Záver
Najlacnejšie z nových grafických kariet GeForce RTX 4000 Super – modely RTX 4070 Super – majú oproti neSuper variantom (teda v porovnaní s RTX 4070) najväčší nárast počtu blokov SM, pritom cena, aspoň tá papierová, príliš nestúpla. Pomer ceny k výkonu je tak veľmi atraktívny a konkurenčný Radeon (RX 7800 XT) atakuje aj pokiaľ sa nezoberú do úvahy typicky „nadstavbové“ veci Nvidie, ako sú výrazne rýchlejší ray tracing, DLSS 3 či CUDA.
Záver
Výrazne viac funkčných blokov SM (RTX 4070 Super má už 7168) oproti RTX 4070 a iba minimálne navýšenie ceny – teda aspoň papierovo, uvidíme, aká bude realita v obchodoch – stavia túto grafickú kartu do veľmi dobrého svetla.
Nárast herného výkonu v porovnaní s RTX 4070 je v závislosti od rozlíšenia v priemere 7–13 % (čím vyššie rozlíšenie, tým väčší rozdiel), pričom spotreba je vyššia iba do 3 %. Z toho vyplýva, že energetická efektivita RTX 4070 FE sa zlepšila. To bude i dôsledok toho, že Nvidia frekvencie GPU nehnala do extrému a u Founders Edition sú v praxi sú na porovnateľné ako u Asus Dual RTX 4070. Isteže, toto sa bude vyhotovenie od vyhotovenia líšiť a OC modely budú o trochu rýchlejšie a takisto žravejšie.
V prípade RTX 4070 FE však môžeme konštatovať atraktívnu efektivitu. Tá je oproti Radeon RX 7800 XT Nitro+ vyššia o 50–55 %, teda naozaj znateľne. A keď už sme pri tej konkurencii, tak si poďme trochu rozviesť výrok titulku tohto článku – „RTX 4070 Super FE trápi RX 7800 XT vo vlastnej hre“. Odhliadnuc od všetkých ďalších vlastností majú grafické karty AMD obvykle výrazne lepší pomer cena/výkon, keď sa nezohľadnia veci, v ktorý GeForce jasne dominuje (t.j. hlavne vo vyššom ray tracingovom výkone a v nižšej spotrebe, respektíve vyššej efektivite). Teraz je ale ten pomer herného výkonu k cene pomerne blízko Sapphire RX 7800 XT Nitro+ aj pri čisto rasterizačnej grafike. A to aj počítame s „európskou cenou“ 660 eur/cca 16 500 Kč.
Isteže, Radeon má mimo RT grafiku stále lepší pomer cena/vykon, ale už iba o nejakých 8–9 % pri inak porovnateľnej rýchlosti. Stále samozrejme platí, že RX 7800 XT je skôr tá lacnejšia grafická karta. Obe sú vhodné do rozlíšenia QHD alebo i k monitorom s vyšším rozlíšením pokiaľ akceptujete upscalovacie technológie (DLSS a FSR). RTX 4070 Super (tak ako všetky grafické karty GeForce RTX 4000) je atraktívna podporou DLSS 3 (s Frame Generation), kde vo verzii 3.5 je dostupný aj Ray Reconstruction. Tejto technológii sme sa podrobne venovali v rámci testov Cyberpunk 2077 v nastaveniach RT Overdrive. Rozdiel v snímkovej frekvencii je dramatický, s DLSS na „performance“ pri zapnutom Frame Generation približne dvaapolnásobný a to aj pre podporu Ray Reconstruction (novinka DLSS 3.5) súčasne pri zachovaní slušnej obrazovej kvality. Posúďte sami z fotokomparácie. DLSS 2.x a DLSS 3 k súčasnému dátumu podporuje približne 380 hier (AMD FSR 2 a FSR 3 z toho podporuje menej ako polovica titulov).
Ak vás herný výkon nezaujíma a vyberáte grafickú kartu do pracovnej stanice, tak RTX 4070 Super je pomerne dobrá možnosť pre zostavy s nižším rozpočtom. Napríklad v Bledneri máme už pomerne hutné porovnanie, kde má s renderom Cycles RTX 4070 Super pod CUDA približne dvojnásonú rýchlosť ako RX 7800 XT (OpenCL). A s OptiX (API Nvidia akcelerujúce tensorové jadrá) je náskok GeForce ešte väčší. Pod OpenGL sú už ale situácia, kde trebárs v aplikáciach Autodesk (CATIA, Creo, Energy, Medical či Siemens NX) je citeľne rýchlejším Radeon. Výsledky dosahované v SolidWorks sú vyrovnané. Do Affinity Photo určite siahnite radšej po RTX 4070 Super a Adobe Photoshop? Ako ktorý filter. Niektoré sú rýchlejšie s RX 7800 XT, iné s RTX 4070 Super. Ak používate Davinci Resolve, výkon GeForce RTX 4000 (4060 a 4090) dobre ilustrujú nedávne tematické testy. Za zmienku stojí aj podpora kódovania AV1 (týka sa aj Radeonov 7000).
Spotreba v záťaži sa v závislosti od aplikácie pohybuje v rozmedzí 165–200 W. Pri nižšej záťaži (dekódovaie videa, akcelerovaný webový prehliadač a podobne) možno hovoriť o RTX 4070 FE Super v porovnaní s RX 7800 XT Nitro+ ako o výrazne úspornejšej karte. Mimo záťaže a to aj pri vyššej obrazovej priepustnosti s vysokorýchlostnými monitormi alebo pri systémoch pozostávajúcich z viacerých monitorov, je už úspornejší Radeon. Ale to iba o chlp. RTX 4070 Super tak ako ostatné grafické karty GeForce RTX 4000 podporuje iba DisplayPort 1.4a, verzia 2.0 zostáva naďalej exkluzívnou výhodou grafických kariet AMD.
Chladič RTX 4070 Founders Edition je vzhľadom na jeho menšie rozmery veľmi slušný. Oproti Asus Dual 4070 s iba o trochu nižšou spotrebou je síce zahrievanie o trochu vyššie, ale stále je dostatočne nízke a ladenie je v tom duchu, aby chod nebol príliš hlučný. A to sa i podarilo. Hoci nejde o vyložene tichú kartu, ale možno hovoriť o priemernosti, čo je vzhľadom na menšie rozmery veľmi dobrý výsledok.
Grafickej karte RTX 4070 Super FE udeľujeme ocenenie redakčné ocenenie „Smart buy!“. To hlavne atraktívny pomer ceny k výkonu v strednej triede.
Nvidia RTX 4070 Super FE |
+ Veľmi vysoký výkon (vhodný i na hranie v 2160p/4K) |
+ Špičková efektivita... |
+ ... vzhľadom na herný/výpočtový výkon je až neobvyklo vysoká |
+ Priaznivý pomer cena/výkon |
+ Exkluzívna podpora DLSS (3), CUDA a OptiX |
+ Vzhľadom na lacnejšie vyhotovenie RTX 4070 vysoké frekvencie GPU |
+ Podpora kódovania AV1 |
+ Menšie rozmery, lepšia kompatibilita so všetkým naokolo... |
+ ... a pritom hlučnosť je stále nižšia ako vysoká |
- DisplayPort iba vo verzii 1.4a (týka sa všetkých RTX 4070/grafických kariet s GPU Nvidia Ada Lovelace) |
Odporúčaná koncová cena: 660 eur/16 499 Kč |
Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp
- Contents
- Nvidia RTX 4070 Super FE v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR a DLSS
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DLSS
- Cyberpunk 2077 s DXR (a DXR s DLSS)
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR a DLSS
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
Tak koukám, že ty testy nemá smysl vůbec dělat. Chvíli jsem si myslel, že to autor recenze změřil nějak divně = blbě, tak jsem se raději přesvědčil, kdo to recenzoval a asi to změřil dobře? 🙂
Na 1080p se nekoukám vůbec, koukám na 1440p, ale výsledky byly zcela nesmyslné a když jsem kouknul na souhrný herní výkon, tak tam jsou horší karty podle technických parametrů lepší než karty lepších technických parametrů. Takže jsem šel pořádně prohlížet 2160p. No není to dobrý, ale je to lepší. 🙂
Pořád tam jsou podivnosti v některých hrách, ale celkové skóre už sedí, tak jak bychom podle technických parametrů očekávali. Zajímavé je, že novější grafiky mají lepší pořadí v minimálních FPS než v průměrných. Že by hry výrobci grafik v ovladačích lépe optimalizovali na nové grafiky?
A týká se to obou firem i grafik navzájem.
Vidím to tak, že úplně hledět na výkon grafiky nemá vlastně smysl, protože já nebudu hrát jenom jednu hru, ale když ne všechny, tak určitě třeba polovinu z nich a pokud je rozptyl výkonu mezi jednotlivýma hrama tak velký, jak vidíme, tak abychom si asi na každou hru kupovali jinou grafiku? 😀 Asi ne.
Takže ve výsledku opravdu jít po tom poměru výkon/cena, kde jsou právě ty RTX 4070 (Super) a RX 7800XT a prostě zvolit tu, která u sebe bude mít nějaký ten herní bundle. 😉
RDR2 Vulkan jsou jenom staré grafiky. Přehlédl jsem vysvětlení proč nebo je to omyl?
Vulkan v RDR2 je už nejaký čas nepodporovaný. Myslel som, že bol k tomu boxík s vysvetlivkou, ale nejako ho v článku nenachádzam, takže doplníme, nech je to jasné.
— „koukám na 1440p, ale výsledky byly zcela nesmyslné a když jsem kouknul na souhrný herní výkon, tak tam jsou horší karty podle technických parametrů lepší než karty lepších technických parametrů“
Prechádzam to odspodu nahor zase a znovu a žiadnu anomáliu nenachádzam. Ale je možné, že niečo prehliadam. Viete prosím vypichnúť nejakú konkrétnu situácie, porovnanie? Nech viem, o čom presne je reč. 🙂
Takhle to je v QuadHD a kam to patří:
RTX 4090 – ok
RX 7900 XTX – ok
RX 7900 XT – výkonem patří pod 4080
RTX 4080 – nad 7900XT
RTX 4070 Super – patří pod 4070Ti
RX 7800 XT – patří pod 6900XT
RX 6900 XT – nad 7800XT
RTX 4070 Ti – nad 4070 Super a pod 6900XT
RX 6800 XT – pod 3080
RTX 3080 – na úroveň 4070Ti
RTX 4070 – těsně nad 6800XT
RX 7700 XT – pod 6800
RX 6800 – nad 7700XT
Takhle nějak dle hardwaru, který v tom je:
RTX 4090
RX 7900 XTX
RTX 4080
RX 7900 XT
RX 6900 XT
RTX 4070 Ti
RTX 3080
RTX 4070 Super
RTX 4070
RX 6800 XT
RX 7800 XT
RX 6800
RX 7700 XT
A tohle je skutečnost dle průměru v 4K, zjevně to víc odpovídá hardwarovému výkonu, ale taky ne úplně:
RTX 4090
RX 7900 XTX
RTX 4080
RX 7900 XT
RTX 4070 Ti
RX 6900 XT
RTX 4070 Super
RX 7800 XT
RTX 3080
RTX 4070
RX 6800 XT
RX 7700 XT
RX 6800
A když zkoukneme jednotlivé hry, tak taky vidíme, jak je to výkonové pořadí grafik přeházené různě. To je prostě zvláštní, optimálně by ten žebříček měl být ve všech hrách stejný, zvlášť když většina her je dnes Unreal nebo Unity, jak to může tak skákat?
— žebříček měl být ve všech hrách stejný
Hmmm… Pokiaľ porovnáme ekvivalentné grafické karty, tak AC: Valhalla ide rýchlejšie na Radoenoch (a snáď to nebude iba v našich testoch :)) a existuje aj x opačných prípadov a potom samozrejme i také, kde sa poradie jednotlivých GK nemení, ako píšete.
Engine využijí, ale vanilla nezůstane.
„— RX 7900 XT – výkonem patří pod 4080“
Nie smerom k nižším rozlíšeniam, kde Radeony zvýhodňuje menší driver overhead.
„— RTX 4070 Super – patří pod 4070Ti“
Keď bude viac času, ktorý teraz sakramentsky chýba, mrknem, či nemohlo dôjsť k nejakej chybe pri výpočte. Je pravda, že niekedy to do tých tabuliek nahadzujem pri vyčerpaní na rozhraní života a smrti, haha, ale zase tie automatizované vzorce by sa mýliť nemali. Znovu sa ale rozdiel v neprospech RTX 4070 Ti zväčšuje smerom k nižším rozlíšeniam (a v 2160p je RTX 4070 Super už nižšie), čo by mohlo znamenať, že u novších grafických ovládačov Nvidia sa znížil „overhead“.
„— RX 7800 XT – patří pod 6900XT“
V iných testoch nachádzam, rozdiely priemerného výkonu úrovni 2 %, pri ktorých sa nedá konštatovať, že „RX 6900 XT je nad alebo pod RX 7800 XT“. Záleží na tom, aké vyhotovenia sa porovnávajú. Inými slovami dvojpercentný a i určite väčší rozdiel je i medzi dvoma rôznymi modelmi RX 7800 XT (či RX 6900 XT). A v tomto duchu by sa dalo pokračovať aj pri rozbore iných poradí, ktoré uvádzate. Záleží na tom, aké dve vyhotovenia konkrétnych grafických kariet sa porovnávajú. Aj v tomto teste nám vychádza menší náskok RTX 4070 Super nad RX 7800 XT, ako je hodnota, ktorá by sa dala označiť za priemer iných testov. Dôvod je do značnej miery v tom, že zatiaľ čo RX 7800 XT máme v jednom z najrýchlejších vyhotovení (Sapphire Nitro+), tak RTX 4070 Super FE patrí naopak k tým s najnižšími frekvenciami GPU.
A potom je to aj o tom, ako kto tie priemery počíta… mrknite na tento článok a posúďte sám, či ide o viac alebo menej objektívnu metriku oproti „mainstreamovej“.
To ale nebyla kritika hwcoolingu. Já se pozastavuji nad tím, že hry ovlivňují výkon o moc víc než by měly a že rozptyl výkonu grafik je vysoký, ikdyž mají různou cenu.
Tvrdím, že pokud je nejen tento test správně a já věřím, že ano, je správně, tak se nemá vůbec smysl zabývat highend výkonem, ale prostě koupit to nejlevnější v rámci segmentu výkonných herních grafik, co se namane. Pokud nehrajeme jen jednu hru, na kterou bychom se chtěli specializovat, tak u jakékoli grafiky narazíme na lepší a horší výsledky v součtu námi hraných her, obzvlášť když nehrajeme na 4K, ale na nižším rozlišení.
Jasné, viem, že mierite celoplošne.
Každopádne áno, nad poradím RTX 4070 Ti a RTX 4070 Super sa treba pozastaviť. Ešte som to teda študoval a určite nedošlo k žiadnej chybe pri vkladaní dát a to, že RTX 4070 Ti v nižších rozlíšeniach končí na úrovni RTX 4070 SUper alebo tesne pod ňou, je, si myslím, celkom určite dané driver overhead. V tomto smere Nvidia ťahá alebo ťahal oproti Radeonom od začiatku RTX 4000 Super za kratší koniec a preto RX 7900 XTX sú v nižších rozlíšeniach často rýchlejšie oproti RTX 4090, pričom vo vyšších to už takmer nikdy neplatí (tam RTX 4090 už drví RX 7900 XT, pretože vplyv driver overhead je už minimálny až prakticky žiadny, určite to v tých nižších rozlíšeniach nie je len o limitoch CPU, vtedy by všetky karty končili na rovnakej úrovni).
Takže áno, je to veľmi zaujímavý postreh a mnoho testov i potvrdzuje, že Nvidia v tomto smere zlepšila ovládače. V testoch, kde sa všetky karty pretestovávajú s rovnakými, aktuálnymi ovládačmi, sa obvykle nestáva, že by RTX 4070 Ti v nižších rozlíšeniach zaostávala za RTX 4070 Super. V porovnnaí, kde sa miešajú rôzne ovládače, to už však vidieť. Nemusím chodiť ani príliš ďaleko a môžete mrknúť napríklad do výsledkov na PCTuningu, kde v priemere 1080p RTX 4070 Super tiež nevychádza horšie než RTX 4070 Ti. Vždy je otázka, či sú cieľ hutné databázy výsledkov alebo menšie s presnejším porovnaním (pretože rovnaké ovládače). Ale aj keď ide o to prvé (rozsiahle výsledkové databázy, čo je i náš prípad), tak, samozrejme, treba vnímať aj tieto veci, o ktorých sa tu bavíme. Pri hodnotení musia byť zohľadnené a i vďaka vám si ich zase o trochu lepšie všímam. Díky! 🙂
PS: Nikto nikdy nemôže mať výhrady k tomu, že na takéto správanie v texte k metodike nepoukazujeme. Vyložene je niekde v texte upozornenie, že áno, môže sa to diať. A keby niekto niečomu nedôveroval, tak verejné materiály máme dostaočne detailné (vrátane informácií o tom, ktorá karta je v akom čase testovaná s akými ovládačmi) na to, aby bolo možné testovacie prostredie zrekonštruovať a všetko si overiť.
To mi přijde šílené, že vliv ovladačů je takový, ale asi to bude jediné vysvětlení.
Abych aktualizoval. 🙂
Jsem stará škola, když to funguje, na ovladače nesahám, ale asi budu muset. :-/