Záver
Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká.
Záver
V rozlíšení Full HD je Radeon RX 6600 XT ako ryba vo vode. Vo vyšších rozlíšeniach a čaro sa v porovnaní s konkurenciou vytráca. To ale príliš nevadí, keďže ani výkon GeForce RTX 3060 na vyššie rozlíšenia (od QHD) poriadne nestačí. Vo FHD má RX 6600 XT Pulse v porovnaní s RTX 3060 Eagle navrch v priemere 4 %. Nejde síce o nijako závratný rozdiel, ale keď sa k tomu zohľadní o zhruba 10 % nižšia spotreba Radeonu, tak je GeForce do herného počítača zaujímavá snáď iba pre podporu DLSS.
RX 6600 XT vo vyšších rozlíšeniach trochu „zabíja“ príliš malá Infinity Cache s iba 32 MB (dvakrát tak veľká je aj v RX 6700 XT). Tam už sú tie pomery voči RTX 3060 horšie. Nízka spotreba síce zostáva, ale výkon už padá strmšie ako u GeForce s podstatne vyššou pamäťovou priepustnosťou. V QHD RX 6600 XT z pohľadu priemerného výkonu na RTX 3060 stráca približne 5 %, v UHD potom až 9 %. V tomto najvyššom testovacom rozlíšení je menej plynulý už aj chod nenáročného Age of Empires II: Definitive Edition. Dôležitejšie než to ale je, že v cieľovom rozlíšení (Full HD) v drvivej väčšine hier má RX 6600 XT pred RTX 3060 náskok. A v niektorých hrách je veľmi slušný. V Borderlands až 29 %, v Battlefield V dokonca je to +26 % (tam Radeon na GeForce stráca až s ray tracingom), v F1 2020 zase 19 %, vo FIFA 21 je to k dobru 14 %, vo Forza Horizon 4 potom 10 % a v Metre Exodus 9 %. Red Dead redmption 2 je pod Direct X 12 na RX 6600 XT rýchlejší o 13 % (pod Vulkanom sú výsledky vyrovnané).
Za RTX 3060 vo Full HD Radeon zaostáva napríklad v Total War Saga: Troy (-12 %), typicky v Controle (-9 %) a napríklad aj v CS:GO (-21 %). Na úplnosť treba dodať, že spomínané porovnania sú bez aktívneho Resizable BAR, s ním RTX 3060 nameranú zatiaľ nemáme. Radeon RX 6600 XT však áno, tejto karte v priemere pridáva do 6 % výkonu, pričom nárast spotreby je vždy nižší ako nárast výkonu. Dá sa teda konštatovať, že táto technológia funguje na Radeonoch pomerne efektívne, ale k dokonalosti má stále ďaleko. Stále sa ladí a má určité nedostatky. V hrách síce výkon výrazne neznižuje, no pre niektoré prípady je SAM (ako AMD ReBAR zvykne označovať) dosť neoptimalizované. A to aj v rámci vlastného rendereru Radeon Pro. Zapnutie ReBARu zráža výkon až na štvrtinu a s prítomnosťou tejto technológie sme zaznamenali výrazné poklesy aj pod OpenCL v LuxMarku. Aj preto nemôžeme merania s vypnutým ReBARom vypustiť a budeme aj naďalej sledovať, ako sa v čase mení výkon. Snáď sa raz ustáli a nebude grafické karty znevýhodňovať v žiadnych prípadoch.
ReBAR k tomu zvyšuje spotrebu pri nízkych záťažiach, ako je typicky prehrávanie videa, práca na webe či „úplná“ nečinnosť na pracovnej ploche. Na elektrine vás to síce nezruinuje, ale aj to je jedna z ukážok neodladenosti tejto technológie. Pri nižšej záťaži sa treba ešte pristaviť aj pri spotrebe s dvoma monitormi s vyššími rozlíšeniami. Ako viete, tá v porovnaní s jedným pripojeným monitorom výrazne stúpala a stúpa i naďalej, minimálne u RX 6600 XT. A to i napriek tomu, že sa už dávnejšie objavili neoficiálne informácie o tom, že sa už takto pamätí s druhým monitorom nezvyšuje a nedávno to AMD v rámci k novým ovládačom potvrdilo aj oficiálne. Ale bohužiaľ, pre RX 6600 XT to neplatí. Možno táto karta na 2× UHD nemá dosť výkonu a s výkonnejšími Radeonmi je už všetko v poriadku. To ale teraz nezistíme.
Tak či onak je Sapphire RX 6600 XT Pulse veľmi slušná karta. Výborný výkon na watt sme už rozobrali, ale je tu ešte chladič. Ten má k tichému síce rovnako ďaleko ako k hlučnému, no v tejto triede grafických kariet sa jedná rozhodne o nadpriemer. Spomeňte na hlučnú RTX 3060 Eagle… RX 6600 XT je v záťaži štyrikrát tichšia pri súčasne nižšom zahrievaní GPU. Priemerné je aj „pískanie“ cievok. Najvyššie frekvencie grafického prekračujú 2600 MHz, to však pri relatívne nižšej záťaži (renderingu), v hrách je sa pohybujú medzi 2476–2577 MHz, čo stále výrazne presahuje deklarované hodnoty pre Game Clock. Odhliadnuc od momentálnej trhovej situácie okolo grafických kariet celkovo Sapphire RX 6600 XT sa toho nedá veľa vytýkať a ocenenie „Smart buy!“ bude asi zaslúžené. Súhlasíte?
Sapphire RX 6600 XT Pulse |
+ Vysoký výkon, optimálny na hranie v 1080p |
+ Za normálnych okolností priaznivý pomer cena/výkon |
+ Pomerne nízka spotreba |
+ Výborná efektivita, vyššia než u GeForce RTX 3060 |
+ Menšie rozmery, široká kompatibilita |
+ Účinný chladič. Nízke zahrievanie aj pri tichšom chode |
+ Solídne vyhotovenie, na túto triedu pevná konštrukcia |
- Vo vyšších rozlíšeniach (QHD a UHD) začína na RTX 3060 strácať |
- Nedostupnosť |
Odporúčaná maloobchodná cena: 583 eur/15 002 Kč |
Testovacie hry máme z Jamy levovej
- Contents
- Sapphire RX 6600 XT Pulse v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s FidelityFX CAS
- Cyberpunk 2077 s DXR
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver