Gigabyte Z790 Aorus Elite AX: „Optimalizovaná na hranie“

Metodika: výkonnostné testy

V kontexte základných dosiek píšeme o „hernom“ hardvéri neradi. Na herný výkon obvykle nemajú prakticky žiadny vplyv. V tomto prípade však na marketingovom slogane niečo bude, aj keď nie zadarmo a miestami vyšší výkon v hrách je vykúpený vyššou spotrebou. Dôvodov, prečo o Gigabyte Z790 Aorus Elite AX stáť, alebo sa tejto doske naopak vyhnúť, je však prirodzene viac.

Herné testy…

Drvivá väčšina testov vychádza z metodiky na procesory a grafické karty. Výber hier je pri doskách užší, ale pre tento účel ich viac netreba. Procesor vždy používame výkonný Core i9-13900K, ktorý dobre zvýrazní silnej aj slabé miesta každej základnej dosky. V minulosti sme testovali s dvoma procesormi, aj s lačnejším a úspornejším modelom, to už ale nerobíme. Hypotéza, že by drahšie základné dosky mohli výkonnostne „zvýhodňovať“ lacnejšie procesory sa nepotvrdila, takže je to pomerne zbytočné.

Z hier sme vybrali päť titulov, ktoré testujeme v dvoch rozlíšeniach. Hier je teda podstatne menej než pri testoch procesorov alebo grafických kariet, ale pre potreby testov základných dosiek je ich tak akurát. Málokto pri výbere základnej dosky zohľadńUje výkon v konkrétnej hre. Ale orientačný prehľad o tom, ako ktorá základná doska formuje herný výkon (v porovnaní s inou doskou), treba. Aby postupom času nedochádzalo k výraznému skresleniu, sme siahli po relatívne starších tituloch, ktoré už nedostávajú významné aktualizácie.

Jedná sa o Borderlands 3, F1 2020, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider a Total War Saga: Troy. U novších hier by mohlo dochádzať k tomu, že sa výkon postupom času (aktualizáciami) bude trochu meniť a špeciálne vo vysokých rozlíšeniach s vysokými detailmi. To je jedno z testovacích nastavení (2160p a Ultra, respektíve najvyššie vizuálne detaily, ale bez ray-tracingovej grafiky), ktoré sa zameriava na porovnanie výkonu, pre ktoré je úzke hrdlo grafická karta. Inými slovami, z týchto testov bude zrejmé, ktorá základná doska do akej mieri môže z nejakých dôvodov ovplyvňovať výkon grafickej karty. Naproti tomu nastavenie s rozlíšením Full HD a s grafickými detailmi zníženými na „High“ bude odrážať aj vplyv procesora na konečný herný výkon.

Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

… výpočtové testy, testy SSD, portov USB a siete

Aplikačný výkon testujeme veľmi podobným spôsobom, ako je to u testov procesorov. Obsiahnuté sú takmer všetky testy od tých jednoduchších (napríklad tých vo webovom prostredí) až po tie, ktoré procesora či grafickú kartu žmýkajú na vrchnej hranici ich možností. Jedná sa typicky o testy 3D renderingu, kódovania videa (x264, x265, SVT-AV1) či iných výpočtových úloh náročných na výkon. Rovnako ako pri procesoroch či grafických kartách tu máme široký zaber aplikácií – svoje si vo výsledkoch nájdu používatelia strihajúci video (Adobe Premiere Pro, DaVinci Resolve Studio), tvorcovia grafických efektov (Adobe Premiere Pro), grafici či fotografi (Adobe Photoshop, Affinity Photo a AI aplikácie Topaz Labs) a nechýbajú ani testy (de)šifrovania, (de)kompresie, numerických výpočtov, simulácií a samozrejme ani testy pamätí.

Pri základných doskách sú dôležité aj testy výkonu SSD. Vo všetkých slotoch preto v dobre rozšírenom CrystalDiskMarku testujeme maximálne sekvenčné rýchlosti čítania a zápisu na prázdnom SSD Samsung 980 Pro (1 TB). Rovnakým spôsobom pristupujeme k testom portov USB. Na ich otestovanie používame externé SSD WD Black P50. To podporuje rýchle rozhranie USB 3.2 gen. 2×2, takže nebude úzke hrdlo ani pre najrýchlejšie radiče USB. Pre každý štandard USB uvádzamé iba jeden výsledok. Ten je počítaný z priemeru všetkých dostupných portov.

Neochudobníme vás ani o testy sieťovej priepustnosti. V rámci lokálnej siete medzi sieťovými adaptérmi základných dosiek a 10-gigabitovou PCIe kartou Sonnet Solo10G obojsmerne presúvame veľké súbory. To z už spomínaného SSD Samsung 980 Pro na Patriot Hellfire (480 GB), ktoré je stále dostatočne rýchle na to, aby nebrzdilo ani 10 Gb adaptéry.

   

Výsledky všetkých výkonnostných testov sú pre čo najvyššiu presnosť tvorené priemerom z troch opakovaných meraní.

Nastavenia procesorov…

Procesory primárne testujeme bez limitov napájania tak, ako to má väčšina základných dosiek v továrenských nastaveniach. Pre testy, ktoré majú prienik s meraniami spotreby, zahrievania a frekvencií CPU, sledujeme aj správanie sa dosiek s napájacím limitom podľa odporúčaní Intelu, kde PL1 nastavujeme na úroveň TDP (125 W) s tým, že rešpektujeme aj časový limit Tau (56 s). Vrchná hranica napájania (PL2/PPT) je v BIOSe nastavená podľa oficiálnych hodnôt. Pre Core i9-13900K je to 253 W, pre Core i9-12900K zase 241 W. Technológiami na agresívne pretaktovanie, ako sú PBO2 (AMD) alebo MCE (Asus) a podobnými, sa v rámci štandardných testov základných dosiek nezaoberáme.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú, čo je prirodzené a držať ich na starých verziách mimo realitu by bolo tiež sporné.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každej doske uvádzame, kedy bola testovaná. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Aorus RTX 4080 Super Master 16G: Problém RX 7900 XTX

Nové RTX 4080 vo variante Super konkurenčné Radeony (RX 7900 XTX) tvrdo atakujú vo všetkých smeroch. K ich posunu došlo nielen pre rýchlejšie GPU (oproti neSuper RTX 4080), ale aj pre vyššiu priepustnosť pamätí. Tie má RTX 4080 Super spomedzi všetkých GeForce postavených na architektúre Nvidia Ada Lovelace najrýchlejšie. RTX 4080 Super v testovanom variante Aorus Master 16G je pritom naozaj extrémna grafická karta. Celý článok „Aorus RTX 4080 Super Master 16G: Problém RX 7900 XTX“ »

  •  
  •  
  •  

Herní monitor Gigabyte plně využije DisplayPort 2.1 s UHBR 20

Už v průběhu loňska se objevil první monitor (od Samsungu) využívající připojení přes DisplayPort 2.1, které je již podporováno na grafikách Intelu a AMD (u Nvidie, jak známo, ne). Ten ovšem ještě nejede na úplně maximální kapacitě tohoto rozhraní. Na CES 2024 se ale objevil první monitor, který toto nové rozhraní ždímá naplno a využije propustnost až 77 GB/s, kterou DisplayPort 2.1 nabízí. Díky tomu se vyhne dnes všudypřítomné kompresi. Celý článok „Herní monitor Gigabyte plně využije DisplayPort 2.1 s UHBR 20“ »

  •  
  •  
  •  

Gigabyte Z790 Aorus Pro X: Biela k Raptor Lake Refresh

Otestovali sme prvú základnú dosku Z790, ktorá je primárne určená na použitie so 14. generáciou procesorov Intel Core (Raptor Lake). Výbava čipsetu sa nezmenila, ale okolo neho je veľa nového, pozoruhodného. To vrátane modernizovanej sieťovej konektivity v čele z WiFi 7 a konečne 5-gigabitovým ethernetom. A za ten rok, ktorý na to bol, Gigabyte pracoval aj na mnohých detailoch. Niektoré sa podarili viac, iné menej. Celý článok „Gigabyte Z790 Aorus Pro X: Biela k Raptor Lake Refresh“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (3) Pridať komentár

  1. ake tazke je dat dole VRM heatsink a treba s nim nieco specialne robit pred tym ako sa nasadi naspet?

    1. Na Gigabyte Z790 Aorus Elite AX tak ako na väčšine základných dosiek, ktoré používajú na spájanie skrutky (namiesto push-pinov) je demontáž pasívu VRM veľmi jednoduchá. Stále však treba ísť na to opatrne, aby sa nepotrhali teplovodivé podložky. Vtedy by, samozrejme, po opätovnej inštalácii nemusel byť všade optimálny kontakt medzi základňou pasívu a puzdrom napäťových regulátorov.

      Pokiaľ sa nebudete nikam ponáhľať, pôjdete pomaly a budete sledovať, čo sa pri odliepaní s teplovodivými podložkami deje (niekedy lepšie držia o pasív, inokedy o regulátory, treba to mať pod kontrolou…), tak nehrozí nikde žiadne riziko. Čistením drobných pozostatkov z podložiek podľa môjho názoru nemá zmysel sa zapodievať. Nejaké čiastočky zvyknú zostávať okolo rohov regulátorov, v ich zapustenom nápise označenia, na kontaktoch či na SMD. Odstraňovanie toho môže spôsobiť viac škody (nejakým, zbytočným poškodením niečoho) ako úžitku, takže nič špeciálne by som pred vracaním pasívu naspäť nerobil. Teda pokiaľ je teplovodivá podložka pekná, v jednom kuse. Na to pozor, niekedy sú tie podložky ako žuvačky, že sa iba natiahnu, ale inokedy sú krehké a trhajú sa už i pri pôsobení veľmi malej sily.

      Dôležitá je potom aj primeraná sila pri doťahovaní skrutiek. Menší prítlak zhoršuje teplovodivé vlastností a väčší, nadmerný, zase môže deformovať PCB, čo je tiež nežiaduce. Sila, ktorú je možné bez potu na čele vyvinúť so skrutkovačom s bežnou (t.j. s priamou, teda nie L alebo T typu) rukoväťou v zovretí troch prstov bude tak akurát.

    2. Co máš na mysli tím „specialne robit“? Z výsledků Ľubova bádání se jinak hodí vědět, že je lepší mít na VRM pružnou teplovodivou podložku o spíše větší tloušťce (1.5mm žuvačkového typu), která mosfety hezky obejme.

      Jinak by mě zajímalo, zda pasivy na kaskádu mají vždy závitové vložky. Jemný závit v přímo v hliníkovém těle chladiče by s sebou mohl nést vážný problém.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *