Další detaily o Navi 23. Radeon RX 6600 má mít TDP do 100 W

Unikly detaily čipu Navi 23

Před víkendem jsme tu měli první dávku informací o grafikách Radeon RX 6600 a Radeon RX 6600 XT, založených na GPU Navi 23. To bude už třetí čip AMD s architekturou RDNA 2, obnášející podporu ray tracingu, který se tentokrát vydá do levnějšího segmentu. Igor Wallosek z webu igor’sLAB teď k těmto grafikám dodal další podrobnosti, mimo jiného včetně údajů pro mobilní verze, které by se měly objevit v herních noteboocích.

Navi 23 je velké jako Polaris 20

Navi 23 má podle Igora Walloska plochu 235,76 mm², což není nijak malý čip – jde o trošku větší plochu, než kterou mělo 14nm GPU Polaris 20 z grafik Radeon RX 580. Ovšem zde je to na 7nm procesu, jenž by na jednotku plochy měl vycházet o dost dražší. Čip také bude mít podobné pouzdro BGA (rozměr 35 × 35 mm), kde bude křemík osazen otočený o 45°.

Plocha je cenou za to, že GPU Navi 23 je poměrně „široké“ co do počtu jednotek. Má sice jen 128bitovou paměťovou sběrnici s 32 ROP, ale k ní 2048 shaderů (32 CU) – ne o moc méně, než Navi 22 z Radeonu RX 6700 XT (2560 shaderů/40 CU, 64 ROP, 192 bitová sběrnice). Čip Navi 23 by dále měl mít 64MB Infinity Cache, která bude asi klíčová pro překonání úzkého hrdla výkonu, které by normálně 128bitové paměti představovaly.

Úniky o GPU AMD Navi 23, Radeonu RX 6600 a RX 6600 XT: fyzické provedení čipu (Zdroj: igor’sLAB)

Desktopové karty

Podle Walloska by desktopový Radeon RX 6600 měl mít 1792 shaderů (to už tvrdily čínské úniky) a takty boostu by měly být někde pod 2600 MHz. Game Clocks zatím známé nejsou, ale TDP by prý snad mohlo být do 100 W – uvidíme, zda se toto potvrdí, protože u Radeonu RX 6700 XT firma spotřebu vyhnala hodně vysoko, aby z relativně úzkého GPU dostala co nejvíc hrubého výkonu, a tady by to podle taktů mohlo být podobné.

Radeon RX 6600 XT by už měl dostat plný počet 2048 shaderů a takty až někde pod 2700 MHz, tudíž ona poznámka o spotřebě by pro něj mohla platit ještě více. Ale podle Walloska by prý snad TDP mohl být jen do 130 W, což by byl nakonec pěkný výsledek. Opět teprve uvidíme, jestli se to vyplní. Obě grafiky mají prý mít na 128bitové paměťové sběrnici 8 GB paměti GDDR6, údajně na 16,0GHz frekvenci – to by jim dávalo oběma propustnost 256 GB/s (s tím, že reálný výkon díky Infinity Cache bude příznivější, než by propustnost sama indikovala).

Specifikace Radeonu RX 6600 a RX 6600 XT (Zdroj: igor’sLAB)

Tři mobilní varianty

AMD prý podle Walloska chystá více variant těchto grafik pro notebooky, v mobilní oblasti prý budou modely tři, takže možná Radeon RX 6600M, RX 6500M a ještě Radeon RX 6400M (výkonnější modely RX 6700M a RX 6800M mají být založené na čipu Navi 22). Tyto mobilní verze Navi 23 by měly prý mít TDP celé grafiky včetně pamětí 90 W, 80 W a 65 W (zřejmě od nejvyššího modelu po nejpomalejší).

Ale stejně jako u Nvidie bude platit, že výrobce notebooku bude moci zvolit různé nižší hodnoty a předešlá čísla budou maxima. Notebooky, kde bude spotřeba nastavená na nižší limit, přirozeně budou mít nižší herní výkon.

Parametry mobilního Navi 23 získané z BIOSu (Zdroj: igor’sLAB)

Obecně budou mít mobilní verze nižší takty, než bylo uvedeno u desktopových. Při 90W TDP by prý grafika – asi Radeon RX 6600M s plnou verzí čipu – mohla mít frekvenci boostu jen 2350 MHz. Takty by prý měly být o 300–400 MHz nižší než u desktopových verzí – nebo ještě o víc, pokud bude v notebooku spotřeba GPU dále snížena.

Tip: Unikly informace o čtvrtém GPU RDNA 2, Navi 24 pro levné karty

Konektivita

Wallosek potvrzuje, že čip Navi 23 bude mít pro připojení do systému jen osm linek PCI Express 4.0, ne plné ×16. To je zřejmě kvůli úspoře energie v noteboocích a úspoře plochy čipu a počtu kontaktů. Vzhledem k hrubému výkonu by snad tím grafiky neměly moc utrpět, zejména při použití PCIe 4.0, kdy bude zapojení ×8 výkonem ekvivalentní k PCIe 3.0 ×16.

Úniky o GPU AMD Navi 23, Radeonu RX 6600 a RX 6600 XT: výstupy (Zdroj: igor’sLAB)

Čip bude podporovat až pět obrazových výstupů – DisplayPort 1.4a, HDMI 2.1, ale možné je i DVI, které však bude jen single-link a bez podpory analogového výstupu. Podporován je výstup DisplayPort přes port USB-C, což ale už umí vyšší modely Radeonu RX 6000, takže to pro nás není novinka. Igor’sLAB také uvádí, že čip má mít hardwarové dekódování pro HEVC, H.264, VP9 a VC-1. Bez zmínění formátu AV1 – nevíme, zda jde jen o opominutí, nebo se tato funkce do levnějšího čipu nedostala.

Úniky o GPU AMD Navi 23, Radeonu RX 6600 a RX 6600 XT: správa spotřeby (Zdroj: igor’sLAB)

Igor’sLAB také ukázal kus dokumentu s výčtem různých technologií řízení spotřeby a úsporných režimů pro zlepšení energetické efektivity a výdrže na baterii v noteboocích.

Úniky o GPU AMD Navi 23, Radeonu RX 6600 a RX 6600 XT: správa spotřeby (Zdroj: igor’sLAB)

Výkon: srovnatelný s Radeonem RX 5700 XT?

Podle igor’sLAB by výkon výkonnějšího plnotučného modelu Radeon RX 6600 XT mohl být v rozlišení 1920 × 1080 bodů (ve vyšších už asi méně) srovnatelný/konkurenceschopný s dva roky starým Radeonem RX 5700 XT, jenž měl spotřebu vyšší, ale také neměl podporu ray tracingu. Minimálně by to mělo platit při kombinaci s novou deskou a procesorem, kdy karta bude profitovat z PCI Expressu 4.0.

Wallosek zmiňuje riziko, že na deskách a procesorech umějících jen PCI Express 3.0 by GPU mohlo trpět propady výkonu kvůli tomu, že se propustnost sníží jen na polovinu (PCIe 3.0 ×8), ale uvidíme, co o tomto potenciálním limitu řeknou recenze. Pokud karta bude mít 8GB paměť, měla by být limitována méně, než 4GB Radeony RX 5500 XT, kde se toto řešilo posledně.

Zdroj: igor’sLAB

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace

Od února se šíří zprávy o nestabilitě výkonnějších procesorů Intel Core 13. a 14. generace ve hrách. Intel teď udělal netypickou věc, která vyvolává otázku, zda třeba s problémem nesouvisí. Jen pár měsíců po vydání refreshových modelů Raptor Lake, tedy Core 14. generace, ukončuje výrobu předchozích modelů generace 13. Přitom obvykle firma nechávala starší generace dojíždět mnohem déle, takže by to teoreticky mohlo s aktuální chybou souviset. Celý článok „Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace“ »

  •  
  •  
  •  

Nestabilních procesorů Raptor Lake přibývá, Intel věc analyzuje

Před nedávnem jsme psali o tom, jak mají procesory Intel Raptor Lake problémy se stabilitou ve hrách. Zprávy o pádech často provázených zavádějící hláškou o nedostatku grafické paměti, zdá se, neutichají a naopak se spíš množí, stejně jako počty her, ve kterých jsou tyto problémy hlášené. Intel zatím k věci nezaujal nějaké oficiální stanovisko, ale problém analyzuje. Jde možná o největší takové problémy s procesory Intel v poslední době. Celý článok „Nestabilních procesorů Raptor Lake přibývá, Intel věc analyzuje“ »

  •  
  •  
  •  

Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu

Intel letos chystá vydání nové generace desktopových procesorů – čipletové 3nm Arrow Lake, které už bude pojmenované Core Ultra a bude mít novou platformu LGA 1851. Ještě předtím se ale firma rozloučí se socketem LGA 1700 už asi navždy nejvýkonnějším procesorem, jaký bude na jejím 7nm procesoru existovat: Core i9-14900KS. Tato speciální edice teď bude nejrychlejším, ale také zdaleka nejžravějším procesorem pro hráče od Intelu. Celý článok „Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *