarilo zachytiť len maličký ghosting pre zmene stavu pixelov, ktoré je ale naozaj minimálny. OLEDy sú všeobecne známe svojou veľmi rýchlou dobou odozvy a sú tak výborné pre kompetitívne hranie. Vďaka možnosti zmenšiť zobrazenie na 24″ sa tak môžete venovať aj súťažnému hraniu.