Záver
32-palcové monitory boli ešte nedávno pomerne okrajovou kategóriou a výrobcovia tlačili najmä na menšie 27″ verzie. V poslednej dobe akoby sa s monitormi s 32″ uhlopriečkami roztrhlo vrece a po novinke od AOC sa pozrieme hneď na dva nové herné modely MSI. Na prvý pohľad vyzerajú rovnako, no okrem názvu sa líšia aj v paneloch, konektivite, či iných drobnostiach, ktoré si postupne rozoberieme.
Záver
MSI Gaming Optix MPG321QRF-QD a Optix MPG321UR-QD je dvojica noviniek na poli 32-palcových monitorov, ktoré na prvý pohľad vyzerajú rovnako, no pri bližšom skúmaní nájdete viacero rozdielov. Dizajn, spracovanie, aplikácia na ovládanie a celkové dojmy z používania sú na veľmi dobrej úrovni.
Rozdiel medzi UHD a QHD modelom je okrem samotného panelu aj v konektivite, pričom UHD model je viac orientovaný na používania s viacerými zariadeniami naraz, najmä kombinácia PC + konzola, zatiaľ čo QHD verzia je skôr na použitie s jedným zariadením, aj keď multitaskingu sa tiež nebráni. Oba panely dosahujú skvelé výsledky v oblasti farieb, jas je tiež veľmi dobrý a rýchla obnovovacia frekvencia, nízky input lag a podpora G-Sync sú skvelou kombináciou pre pravý herný zážitok. Ten je navyše doplnený a množstvo vychytávok v OSD menu a aplikácií, ktorá rozhodne patrí k jedným z najlepších.
Výnimočne ani nie je veľmi čo kritizovať, ide naozaj len o drobnosti ako nutnosť skrutkovať stojan k telu, chýbajúci pivot či menší rozsah výškového nastavenia. Z dvojice by som ja osobne siahol po UHD modeli, ktorý už pri 32 palcoch dáva zmysel a QHD rozlíšenie prestáva byť dostatočne ostré.
Posledná prekážka pred kúpou tak môže byť cena. OHD verzia sa v čase písania článku pohybuje okolo 850 eur a UHD model má pomerne obmedzenú dostupnosť, no v jednom obchode sa objavil za 1200 eur. Vzhľadom na lepšie výsledky prakticky vo všetkých aspektoch ide o lepšiu voľbu ako naposledy testovaný AOC Agon 4 Pro AG324UX, takže tu sa naozaj oplatí trochu priplatiť, ak teda novinku niekde nájdete dostupnú. To sa snáď časom upraví.
MSI Optix MPG321UR-QD a MPG321QRF-QD |
+ Veľmi dobré podanie farieb, jas a celkové vlastnosti panela |
+ Nenápadný a decentný dizajn |
+ Skvelá aplikácia i menu OSD |
+ G-Sync kompatibilný |
+ Veľké množstvo portov pre video aj USB |
+ KVM switch s viacerými režimami |
+ Zaujímavé herné funkcie |
+ HDR 600 |
- Slabšia dostupnosť UHD verzie? |
- Nedokonalé možnosti polohovania a rýchlosť inštalácie |
Pre mladých s dobrým zrakom, 32″ UHD, pre starších, s horším zrakom 32″ QHD a keď UHD, tak 43″ TV.
Celé určenie tých monitorov je pre mladých s orlím zrakom, ktorí využijú vysoké frekvencie. Cena oproti 60-75Hz trojnásobná.
Určite odporúčam radšej väčší v rozmeroch, alebo s nižším rozlíšením. Ušetríte si tak časom 2-3 dioptrie.
Inak fajn recenzia, prečítal, pozrel som si ju, ale viac ako 500 eur do monitoru by som nedal. Tie nad 500 sú určené profíkom, ktorí majú aj kalibračné sondy.
Skôr by som uvítal občas recenziu lacnejších. Už som kúpil monitory, plánujm akurát tak kúpiť 32″ QHD pre príbuzného, čakám na nové modely, nechcem tie predávané už 2-3 roky, ale s cenou to je asi tak do 300 Eur. Kedysi (2019-2020) 32″ IPS AOC alza predávala za 170Eur a ja nekúpil, že načo 🙂
Vie niekto, prečo takmer všetky monitory QHD a UHD od tých 27″ sú väčšinou IPS? Mám aj ja teraz IPS, ale predtým keď som mal FHD, vyberal som VA strašený zlou čiernou pri IPS, ale na mojom IPS čierna je čierna. Čo sa zlepšilo, majú matné povrchy, pred niekoľkými rokmi blázni vyrábali chvíľu s lesklými. Keď som sa pýtal prečo, no sýtejšie farby. Ja že ok, aspoň sa nemusím otáčať, uvidím všetko za sebou.
Tak to teda nevím, jak bys klasifikoval můj zrak, když léta používám 4K na 24″ a výhledově bych se nebránil ani 5K na stejné úhlopříčce 😀
Že nečítaš z mobilu v posteli. To je ničiteľ očí. Potom prídeš pracovať ku PC a zistíš, že musíš ísť bližšie, lebo nevidíš. Mne oči zničil mobil, keď narástli a namiesto 10″ tabletu som začal používať 5″ mobil. Ale 4K na 24″ by som nedal. Samozrejme pokiaľ máš nastavené 100% zväčšenie a nie 150-200%. Len samotné tlačidlá by boli tak malé, že by to musela byť extra presnosť, aj s laserovou myškou.
Nech ti zrak vydrží čo najdlhšie.
Škálování GUI je samozřejmě stále problém, nic ale nevyřešíme tím, že vývojáře nedonutíme mu čelit. Používám běžné škálování, mám ve zvyku pracovat s mnoha nástroji najednou a myš mám za pár stováků. Používám ještě 13″ tablet s 1080p, kde bych ocenil 1440p a na terminálu mám 1440p na 24″ – to považuji za ještě použitelné. Mi zase příjde docela zhovadilé lifrovat do omezeného prostoru domácnosti i kanceláře monitor větší jak 27″, vícero monitorů, nebo zakřivený ultrawide, který zkreslí každou rovnou čáru – nemám potřebu si při práci připadat jak pilot Boeingu 😛