Philips Momentum 329M1RV – 4K pre počítač aj konzolu

Obrazové vlastnosti

Dostupnosť väčších 4K monitorov sa stále zlepšuje a na trhu je tak výber z väčšieho množstva modelov. S príchodom nových konzol tiež narástol dopyt po displejoch s väčšou obnovovacou frekvenciou v 4K. Philips tieto trendy spojil a prináša Momentum 329M1RV, čo je v skratke 32″ 4K 144 Hz HDR monitor s priamou podporou konzol a s veľkým množstvom portov pre pripojenie viacerých zariadení.

Obrazové vlastnosti

Vlastnosti displeja sme otestovali pomocou sondy Datacolor Spyder5Elite. Displej má matricu IPS s uhlopriečkou 31,5″ a tradičným pomerom strán 16:9, rozlíšenie má 3840 × 2160 px, antireflexnú úpravu a rovnomerné rámčeky z troch strán. Hlavná predajná stránka displeja je 144 Hz obnovovacia frekvencia v kombinácii s FreeSync premium s rozsahom 48–144 Hz. Môžem tiež potvrdiť, že pri pripojení Nvidia grafiky je možné aktivovať G-Sync, hoci monitor nepatrí medzi oficiálne G-Sync Compatible displeje. Výrobca udáva 124 % pokrytie spektra sRGB, 111 % pri AdobeRGB a 113 % pri NTSC, kontrast 1000:1 a 1 ms dobu odozvy GTG aj MPRT. Displej tiež dostal certifikáciu VESA DisplayHDR 400, výrobca údava jas 500 nitov, čo je viac než zvyčajne vídame.

Kvalitu zobrazenia sme porovnali v základnom režime, teda takom, v akom bude monitor hneď po rozbalení. Sondou sme namerali 100 % sRGB, 83 % AdobeRGB, 94 % DCI-P3 a 82 % NTSC. Ide o niečo lepšie hodnoty aké sme videli pri AOC Agon 4 Pro, čo je tiež herný 4K 32″ monitor. Z nameraných hodnôt určite zaujme jas 500 nitov, ktorý potvrdzuje papierové tvrdenia. Prekvapivo dobrá je aj priemerná farebná odchýlka Delta E s hodnotou 1,01, čo je opäť lepšie ako spomínaný AOC model s hodnotou 1,81. Sklamaním je uniformita displeja, čo ale nie je prekvapením po tom, ako sme videli zobrazenie čiernej farby na prvej strane testu.

Displej ponúka až päť režimov gama, ktoré okrem posledného zodpovedajú hodnotám z ich názvov, teda 1.8, 2.0, 2.2, 2.4 a pri režime 2.6 sme namerali hodnotu 2.5.  Nadštandardne veľa je aj farebných režimov, ktoré ponúkajú rôzne teploty od 5500 do 12400 K. Najvyšší nameraný kontrast pri 100 % jase bol 770:1 vo farebnom režime native, kde bol dosiahnutý aj maximálny jas 530 nitov. Podpora HDR je napriek vyššiemu jasu stále skôr papierová, kedže chýba nejaká forma local dimmingu, no tu som opäť asi zhýčkaný kvôli môjmu dennodennému používaniu OLEDov. Pre používateľov tohto monitora bude podstatné, že dokáže zobraziť HDR obsah či už pôjde o hry alebo videá, no pre pravý HDR zážitok sa treba pozrieť niekde inde.

Input Lag a Response Time

Na monitore sme odmerali aj input lag a to vo viacerých režimoch SmartResponse a pri aktívnom aj neaktívnom režime Low Input Lag.

Základné nastavenie s vypnutým Low input lag režimom a bez SmartResponse dosahuje dobu odozvy 22,8 ms. Postupným prepínaním SmartResponse sa dostaneme na 22,6 ms, čo je len minimálne zlepšenie. Oveľa dôležitejšie je aktivácia Low input lag režimu, kedy odozva dramaticky klesne na 10,7 ms. SmartResponse následne dokáže túto hodnotu znížiť tromi stupňami, a to Fast, Faster a Fastest. Nameraná hodnota potom klesá na 10,6 a 10,5 ms. Zapnutie Low input lag režimu je teda viac než odporúčané, ktorý z režimov SmartResponse vybrať nám lepšie povie ďalší obrázok.

Na stránke výrobcu nájdete informáciu o 1 ms response time GTG, teda rýchlosti obnovy pixelov. Dostupný je aj režim MPRT s 1 ms odozvou, no vtedy je neaktívny Adaptive Sync, dramaticky sa zníži jas a nie je možné ho ovládať. Mimo hrania navyše tento režim kvôli blikaniu obrazovky nie je vhodný, preto ostaneme pri testoch bez aktívneho MPRT. SmartResponse ponúka tri možnosti popri jeho deaktivácii. Pri rýchlom nastavení je rozdiel veľmi minimálny, rýchlejší a najrýchlejší však už trpia výrazným inverse ghostingom. Z dostupných režimov sa teda Fast/rýchly zdá ako najvhodnejší pre najnižší input lag aj minimalizáciu ghostingu bez nežiadúceho inverse ghostingu, hoci reálna zmena oproti stavu Off/vypnutý je naozaj len kozmetická.

Spotreba

Spotrebu meriame novou metodikou za pomoci multimetra UNI-T UT71E. Monitor pri 0 % jase a zobrazení bielej farby má spotrebu 36,6 W, pri 100 % jase je to viac ako dvojnásobok, konkrétne 81,8 W. Pre porovnanie sme namerali aj čiernu farbu, pri ktorej sa hodnoty líšia od bielej len minimálne – 0 % = 36,3 W, 100 % = 81,4 W, takže takmer vôbec. Nasleduje test spotreby pri zobrazení 4K HDR video Costa Rica na YouTube. Testovali sme režimy HDR game, HDR movie a DisplayHDR 400, pričom rozdiely medzi nimi boli menej ako 0,5 W a spotreba sa hýbala okolo 81,7–82,2 W.

Za otestovanie stojí aj to, či a aký vplyv má ambiglow na spotrebu. Merania prebiehali opäť pri 100 % jase a zobrazení bielej farby. Statické zobrazenie modrej farby na najnižšom jase malo hodnotu 81,8 W, stredný jas hodnotu zvýšil na 84 W a maximálny jas na 84,5 W. Vplyv na spotrebu má aj zobrazovaná farba. Zatiaľ čo väčšina farieb ako modrá, červená, zelená a pod sa pohybovali v rozmedzí 84–86 W, tyrkysová a žltá mali 88 W a maximálnu spotrebu malo zobrazenie bielej farby, ktoré malo až 92 W.

Na spotrebu monitora má vplyv samozrejme aj nabíjanie cez USB-C. Pri zobrazení bielej farby a 100 % jase narástla spotreba po pripojení MacBook Pro 14 s M1 Max procesorom na 152,83 W. Už vieme že ambiglow dokáže pridať ešte dalších cca 10 W, po zapnutí bieleho podsvietenia na maximálny jas dosiahla spotreba hodnotu až 164 W. Toto bude pravdepodobne maximálna spotreba pri najväčšom vyťažení monitora, aké je možné. Dobrou správou je, že MacBook v systémových informáciách uvádzal správnych 65 W, ktorý by mal monitor podľa parametrov vedieť dodávať.

Postupne budeme zbierať výsledky z dalších monitorov a hodnoty premietneme do grafov, ako býva u nás zvykom.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Pastva pre oči. Test monitora MSI MPG 321URX QD-OLED

Ako sa hovorí, do tretice všetko dobré. Tretí OLED u nás v teste je po širokáči MSI a obrovi ROG opäť z dielne MSI a tentokrát konečne tradičnejší 32″ formát so 4K rozlíšením a s obnovovacou frekvenciou obrazu až 240 Hz, čo sú špičkové parametre. Okrem toho prináša MPG 321URX tretiu generáciu QD-OLED s 3-ročnou zárukou a veľkým množstvom funkcií, na ktoré sa pozrieme podrobnejšie. Celý článok „Pastva pre oči. Test monitora MSI MPG 321URX QD-OLED“ »

  •  
  •  
  •  

Monitor Philips 40B1U5601: Veľký, ultraširoký a rovný

Ultraširoké monitory boli dlhé roky dostupné predovšetkým v 34-palcovom vyhotovení. Či už išlo o modely s rovnými alebo zahnutými panelmi, na prácu alebo na hranie. Philips však po novom expanduje a prechádza na 40-palcovú uhlopriečku. Jedným z prvých takýcho zväčšenych prírastkov je WQHD monitor s označením 40B1U5601, sprituálny nástupca Philips 34B1U5600. Ten už z testov poznáte. Celý článok „Monitor Philips 40B1U5601: Veľký, ultraširoký a rovný“ »

  •  
  •  
  •  

AOC U32P2CA – Známa tvár s nový trikom

Pri pohľade na U32P2CA môžete zažiť mierne deja-vu. Ide totiž o vynovenú verziu U32P2, ktorý sme pred nejakým časom testovali. Novinka navonok neponúka žiadne zmeny a neprináša ani nový panel, ale jedno zásadné zlepšenie, ktoré ocenia najmä používatelia notebookov. Ako už možno podľa modelového označenia tušíte, ide o USB-C konektor. A nie hocijaký, ale s podporou 65 W nabíjania aj DisplayPort 1.2. Celý článok „AOC U32P2CA – Známa tvár s nový trikom“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *