Duel: Radeon RX 6800 XT vs. GeForce RTX 3080 (časť 1/2)

Grafické karty v detailoch

Osemnásť výberových hier v rôznych rozlíšeniach a nastaveniach, meranie výkonu vo výpočtových aplikáciách, detailné analýzy spotreby či generovaného zvuku, pri ktorom ideme až na úroveň frekvenčných charakteristík. To vystihuje novú robustnú metodiku na testy grafických kariet. A hneď takto na úvod si to rozdajú populárne high-endové modely z oboch táborov.

Prvú, druhú ani tretiu vlnu testov grafických kariet z nových generácií AMD a Nvidia sme síce nestihli, ale veríme, že ich prijmete aj takto, s oneskorením. Trvalo to nejaký čas, kým sme zostrojili niekoľko prípravkov na unikátne (a veríme že i užitočné) merania. Pôjde o hĺbkové testy, ale štruktúrované a prezentované pri všetkej jednoduchosti tak, aby ste sa v nich nestratili. Nebudeme to asi komplikovať a vyskúšame  model, v ktorom prvá a posledná kapitola je písaná s ohľadom na bežného používateľa. Pre náročnejších je potom určené všetko medzi nimi. Všetko prehľadne v pruhových a čiarových grafoch.

V rámci výkonnostných testov sa budeme zameriavať aj na aplikačný výkon a multimédia, keďže grafické karty rozhodne nie sú jednoúčelová záležitosť na hranie hier. Na lepšiu orientáciu si to však zo začiatku rozdelíme na viac článkov a tými hrami začneme predsa len ako s prvými. V týždni potom vydáme ešte pokračovanie s výpočtovými testami, v ktorých preveríme OpenCL, CUDA a OptiX. Tieto testy budú neskôr vychádzať s hernými testami a budú začlenené do jedného článku.

Aplikáciám využívajúcim kodéri AMD VCE a Nvidia Nvenc typicky na úpravu videá sa na pravidelnej báze venovať nebudeme. Naprieč generáciami majú totiž všetky grafiky rovnaký kodér a preto nemá príliš význam tieto veci testovať na každej karte. Ale aplikácie profitujúce zo shaderov si vždy prevetráme. Ale teraz už k hlavným hrdinkám tohto článku.

Detaily AMD Radeon RX 6800 XT

Snáď bude nový referenčný chladič lepší než ten minulý. Na Radeone VII totiž vývojári nedotiahli TIM a prestup tepla do inak veľkého pasívu bol neefektívny. Túto školácku chybu ale AMD zrejme dvakrát po sebe nezopakuje.

1,5-kilová RX 6800 XT v referenčnom dizajne AMD vzbudzuje veľmi dobrý prvý dojem. Karta je mimoriadne pevná a väčšina tela krytu je kovová, vrátane backplatu.

Chladič má tri axiálne ventilátory s priemerom 80 mm. Až na kruhový rámček, do ktorého sú zapustené konce všetkých lopatiek. To na dosiahnutie lepšieho laminárneho prúdenia s efektívnejším obtekaním pasívu.

Pozoruhodné sú väčšie odstupy v rebrovaní, až 1,45 mm. Samotné hliníkové lamely ale pritom patria s hrúbkou 0,35 mm medzi tenšie. Väčšie medzery sú každopádne prísľub vyššej chladiacej účinnosti aj pri nižších otáčkach.

Jedným dychom však treba konštatovať, že je karta pomerne uzavretá, s minimom prieduchov. Z plného plechu je dokonca aj zadná záslepka s výstupmi, ktorá máva obvykle mriežku.

Karta presahuje výšku dvoch slotov. Kam až siaha od stredu prvého slotu PCI Express ilustruje na rýchlu orientáciu fotka nižšie.

Detaily Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming

GeForce RTX 3080 vo vyhotovení TUF konkurenčný Radeon prerastá vo všetkých osiach, no napriek tomu naváži o 100 g menej. Na chladiči sa ale rozhodne nešetrilo. Nižšia hmotnosť je daná tým, že sa na kryt použilo menej materiálu.

Asus podobne ako aj iní výrobca využíva krátkeho PCB na lepšie chladenie. Backplate má vzadu priezor na lepší odvod teplého vzduchu z rebrovania. Nakoľko sa značke TUF premiéra medzi grafikami príliš nepodarila (kauza pridlhé skrutky na RX 5700 (XT)), tak sme zvýšenú pozornosť venovali aj prítlaku coldplatov. Zdá sa, že je po tejto stránke už všetko v poriadku.

Ventilátory sú 90-milimetrové a prostredný sa otáča proti smeru zvyšných dvoch. To z dôvodu zníženia turbulentného prúdenia. Konce lopatiek sú rovnako ako na Radeone zapustené do kruhového rámčeka, ktorý rotuje spolu s nimi.

Grafika je vybavená dvoma BIOSmi s predvoleným režimom „Performance“, ktorý v testoch i my používame. Voľbe „Quiet mode“ príliš nerozumiem. Spotreba je v tomto nastavení nižšia o necelé 3 W a len ťažko hovoriť o inej hlučnosti, zahrievaní či rozdielnom vo výkone. A ventilátory sa v nečinnosti alebo pri nižšej záťaži vypínajú aj pod „Performance“, čo na starších kartách, kde bolo treba na pasívny chod tichý režim, nebývalo.

Oproti referenčnej karte sa táto pýši bohatšou výbavou konektorov, respektíve má popri troch DisplayPortoch k dobru druhý port HDMI (Nvidia má na FE iba jeden).

Výškou karta zase až tak neprekvapí, no dajte si pozor na jej hĺbku (127 mm). Tú pre vysunutú časť s logom oproti štandardným grafikám o tri centimetre presahuje, čo môže byť pre niektoré menšie skrinky kameň úrazu. Rovnako tak ako 30 cm na dĺžku. Skrátka si je treba pred kúpou/predobjednávkov (tá dostupnosť všetkých nových kariet je stále žalostná) všetko poriadne premerať.

Podrobný 50-riadkový prehľad špecifikácií si môžete preštudovať v nasledujúcej kapitole.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2

Letos Microsoft naplnil mlhavá varování provázející od vydání kompatibilitu Windows 11 se staršími počítači, jejichž procesory nejsou oficiálně podporované, a začal používat instrukci POPCNT, čímž systém přestává fungovat na řadě procesorů. To však nebylo všechno a požadavky se mohou dále zvyšovat. Teď totiž Windows 11 začínají vyžadovat další instrukční rozšíření, které odstaví další skupiny procesorů, mezi nimi i Phenomy a první APU. Celý článok „Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2“ »

  •  
  •  
  •  

Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6

O Velikonocích se objevily údajné specifikace pro grafické karty Radeon RX 8000, tedy nové grafiky založené na architektuře RDNA 4 pro mainstream a levnější část trhu (zatímco highendový model údajně AMD zrušilo). Teď se k nim objevila další zvěst, dle níž AMD u těchto grafik nepřejde na novou technologii pamětí GDDR7, která se má objevit u Nvidie. Vypadá to však, že ani nevyužije možností rychlejších pamětí GDDR6, které jsou na trhu. Celý článok „Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (5) Pridať komentár

  1. Bomba clanek!!! Moc, moc dik.

    Ja to teda neprojel uplne cele, az bude o vikendu vic casu, navic v tuhle chvili je mit to vcelku jedno, protoze stejne ani jedna karta na trhu bohuzel neni k dispozici.
    Kdyby ty karty byly, chtel bych si koupit spis RX 6800XT kvuli nizsi spotrebe a v dusledku teda i nizsimu hluku. Tovarni AMD kartu ale nechci a nemuzu, potrebuju pripojit na normalni vystup 4 monitory, to znamena HDMI a DP. Treba Asus ma ale dobrou kartu nejen GeForce, ale i Radeon.

    1. bože, ten šašo je už aj tu….

      vzhľadom na nulovú dostupnosť kariet a šibnuté ceny na e-bay, má vôbec význam sa takto podrobne drbať pri testovaní? keď ťažiari skúpia či ukradnú z baliacej linky všetko čo vyrobia, možno by nezaškodil aj test výkonu v ťažbe nejakej tej kryptomeny, he-he 🙂 lenže smiech prejde, keď si človek uvedomí, že nádej na zlepšenie situácie je v nedohľadne a kto si neuchmatol v prvých minútach predaja má smolíka možno nafurt….

    2. Áno, treba si na to nájsť čas, nejde o testy na rýchle čítanie. 🙂

      Miro, jasné, že to má význam, nech je dostupnosť aká je. Osobne ma podrobné merania hardvéru fascinujú z technických dôvodov nových, najlepšie neprebádaných zistení. A to, že sa to dá aj reálne kúpiť, je len bonus. Ale chápem, že je toto asi menšinový pohľad na veci.

  2. Výborný článok, diky. Teším sa na druhú časť, aj keď viem ako dopadne. Štve ma to, lebo budem musieť kúpiť NV, neznášam politiku tej firmy. Holt u mňa prevláda práca s videom 80:20.

    1. S tým videom by to ale snáď na Radeonoch nemuselo byť až také beznádejné? Verím, že optimalizácie AMD VCE vo väčšine strihových programov sú na podstatne lepšej úrovni než implementácia OpenCL.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *